Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-02-05, 10:39   #1
Pintan
Guest

Reg.datum: Mar 2010
Question Kolhydratinlagring från ett mål?

Tränade igår som vanligt styrketräning. Efteråt gick jag hem till några polare o kollade film etc. Det blev en massa mackor, mjölk, godis och kakor etc. Nu idag när jag vaknade kände jag mig inte mer "fylld" i musklerna än vanligt, bara lite vätskig i underhuden.

Har läst att det tar ca 24h för kolhydrater att lagras in. Grejen är att det överallt står att det helst ska ske i fler mål mat.

Min fråga: Kommer de kolhydrater jag åt igår kväll att lagras in fram tills i morgon, eller kommer dom bara förbrännas i kroppen?
Pintan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-05, 18:41   #2
salmiak
doesn't afraid

salmiaks avatar

Reg.datum: Nov 2009
Såvida du åt nog mycket efter ditt pass kommer dina glykogendepåer (inlagrade kolhydrater i musklerna) fyllas. Däremot kanske de fortfarande behöver vila beroende å graden av ansträngning.
Under tiden du lever ett stilla liv kommer glykogendepåerna inte tömmas i musklerna, utan kroppen kommer att bränna fett istället.

Inlagring av glykogen sker bäst efter träning pga en "okänd mekanism" samt av insulin ->rekryterar glukosreceptorer till muskler -> bra upptag.

En frisk människa har inte högt blodsocker 24 timmar efter måltid, då har man istället diabetes t.ex.
salmiak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-05, 19:11   #3
Pintan
Guest

Reg.datum: Mar 2010
Citat:
Ursprungligen postat av salmiak Visa inlägg
Såvida du åt nog mycket efter ditt pass kommer dina glykogendepåer (inlagrade kolhydrater i musklerna) fyllas. Däremot kanske de fortfarande behöver vila beroende å graden av ansträngning.
Under tiden du lever ett stilla liv kommer glykogendepåerna inte tömmas i musklerna, utan kroppen kommer att bränna fett istället.

Inlagring av glykogen sker bäst efter träning pga en "okänd mekanism" samt av insulin ->rekryterar glukosreceptorer till muskler -> bra upptag.

En frisk människa har inte högt blodsocker 24 timmar efter måltid, då har man istället diabetes t.ex.
Ok tack så mycket!
Pintan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-05, 20:07   #4
Apos78
Tar mig fram...

Apos78s avatar

Reg.datum: Oct 2005
Citat:
Ursprungligen postat av salmiak Visa inlägg

Vet inte vilken mekanism du menar men att den är okänd vet jag inte riktigt. Att glykogen lagras in effektivare efter träning beror på:

- Aktivering av glykogensyntas som en effekt av glykogentömningen.
- Ökad permeabilitet av cellmembranen.
- En ökad insulinkänslighet, framkallad av aktiviteten (ökad tillgång till kalcium från muskelkontraktion för translokation av GLUT-4 till cellytan, om jag minns rätt).

Nu var det visserligen styrketräning det handlade om så glykogenåtgången lär inte ha varit den största. Ovanstående ska nog sägas gälla främst efter glykogentömmande aktivitet, särskilt den första punkten.
they install Windows."
– Anonymous
Apos78 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-05, 20:12   #5
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Apos78 Visa inlägg
Nu var det visserligen styrketräning det handlade om så glykogenåtgången lär inte ha varit den största.
Inte i totala mått men tveklöst i arbetande muskulatur. Ett bröst- och tricepspass tömmer knappast benen och levern men triceps och bröst lär kunna tömmas.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-05, 21:41   #6
salmiak
doesn't afraid

salmiaks avatar

Reg.datum: Nov 2009
Citat:
Vet inte vilken mekanism du menar men att den är okänd vet jag inte riktigt. Att glykogen lagras in effektivare efter träning beror på:

- En ökad insulinkänslighet, framkallad av aktiviteten (ökad tillgång till kalcium från muskelkontraktion för translokation av GLUT-4 till cellytan, om jag minns rätt).

Nu var det visserligen styrketräning det handlade om så glykogenåtgången lär inte ha varit den största. Ovanstående ska nog sägas gälla främst efter glykogentömmande aktivitet, särskilt den första punkten.
Bra att folk fyller i.
Kul att se att kunskapen går framåt. På "min tid" var den okänd, eller i alla fall så pass oklar att man inte ville säga exakt vad det var
salmiak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-06, 07:59   #7
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Citat:

- En ökad insulinkänslighet, framkallad av aktiviteten (ökad tillgång till kalcium från muskelkontraktion för translokation av GLUT-4 till cellytan, om jag minns rätt).Nu var det visserligen styrketräning det handlade om så glykogenåtgången lär inte ha varit den största. Ovanstående ska nog sägas gälla främst efter glykogentömmande aktivitet, särskilt den första punkten.

Vilken enkel, genial mekanism..ifall det är så. Men det låter rimligt, tycker jag.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-06, 15:26   #8
Insulinus
Lilla Guldlock

Insulinuss avatar

Reg.datum: Jan 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Vilken enkel, genial mekanism..ifall det är så. Men det låter rimligt, tycker jag.
Det stämmer fint, muskelkontraktionerna för GLUT-4 till cellmembranet varvid en del glukos kan lagras in helt oberoende utav insulin.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:39.