2011-01-09, 12:06
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2011
|
Var lära sig näringslära?
Hej! Är det någon vänlig själ som har en bra länk där man kan lära sig grunderna i näringslära? Kanske lite högre nivå än skillnaden fett/protein/kolhydrater men inte alltför avancerat.
|
|
|
2011-01-09, 12:10
|
|
Proteinbarskonnässör
Reg.datum: Nov 2008
|
Låna/köp Näringslära för högskolan.
|
|
|
2011-01-09, 12:19
|
|
Banned User
Reg.datum: Apr 2010
|
Oj du, läs en jävla massa. Ovanstående tips av Vicarious är bra.
Det finns en hel del självlärda och otroligt kunniga människor som i stort sett snappat upp all sin kunskap genom internet, forskningsdatabaser etc. Och inget fel i det men jag tror det i så fall underlättar att ha en akademisk bakgrund, särskilt när det kommer till att kunna skilja på skitsnack och vetenskap och att kunna förstå hur vetenskapliga forskningsrapporter/uppsatser är uppbygda, kunna tolka vad som står i abstrakt etc etc.
Själv är jag väldigt intresserad av kost och kroppens biokemi och försöker lära mig allt jag kan på området. Har tidigare kommit in en hel del på området genom sociologi och psykologi, som jag har bachelors (socionom) och motsvarande graduate (psykologi), i. Men att läsa mycket, inte minst på Kolozzeum är otroligt lärorikt; har man hängt med 10 + år börjar man ha en lite kunskapsbank.
Senast redigerad av hejhopp79 den 2011-01-09 klockan 12:21.
|
|
|
2011-01-09, 12:24
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Förutom just det mest grundläggande så kommer allt gällande näringslära utöver det egentligen handla om kemi, närmare bestämt biokemi. Så frågan är egentligen vart man vill dra nivån. Näringslära för högskola är bra. Vill du ha något mindre omfattande än så, så fungerar faktiskt random bok ämnat för Kemi B på gymnasivenivå bra. Där ska det allra mest grundläggande finnas om man är intresserad av just kemin bakom.
|
|
|
2011-01-09, 12:30
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2008
|
Finns väldigt mycket bra att läsa på här också : Träningslära
|
|
|
2011-01-09, 13:02
|
|
Registered User
|
Tack för alla svar
Hmm jag har ju läst lite psykologi på högskolan, bla 7,5 poäng forskningsprocess så lite hoppas jag väl att jag har lärt mig. Men det känns inte som jag har tillräckling med kött på benen inom ämnet för att börja läsa sånt, vill ha en grund först. Och internet nu känns bara jobbigt med all LCHF och liknande
Så Näringslära för högskola låter toppen!
En annan fråga, om jag vill lära mig mer ingående om vad tex olika tillsatser i maten gör med kroppen, är det något mer jag kan läsa?
|
|
|
2011-01-09, 18:28
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Mads
Tack för alla svar
Hmm jag har ju läst lite psykologi på högskolan, bla 7,5 poäng forskningsprocess så lite hoppas jag väl att jag har lärt mig. Men det känns inte som jag har tillräckling med kött på benen inom ämnet för att börja läsa sånt, vill ha en grund först. Och internet nu känns bara jobbigt med all LCHF och liknande
Så Näringslära för högskola låter toppen!
En annan fråga, om jag vill lära mig mer ingående om vad tex olika tillsatser i maten gör med kroppen, är det något mer jag kan läsa?
|
Träningslära.se  Mycket bra och inte heller vinklat (som på de flesta andra tränings/närings bloggar). Väldigt bra fakta för nybörjaren, börja här, tycker när du läst det mesta och fortfarande är intresserad så bör du köpa någon bok.
Om du är intresserad så finns det mycket bra litteratur, allt beroende på hur djupt man vill gå in. Jag hade ju valt en fysiologibok då de även behandlar andra saker relaterade till träning (avancerad: Medical Physiology av Walter F. Boron, ISBN10: 1416031154, kostar dock 600kr+ och är på 1337 sidor). Men är det endast kost/näring du är intresserad av så köp en sådan bok.
|
|
|
2011-01-09, 18:53
|
|
Symmetrisk moderator
Reg.datum: Aug 2001
|
Citat:
|
Det där var inte lätt. Nu ramlar du rakt in i avancerad kemi och omfattande studier/djurförsök.
Det mesta på nätet är vinklat beroende på att författaren vill föra fram en åsikt. Sök på aspartam och du kommer att dränkas av halvsanningar och rena åsikter. Inte lätt att hitta seriös information där
Bäst information får du genom att läsa livsmedelsverkets hemsida.
|
|
|
2011-01-09, 19:01
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelpump
Träningslära.se  Mycket bra och inte heller vinklat (som på de flesta andra tränings/närings bloggar). Väldigt bra fakta för nybörjaren, börja här, tycker när du läst det mesta och fortfarande är intresserad så bör du köpa någon bok.
Om du är intresserad så finns det mycket bra litteratur, allt beroende på hur djupt man vill gå in. Jag hade ju valt en fysiologibok då de även behandlar andra saker relaterade till träning (avancerad: Medical Physiology av Walter F. Boron, ISBN10: 1416031154, kostar dock 600kr+ och är på 1337 sidor). Men är det endast kost/näring du är intresserad av så köp en sådan bok.
|
Nej men gud det är ju träning också  tänkte låna nått på bibblan tills vidare.
Har varit inne och kollat lite och måste säga att det verkar vara en jävligt bra sida. Ska kolla runt lite mer där, och här på forumet såklart .
Tack för hjälpen allihop!
|
|
|
2011-01-09, 19:15
|
|
Ge mig nått fint nu!
Reg.datum: Feb 2004
|
Om du har tid så kan du ju plugga någon kurs kanske? Jag har läst 22,5hp inom näringslära på högskolan. De slank ner fort.
|
|
|
2011-01-09, 21:07
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker
Det där var inte lätt. Nu ramlar du rakt in i avancerad kemi och omfattande studier/djurförsök.
Det mesta på nätet är vinklat beroende på att författaren vill föra fram en åsikt. Sök på aspartam och du kommer att dränkas av halvsanningar och rena åsikter. Inte lätt att hitta seriös information där
Bäst information får du genom att läsa livsmedelsverkets hemsida.
|
Haha nej jag tycker internet är en djungel när det gäller allt inom det här, men speciellt där företag skulle kunna ha något att förlora på det antar jag. Frågan är bara om det går att få fram rena sanningar.
Om du har tid så kan du ju plugga någon kurs kanske? Jag har läst 22,5hp inom näringslära på högskolan. De slank ner fort.
Vet itne om man kan citera 2 här? Iaf, sökte näringslära, några olika kurser men tydligen så måste man tacka ja även fast man står som reserv? Gjorde sen anmälan och sen blev det bara krångel Men nån gång!
|
|
|
2011-01-10, 07:06
|
|
Symmetrisk moderator
Reg.datum: Aug 2001
|
Jag har pluggat  Jag fortbildar mig också hela tiden.
Jag försöker hålla mig rätt neutral när det gäller tillsatser. Men oftast ser jag nog mer nyttan med tillsatser och resonerar ifrån den.
|
|
|
2011-01-10, 08:43
|
|
Tar mig fram...
Reg.datum: Oct 2005
|
Citat:
Vet itne om man kan citera 2 här?
|
Använd multicitera.
Gällande näringsläran så kommer du att stå dig länge på Näringslära för högskolan. Idrottsnutrition - för bättre prestation av Asker Jeukendrup är också bra och mer träningsinriktad. Clinical Sports Nutrition av Louise Burke är på engelska och givande.
they install Windows."
– Anonymous
Senast redigerad av Apos78 den 2011-01-10 klockan 08:45.
|
|
|
2011-01-10, 13:10
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker
Jag har pluggat  Jag fortbildar mig också hela tiden.
Jag försöker hålla mig rätt neutral när det gäller tillsatser. Men oftast ser jag nog mer nyttan med tillsatser och resonerar ifrån den.
|
Haha det var inte menat till dig, jag visste inte att man kunde multicitera så jag kopierade bara det Angel skrivit men missade att ta med namn. Haha jag skulle nog inte säga åt dig att plugga känns det som
|
|
|
2011-01-10, 13:12
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Apos78
Använd multicitera.
Gällande näringsläran så kommer du att stå dig länge på Näringslära för högskolan. Idrottsnutrition - för bättre prestation av Asker Jeukendrup är också bra och mer träningsinriktad. Clinical Sports Nutrition av Louise Burke är på engelska och givande.
|
Oj den såg jag inte ens. Tack
Ska gå till biblioteket idag och kolla lite vad de har.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:56.
|

|