2011-01-06, 13:07
|
|
Banned User
Reg.datum: Nov 2010
|
Lägga om maten?
Har idag ätit : 500g Mörkt bröd glutenfritt ca 6% fibrer
40g Bordsmargarin Bregott 75% fett berik
100g Ost hårdost 23% fett
200g Havregrynsgröt
100g Ägg kokt
40g Mjölk 3% fett
60g Hallonsylt
Villket ger : 2448 kcal, 51 g protein, 323 g kolhydrater, 97 g fett varav 38,5 g mättat fett.
Det är vad jag äter en ledig dag, ni kan lägga till ta bort ngt om ni vill. Vad ska ändras på för att jag ska få mer protte mindre kollisar?.
Tacksam för svar!
|
|
|
2011-01-06, 13:12
|
|
30kg Marklyft
Reg.datum: May 2010
|
Då tar man väl bort kolhydrater och lägger till något mer proteinrikt istället? 
Byt ut något eller allt av sylten, gröten och brödet mot keso, kvarg, kött, fågel etc. You name it.
Senast redigerad av Benjila den 2011-01-06 klockan 13:13.
|
|
|
2011-01-06, 13:15
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2005
|
har du ätit 200 gram havregryn eller har du ätit 200 gram färdigkokt gröt?
200 gram havregryn är nästan 6 deceliter gryn...
Jag gissar att du äter dessa matvaror pga lättheten av att slippa tillaga något, och har man det som vana är det för stor grej att börja laga mat.
Vill du behålla dessa matvaror i din kost och inte göra för stora förändringar föreslår jag ett vanligt billigt vassleproteinpulver och en viss minsking av bröd och gryn och sylt om det blir för mycket kcal totalt...
Senast redigerad av Fredrik_S den 2011-01-06 klockan 13:18.
|
|
|
2011-01-06, 13:20
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Benjila
Då tar man väl bort kolhydrater och lägger till något mer proteinrikt istället? 
Byt ut något eller allt av sylten, gröten och brödet mot keso, kvarg, kött, fågel etc. You name it.
|
Okej, hur ska man lägga upp de för att få i sig 130 g protte, som ja bör få i mig.
|
|
|
2011-01-06, 13:22
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik_S
har du ätit 200 gram havregryn eller har du ätit 200 gram färdigkokt gröt?
200 gram havregryn är nästan 6 deceliter gryn...
Jag gissar att du äter dessa matvaror pga lättheten av att slippa tillaga något, och har man det som vana är det för stor grej att börja laga mat.
Vill du behålla dessa matvaror i din kost och inte göra för stora förändringar föreslår jag ett vanligt billigt vassleproteinpulver och en viss minsking av bröd och gryn och sylt om det blir för mycket kcal totalt...
|
Kokt gröt så klart. Ja visst e jag slö med mat, men gillar att laga mat ändå :P. Men om man kör hälften av gröten sen 250 g keso så borde kalori intaget bli bättre?
|
|
|
2011-01-06, 13:29
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2009
|
Du äter ju bara gryn. Inte konstigt att du hamnar på i det närmaste negativt proteinintag.
Skär ner på grynen och börja stoppa i dig mer vettiga saker som kött, fågel och fisk.
|
|
|
2011-01-06, 13:30
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av kalle96
Kokt gröt så klart. Ja visst e jag slö med mat, men gillar att laga mat ändå :P. Men om man kör hälften av gröten sen 250 g keso så borde kalori intaget bli bättre?
|
så du äter alltså 35 gram havregryn? eftersom 35 gram havregryn plus 2 dl vatten blir 200 gram havregrynsgröt
äter du 35 gram gryn ser jag inte mycket anledning att halvera mängden gröt när det finns 500 gram mackor att plocka av....
|
2011-01-06, 13:32
|
|
Banned User
|
Citat:
så du äter alltså 35 gram havregryn? eftersom 35 gram havregryn plus 2 dl vatten blir 200 gram havregrynsgröt
äter du 35 gram gryn ser jag inte mycket anledning att halvera mängden gröt när det finns 500 gram mackor att plocka av....
|
Ehm ja är de konstigt, ja är 14 och växer.
|
|
|
2011-01-06, 13:33
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Rickard
Du äter ju bara gryn. Inte konstigt att du hamnar på i det närmaste negativt proteinintag.
Skär ner på grynen och börja stoppa i dig mer vettiga saker som kött, fågel och fisk.
|
Men äter alltid nåt med mkt protte till middag(fisk fågel kött), gröt brukar jag köra som lunch på helger.
|
|
|
2011-01-06, 13:38
|
|
Registered User
|
Vad dricker du till mackorna.....
Det är inte hela världen om proteinintaget är lågt någon dag här och där om du ändå äter kött och mer proteinrika måltider de flesta andra dagarna.
Citat:
Ehm ja är de konstigt, ja är 14 och växer.
|
nej det är inte konstigt... behöver bara få reda på hur mycket gryn du egentligen äter för att kunna svara....
Hur många deciliter tar du och hur många gånger om dagen.. en deciliter är 35 gram havregryn....
Senast redigerad av Fredrik_S den 2011-01-06 klockan 13:41.
|
|
|
2011-01-06, 13:41
|
|
Banned User
|
Citat:
nej det är inte konstigt... behöver bara få reda på hur mycket gryn du egentligen äter för att kunna svara....
Hur många deciliter tar du och hur många gånger om dagen.. en deciliter är 35 gram havregryn....
|
70g . Äter det dock inte varje dag, äter det dock innan varje träning och på helgerna. Så säg 5-6 ggr i veckan normalt, kan bli 4 kan bli 7.
|
|
|
2011-01-06, 13:45
|
|
Registered User
|
Citat:
70g . Äter det dock inte varje dag, äter det dock innan varje träning och på helgerna. Så säg 5-6 ggr i veckan normalt, kan bli 4 kan bli 7.
|
okej.. absolut inga problem där....
Men om det här är ett matexempel på en ledig dag och övriga dagar har lite mer proteinrik mat ser jag inga problem över huvudtaget.
|
2011-01-06, 13:50
|
|
Banned User
|
Citat:
okej.. absolut inga problem där....
Men om det här är ett matexempel på en ledig dag och övriga dagar har lite mer proteinrik mat ser jag inga problem över huvudtaget.
|
En normal dag(skoldag) äter jag oftast, bröd m skinka till frukost. Sedan är det ju alltid något med kött,fisk eller fågel i skolan och ris,potatis eller dylikt. Brukar dock inte äta så mkt då. När jag kmr hem, så väntar ännu mer bröd, oftast utan skinka. Sedan till middag är alltid nån bra blandning mellan protte och kollisar. Det är en normal dag utan träning.
|
|
|
2011-01-06, 14:12
|
|
Registered User
|
Mår du bra, orkar med skolan, orkar med träningen och så vidare, så finns det ingen anledning att göra någon som helst förändring.
|
2011-01-06, 14:34
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2010
|
Citat:
En normal dag(skoldag) äter jag oftast, bröd m skinka till frukost. Sedan är det ju alltid något med kött,fisk eller fågel i skolan och ris,potatis eller dylikt. Brukar dock inte äta så mkt då. När jag kmr hem, så väntar ännu mer bröd, oftast utan skinka. Sedan till middag är alltid nån bra blandning mellan protte och kollisar. Det är en normal dag utan träning.
|
När det gäller maten i skolan så är det alltid, i alla fall enligt min erfarenhet, riktigt snålt med proteininnehållet. Den delen av kosten brukar bestå av fiskpinnar, falukorv, köttfärssås (ofta med mycket lite köttfärs och utblandat med morötter etc.) och liknande. Att få i sig en vettig mängd protein i skolan är en utmaning.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:28.
|

|