Citat:
Ursprungligen postat av tesla02
Tjena,
Vad jag vill veta är lite tips om vad för livsmedel som alltid är bra att ha hemma? Det vill säga, grundstenarna för att få i mig ordentligt med mat och i mitt fall ett kaloriöverskott.
|
1. Något för träffa proteinmålet för dagen:
Proteinpulver, kött, fisk, fågel, mejeriprodukter och så vidare.
2. Något för träffa mikronutrientmålet:
Grönsaker, bönor, linser, havregryn och så vidare.
(Dessa två är viktigast för mig! Mest för de är grunden till bra mättnad. Svårt att överäta och bli tjock.)
Sedan är det bara plussa på med kalorier i vilken form som helst (PKF). Hel- och halvfabrikat. Onyttigheter. Så länge jag täcker protein- och mikronutrientbehovet (även får i mig tillräckligt med fett) så struntar jag faktiskt i om maten är klassad som onyttig eller nyttig. IIFYM (if it fits your macros) kallas det. Vissa har en max-procentuell gräns för "onyttighetsintaget". T.ex att max 25% av dagsenergin får komma från onyttigheter. Jag bryr mig inte nämnvärt, äter 1-2.5kg grönsaker per dag (mikrooverkill?) och får i mig bra fetter. Mycket av mina kalorier, som inte kommer från proteinkällor och/eller grönsaker, kommer ifrån havregryn, mannagryn, vetemjöl, potatis, frukt och grötris. Fyller sedan ut med glass, chokladpudding, kräm, vaniljsås, kolasås, ost, bacon, frukt, sylt, bakelser, choklad, pannkakor, riskakor/smörgåsrån osvosv. Du fattar.
Viktigt att hitta något som är hållbart i längden. Så länge jag bor ensam kan jag äta såhär resten av mitt liv, inga problem. Hade jag tvingat mig äta cleant hade jag nog orkat med 2 veckor. :P
Tillägg: IIFYM kräver (typ) att man räknar kalorier. Iallafall har hyfsad koll på kost och näring.
|
Väldigt enkelt att plocka igen missade kalorier här. Comfort food också med en laddning gröt på kvällen. ((Havregryn hör jag ofta säga har en avslappnande och skön effekt innan sänggående (och bättre sömn). Kanske för det innehåller mycket magnesium.))
Behöver inte vara havregrynsgröt heller. Är väldigt lätt att göra grötar goda med dagens proteinpulver. :P Jag äter gröt varje kväll. Ihop med glass och något crunchy. Varm gröt möter kall glass är win.