Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Matlagning & Recept

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-11-17, 21:11   #1
tesla02
Registered User

Reg.datum: Nov 2016
Snabba/praktiska måltider!

Tjena,

Har under en kortare tid gått ner ovanligt mycket i vikt, närmare 9-10 kg. Anledning till detta är troligen för att jag nyligen skaffat eget boende och ansvaret för mat är någon jag inte riktigt greppat helt (det är självklart ingen ursäkt). Min viktminskning har också gjort att jag undvikit att träna tillfälligt (gym, sporter).

Vad jag vill veta är lite tips om vad för livsmedel som alltid är bra att ha hemma? Det vill säga, grundstenarna för att få i mig ordentligt med mat och i mitt fall ett kaloriöverskott. Vad brukar ni själva bunkra upp med för mat? Mycket potatis, rotfrukter osv? Jag vet väl hur en bra kost ser ut med de olika byggstenarna men jag får ändå inte rätt på det. Jag stirrar mig bara blind på kalorier och har svårt att se helheten. Hur många måltider brukar ni äta om dagen, t.ex? T.ex. som i mitt scenario idag, ifall man har haft en dag med dåligt med mat, vad brukar ni slänga ihop då?

Är väldigt tacksam för tips och liknande, behövs verkligen.
tesla02 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-18, 07:52   #2
Wilshere
Registered User

Reg.datum: Apr 2013
Ägg. Så mycket man kan göra med detta underbara livsmedel. Pasta är väl något många också har hemma som går snabbt att göra. Är man lat kan man ju även typ köpa någon påse färdig kyckling från guldfågeln som bara behövs värmas upp.
Wilshere är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-18, 07:56   #3
Shqypnia
Dardania

Shqypnias avatar

Reg.datum: Nov 2013
Kyckling, fisk, frukt, grönsaker, ris,pasta, bröd, pålägg, mjölk, keso.
Gammal 2016-11-18, 10:07   #4
tesla02
Registered User

När det gäller pasta och liknande där mjöl används, är inte dessa klassade som snabba kalorier med mycket socker? Eller är det inte något man behöver bry sig om? Och tack för tipsen!
Gammal 2016-11-18, 11:32   #5
Musique
Registered User

Reg.datum: Oct 2016
Citat:
Ursprungligen postat av tesla02 Visa inlägg
Tjena,

Har under en kortare tid gått ner ovanligt mycket i vikt, närmare 9-10 kg. Anledning till detta är troligen för att jag nyligen skaffat eget boende och ansvaret för mat är någon jag inte riktigt greppat helt (det är självklart ingen ursäkt). Min viktminskning har också gjort att jag undvikit att träna tillfälligt (gym, sporter).

Vad jag vill veta är lite tips om vad för livsmedel som alltid är bra att ha hemma? Det vill säga, grundstenarna för att få i mig ordentligt med mat och i mitt fall ett kaloriöverskott. Vad brukar ni själva bunkra upp med för mat? Mycket potatis, rotfrukter osv? Jag vet väl hur en bra kost ser ut med de olika byggstenarna men jag får ändå inte rätt på det. Jag stirrar mig bara blind på kalorier och har svårt att se helheten. Hur många måltider brukar ni äta om dagen, t.ex? T.ex. som i mitt scenario idag, ifall man har haft en dag med dåligt med mat, vad brukar ni slänga ihop då?

Är väldigt tacksam för tips och liknande, behövs verkligen.
Har liknande problem, har svårt att få i mig tillräckligt med energi under dagarna. Att koka en stor laddning gröt med goda grejer i har hjälpt mig. Ta valfri mängd havregryn, 2 ägg och lite kakao i en kastrull och koka upp. Smaksätt med proteinulver, keso, nötter, honung. Fantasin sätter gränserna.
Musique är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-18, 12:31   #6
1x0
Wall of text

1x0s avatar

Reg.datum: Dec 2008
Citat:
Tjena,

Vad jag vill veta är lite tips om vad för livsmedel som alltid är bra att ha hemma? Det vill säga, grundstenarna för att få i mig ordentligt med mat och i mitt fall ett kaloriöverskott.
1. Något för träffa proteinmålet för dagen:
Proteinpulver, kött, fisk, fågel, mejeriprodukter och så vidare.

2. Något för träffa mikronutrientmålet:
Grönsaker, bönor, linser, havregryn och så vidare.

(Dessa två är viktigast för mig! Mest för de är grunden till bra mättnad. Svårt att överäta och bli tjock.)

Sedan är det bara plussa på med kalorier i vilken form som helst (PKF). Hel- och halvfabrikat. Onyttigheter. Så länge jag täcker protein- och mikronutrientbehovet (även får i mig tillräckligt med fett) så struntar jag faktiskt i om maten är klassad som onyttig eller nyttig. IIFYM (if it fits your macros) kallas det. Vissa har en max-procentuell gräns för "onyttighetsintaget". T.ex att max 25% av dagsenergin får komma från onyttigheter. Jag bryr mig inte nämnvärt, äter 1-2.5kg grönsaker per dag (mikrooverkill?) och får i mig bra fetter. Mycket av mina kalorier, som inte kommer från proteinkällor och/eller grönsaker, kommer ifrån havregryn, mannagryn, vetemjöl, potatis, frukt och grötris. Fyller sedan ut med glass, chokladpudding, kräm, vaniljsås, kolasås, ost, bacon, frukt, sylt, bakelser, choklad, pannkakor, riskakor/smörgåsrån osvosv. Du fattar.

Viktigt att hitta något som är hållbart i längden. Så länge jag bor ensam kan jag äta såhär resten av mitt liv, inga problem. Hade jag tvingat mig äta cleant hade jag nog orkat med 2 veckor. :P

Tillägg: IIFYM kräver (typ) att man räknar kalorier. Iallafall har hyfsad koll på kost och näring.

Som 'Musique' skriver:
Citat:
Att koka en stor laddning gröt med goda grejer i har hjälpt mig.
Väldigt enkelt att plocka igen missade kalorier här. Comfort food också med en laddning gröt på kvällen. ((Havregryn hör jag ofta säga har en avslappnande och skön effekt innan sänggående (och bättre sömn). Kanske för det innehåller mycket magnesium.))
Behöver inte vara havregrynsgröt heller. Är väldigt lätt att göra grötar goda med dagens proteinpulver. :P Jag äter gröt varje kväll. Ihop med glass och något crunchy. Varm gröt möter kall glass är win.

Senast redigerad av 1x0 den 2016-11-18 klockan 12:37.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-18, 15:42   #7
tesla02
Registered User

Tackar för tips! Innehåller havregryn mycket kalorier, hade för mig att det var hyfsat kalorisnålt?
Gammal 2016-11-19, 05:36   #8
Donner
In Sweden we call it a kick

Donners avatar

Reg.datum: Aug 2006
Citat:
Tackar för tips! Innehåller havregryn mycket kalorier, hade för mig att det var hyfsat kalorisnålt?
Som de flesta kolhydratsbaserade källor är det runt 360 kcal / 100 g. Fördelen med havregrynsgröt är att det mättar bra och därför är det svårare att komma upp i samma kalorimängd via det än med t ex snabbmakaroner.
Donner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-20, 10:43   #9
Starke75an
Mulkku of Sweden

Starke75ans avatar

Reg.datum: Jan 2015
Lax med créme fraiche och pesto.

4-500g lax. En burk créme fraiche och några matskedar pesto. Lägg laxen i en ugnsform. Salta lätt. Blanda en burk 250g cf med några skedar pesto. Lägg blandningen på laxen.

In i ugn 200g ca 25-30 min. Koka ris och ät.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-20, 11:00   #10
Starke75an
Mulkku of Sweden

Starke75ans avatar

Reg.datum: Jan 2015
En praktisk men tar minst en timme och lite till.

Kyckling typ Stinas. In i ugn, koka pot. I med vatten i formen på slutet och häll i en kastrull och red den till sås.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-20, 16:14   #11
Hanse
Registered User

Reg.datum: Aug 2014
Jag gör lätt 6 bastanta matlådor på 20 minuter med kyckling i ugn som jag har grillkrydda på och mathavre som kokas. Lägg till 500g grönsaker och du har perfekt mat för en atlet.

Ha alltid färdigkokta ägg i kylen. Perfekta mellanmål med det bästa proteinet som finns.
Hanse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-21, 17:47   #12
leee
Banned User

Reg.datum: Dec 2013

Köp en sån här och lägg på en fryst kycklingfilé,fisk eller hamburgare piper när det är klart smidigt smidigt.
leee är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:34.