Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2024-10-09, 08:00   #1
Zupwtf
Registered User

Reg.datum: Sep 2013
Kotfraktur - Styrketräning?

Hej på er!

Jag var i Spanien för en månad sen, hjälpte svärfar att bära ut ett kylskåp och ramlade i en trapp och landade med bröstryggen på översta trappsteget. Gav det ett antal veckor men hade väldigt smärta så tog kontakt med vårdcentralen. Efter röntgen så ser man att jag har en kotfraktur och jag går just nu på smärtstillande (Oxynorm).

Jag har varit hos en fysioterapeut som säger att jag kan träna styrketräning utan begränsning så länge det inte gör ont vilket det inte gör under själva träningen. Dock så får jag något ondare efteråt.

Till min fråga, är det någon av er som har koll på att det verkligen är OK att styrketräna när man har en kotfraktur i bröstryggen? Jag tänker så att jag inte fått fel besked av fysioterapeuten och sabbar mer än vad det gör nytta.

Evigt tacksam för svar
Zupwtf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-10-09, 12:40   #2
CoKEmaN
Registered User

CoKEmaNs avatar

Reg.datum: Jan 2006
Utifrån vad du berättar med smärtan så kan du träna, men kanske undvika tung axial belastning, alltså tung belastning uppifrån rakt ner i kotpelaren, typ knäböj osv. Även militärpressar och kanske t o m tunga bicepscurls, tricepsextensioner osv. efter ca 6v-8v kan man belasta lite tyngre och stegra upp. Det är ingen fara att träna, men man vill gärna undvika att göra smärtan mer långvarig än den behöver vara, vilket det kan leda till om man tränar in i smärtan.
Hoppas svaret hjälper.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:05.