2010-11-02, 11:47
|
|
Banned User
Reg.datum: Apr 2008
|
Näringstajming.
Jag har läst boken The Maximum Muscle guie av Joachim Bartoll där han pratar mycket om näringstajming.
Ni som läst boken.
Vad tycker ni om det som står i boken?
Senast redigerad av JoeyP den 2010-11-02 klockan 11:49.
|
|
|
2010-11-02, 12:01
|
|
Banned User
|
Han nämner bla att det är viktigt att tillsammans med proteinet vid träning och under träning att åstakomma ett insulinpåslag för att trycka in aminosyrorna i musklerna. Att allt snack på forum och shit att EAA innan och efter räcker är strunt prat.
Dvs blanda protein och snabba kolhydrater innan passet, och under passet.
Sen vänta en timme efter passet för att åstakomma en proteinpuls igen. Sen 30min efter det måltid, med inte alltför långsamt protein, för att sedan några timmar senare åstakomma en proteinpuls igen, följt av en måltid, sen ett kvällsmål (där gärna större delen av proteinet ska vara långsamt)
Tycker det låter väldigt komplicerat.
Gött att man kör efter pf huh.
Senast redigerad av JoeyP den 2010-11-02 klockan 12:04.
|
|
|
2010-11-02, 12:09
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av JoeyP
Tycker det låter väldigt komplicerat.
Gött att man kör efter pf huh.
|
Ja kostupplägget är både väldigt komplicerat och minst sagt tveksamt rent vetenskapligt. Inget illa om Bartoll, han har lyckats grymt med klienter och sin egna fysik, men ta de där kost- och kosttillskottspåståendena med en nypa salt.
Håll dig till IF, du är nojjig så det räcker redan nu.
|
|
|
2010-11-02, 12:55
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
Ja kostupplägget är både väldigt komplicerat och minst sagt tveksamt rent vetenskapligt. Inget illa om Bartoll, han har lyckats grymt med klienter och sin egna fysik, men ta de där kost- och kosttillskottspåståendena med en nypa salt.
Håll dig till IF, du är nojjig så det räcker redan nu. 
|
Okej  Vad tycker du angående en "lågprotein dag" helt seriöst? Om kroppen vänjer sig så fort som han menar på, då borde ju den vänja sig vid högprotein lika fort.
En annan sak jag reagerade på också, folk nämner ofta att inta eaa/vassle emellan måltider. Enligt Bartoll är det ingen ide då man måste ha låg aminosyrorhalt i blodet för att det ska göra någon nytta.
Dvs, kan man stimulera proteinsyntesen emellan måltider även efter en stor måltid som håller sig 5+timmar.
 IF
Senast redigerad av JoeyP den 2010-11-02 klockan 12:57.
|
|
|
2010-11-02, 13:00
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2010
|
Citat:
Okej  Vad tycker du angående en "lågprotein dag" helt seriöst? Om kroppen vänjer sig så fort som han menar på, då borde ju den vänja sig vid högprotein lika fort.
En annan sak jag reagerade på också, folk nämner ofta att inta eaa/vassle emellan måltider. Enligt Bartoll är det ingen ide då man måste ha låg aminosyrorhalt i blodet för att det ska göra någon nytta.
Dvs, kan man stimulera proteinsyntesen emellan måltider även efter en stor måltid som håller sig 5+timmar.
 IF 
|
Jag skulle satsa på att cykla kolhydrater om något, Protein intaget tycker jag ska ligga högt jämt!
|
2010-11-02, 13:05
|
|
Vrickad & älskvard
Reg.datum: Oct 2008
|
JoeyP: Vad förväntar du dig för resultat av allt det här?
Hur du än vrider och vänder på det är receptet:
1. Träna hårt
2. Få i dig protein kring träning
3. Ät jättemycket mat.
Det kommer inte ändra sig med proteinpulser. Den enda puls som kan göra någon skillnad är din egen.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
2010-11-02, 13:20
|
|
Finlands svar på Schenkenberg
Reg.datum: Apr 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj
1. Träna hårt
3. Ät jättemycket mat.
|
Den första punkten är ju iofs så vag den bara kan vara. Säger ingenting. Dom andra är ju no brainers.
Sen tror jag EAA-hypen försvinner snart.
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
|
|
|
|
2010-11-02, 13:35
|
|
Vrickad & älskvard
Reg.datum: Oct 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast
Den första punkten är ju iofs så vag den bara kan vara. Säger ingenting. Dom andra är ju no brainers.
|
Träna progressivt, då? Och resten är inte no-brainers för väldigt många... Varför annars startades tråden?
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
2010-11-02, 14:09
|
|
Banned User
|
Citat:
JoeyP: Vad förväntar du dig för resultat av allt det här?
|
Förstår inte vad du menar.
Joachim är en duktig coach precis som Martin Berkhan och det är intressant att jämföra vad olika "högt uppsatta" människor tycker och tänker.
Men varför utrycka nånting som inte har några vetenskapliga belägg?
Om man nu vill maximera sina resultat av några anledningar så tycker jag inte det är fel att kolla upp hur man kan göra.
Det är inte precis som om att jag kommer ändra min kost nu om det där skulle ge en märkbar effekt. Men ändå intressant att veta, har själv planer på att plugga till PT osv i framtiden.
Senast redigerad av JoeyP den 2010-11-02 klockan 14:12.
|
|
|
2010-11-02, 15:08
|
|
Registered User
|
Citat:
Okej  Vad tycker du angående en "lågprotein dag" helt seriöst?
|
Den tråden har du ju sett. Och jag uttalar mig i den.
|
|
|
2010-11-02, 17:29
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
Den tråden har du ju sett. Och jag uttalar mig i den.
|
Hmm var hittar jag den tråden?
Kommer inte ihåg vars jag läst det. Förutom i boken.
|
|
|
2010-11-02, 17:38
|
|
Banned User
|
Citat:
1. Träna hårt
3. Ät jättemycket mat.
Det kommer inte ändra sig med proteinpulser. Den enda puls som kan göra någon skillnad är din egen.
|
Just exakt dem där svaren hatar jag.
Kolozzeum är inte den bästa sidan om man vill fördjupa sig i nånting. Utan
man får svaren, (orka tänka på de, skit samma, träna ät osv, sluta opti nojja, blä blä)
Jag ska sluta ställa frågor om just sånt här. 10 gånger bättre att läsa artiklar eller näringslära böcker.
|
|
|
2010-11-02, 17:40
|
|
Registered User
|
Citat:
Hmm var hittar jag den tråden?
Kommer inte ihåg vars jag läst det. Förutom i boken.
|
Jag hade visst inte alls skrivit i den.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=142687
Men hursomhelst är svaret samma som angående råden i allmänhet. Det är Bartolls påståenden och de får stå för honom, kanske har han rätt.
|
|
|
2010-11-03, 12:21
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2005
|
Jag har fått intrycket på amerikanska forum att det är en sanning att "insulin-surges" hjälper till att bygga muskler. Att det är anabolt alltså (på muskelmassan) mer än vad kalorierna i sig är.
Det är alltså allmän koncensus där att det är så. Troligen på grund av någon kombination av gammal vetenskap och "brologic". Med brologic menar jag att när byggare har ätit mer kolhydrater (och därmed mer kalorier) sett en effekt på muskelmassan (glykogen+mer kalorier) och styrkan (glykogen+mer kalorier) och fortsat tro på att insulin är anabolt. Samt rekommenderat det vidare.
Vad jag förstått så "influeras" Bartoll mycket av den amerikanska byggarkulturen.
|
C4L
|
|
|
2010-11-04, 12:33
|
|
Finlands svar på Schenkenberg
Reg.datum: Apr 2002
|
Citat:
Träna progressivt, då? Och resten är inte no-brainers för väldigt många... Varför annars startades tråden?
|
Att träna progressivt säger heller ingenting. Hur gör man det? Även om man får ett exakt program på pappret kan det likväl hända att man inte ökar ett skit. Tränar man för mycket? För lite? För ofta? För sällan? Tusen faktorer spelar in. Finns inget koncept som bara funkar.
Kosthållning funkar lika för alla. Det finns formler för det som gör att åtminstone grundförutsättningarna garanteras, även om dom inte kanske är optimala. Sen är det upp till var och en om man orkar leva upp till dem, men då handlar det om personliga saker som disciplin mm. Kostscheman ÄR en no-brainer.
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
|
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:52.
|

|