Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2002-06-29, 17:47   #1
Tjockisen
Registered User

Tjockisens avatar

Reg.datum: Apr 2001
Post Kroppens naturliga fettnivå.

Funderade lite precis när jag läste ett inlägg om att man ska gå ner i vikt SAKTA och då lättare hålla vikten, har det något att göra med att kroppen anpassar sig till en ny fettnivå? Alltså, har för mig att kroppen har en fettnivå som de VILL ligga på. Den så att säga naturliga BF% för en person. Stämmer detta och kan man ändra den?

- Bill Blackman
Tjockisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-06-29, 21:27   #2
Frazze
Registered User

Frazzes avatar

Reg.datum: Jan 2002
Det kan väl aldrig stämma att kroppen "vill" ligga på en speciell bf% mer än att den helst inte understiger en viss % då.

Jag menar, om jag drar i mig tio burkar jordnötssmör om dagen i ett par månader, så går jag ju upp i fettmassa, knappast för att kroppen vill, utan för att min kost är felaktig.

Däremot verkar kroppens "naturliga fett%" som ett intressant område
Frazze är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-07-01, 02:22   #3
Petrus
Registered User

Reg.datum: Jul 2001
"Alla celler och organ i kroppen strävar hela tiden efter att behålla sin givna struktur. Om man stör den balansen så kommer kroppen att utsöndra hormoner som ett försök att behålla strukturen på cellerna eller organen."

Ett axplock ur min träningsjournal...
Vänligen,,,

Petrus
Petrus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-07-01, 06:20   #4
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Det här är nog snarare en filosofisk fråga.

Visst kunde det vara bra för alla med en liten kula på magen att säga
- jag har nått min naturliga fettnivå, jag behöver ( kan ) inte dieta bort den.

Jag TROR att kroppen har en mer simpel instinkt. JAG VILL ÖVERLEVA "! Finns det mat lägger jag på hullet. Det kan komma nödår.

Även muskelmassa är en lyx. Finns det ett överskott av energi kan kroppen kosta på sig att lägga på sig lite muskler. Kan ju vara bra nästa gång jag möter en sabeltandad-tiger i skogsbrynet.

Mer energi och kroppen lägger på lyx. Mindre energi och kroppen bromsar upp förbränningen och sparar på det den har.
Det är därför man skall gå ned i vikt långsamt för att " lura " kroppen att tro att det fortfarande finns energi i överskott.
På samma sätt skall man ju lura kroppen att tro att det finns ett stort överskott av energi utan att vi lägger på hullet.

Det är ju det Vi gör när vi tar en snabb gainer efter träningen. Mycket energi på en kort tid.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-07-01, 11:45   #5
ivandrago
Chip Rommel fan no 1

ivandragos avatar

Reg.datum: May 2002
hm har också funderat på det där med naturlig fettnivå..
Min teori är att det finns flera faktorer som gör att man har en fettnivå som kroppen är van vid..

1. Kosten. Har man ätit samma kost i 10 eller 20 år så äter man som man brukar, vilket ger en ganska konstant fettnivå. Även om man försöker hålla koll på att inte äta för onyttigt, så tror jag man undermedvetet tar igen allt man missar. Här gäller det med andra ord att ha stenkoll på vad man äter.

2. Mängden fettceller. När man kommit förbi tonåren har man en konstant mängd fettceller. Man kan endast krympa eller svulla ut de man redan har. Slutsats: den som haft lite fett under barndom och tonår kommer ha färre fettceller än någon som haft en del hull under barndom och tonår, vilket innebär att man har olika nivåer som kroppen anser naturligt.

3. Metabolism. Många anser att att ämnesomsättningen endast spelar en marginell roll.. Många överviktiga klagar oftast på att de har dålig ämnesomsättning, när det är uppenbart att de är feta för att de lever ohälsosamt. Själv har jag ingen aning om hur det ligger till.

Själv tror jag mest på punkt 2, vilket gör det svårare att få låg bf för såna som haft en del hull under uppväxten.
ivandrago är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-07-06, 18:37   #6
Åse Columbus
Registered User

Åse Columbuss avatar

Reg.datum: Aug 2001
Jag tror inte att man har en given antal fettceller, et kan tillkomma fettceller beroende på hur man lever sitt liv.....

nya fettceller kan bildas även i vuxen ålder...oberoende av hur man hade det som tonåring eller barn...

Åse
Gammal 2002-07-06, 22:18   #7
Massivf
Registered User

Massivfs avatar

Reg.datum: Jan 2002
Re: Kroppens naturliga fettnivå.

Normalt (när man väl har nått sin idealvikt) torde väl vara...
"Att man inte stoppar i sig mer än vad kroppen behöver.."

//M
Massivf är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:47.