Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-08-29, 13:08   #1
young_george
Registered User

Reg.datum: Jun 2008
Misstänkt hustrumisshandel. Gjorde jag rätt? Hur hade du agerat?

Vaknade natten till söndagen av att mina grannar, ett höginkomsttagande medelålders par lät som katter i krig, varpå kvinnan i relationen börjar skrika väldigt högt i vad jag upp fattar som grov smärta och något som låter som: Neej, rör mig inte. Sluta!
Följt av dova dunsar, mer skrik från båda två och andra oidentiferbara läten.

Jag fylls snabbt av en mycket kraftig och svårkontrollerad ilska varpå jag rusar över och börjar banka på dörren, redo att slita huvudet av gubben, men ingen öppnar och det blir tyst en stund så jag lugnar ner mig.

När jag kommit hem så börjar det låta igen och jag väljer istället att ringa polisen. När polisen kommer så visar öppnar mannen och det visar sig något slags fyllegräl som enligt polisen inte var fysiskt.
Nu är grannrelationen förstörd iallafall, men jag är ganska säker på att jag agerade rätt, men jag inte bestämma mig vilken grad av aktion som är korrekt.
Bör jag gå över och prata med dom och förklara mitt beteende, eller bör jag kanske tillochmed kräva en ursäkt.

Vad är ett korrekt agerande?
young_george är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-29, 13:10   #2
Lellee
Gettin' jiggy wit it

Lellees avatar

Reg.datum: Jun 2009
du gjorde rätt.. och du kan ju faktiskt gå över och berätta att du vaknade och blev orolig om vad som pågivk där inne heltenkelt ?
Gammal 2010-08-29, 13:11   #3
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen

ceejays avatar

Reg.datum: Oct 2007
korrekt, dom störde ju och hade sig.
Gammal 2010-08-29, 13:11   #4
Jens.Andersson
Registered User

Jens.Anderssons avatar

Reg.datum: Aug 2008
Du gjorde helt rätt men du behöver nog inte fundera mer på det nu. Att ingripa vid misstänkt
misshandel är helt korrekt agerande och inget du behöver förklara.
Jens.Andersson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-29, 13:17   #5
young_george
Registered User

Fint att skribenterna hittils håller med iaf.

Vad händer om jag t.ex. hade valt att bryta mig in i huset för att "rädda" henne? Det är ett fönster i marknivå som jag lätt hade kunnat slå in och bryta mig in genom.
Hur akut ska en situation uppfattas för att jag inte hålls ansvarig, eller får facit avgöra?
young_george är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-29, 13:18   #6
Stoltz
Jag ber om det.

Stoltzs avatar

Reg.datum: Sep 2004
Du gjorde helt rätt. Inget tvivel om saken.

Angående att bryta sig in... Vet inte riktigt hur bra det hade gjort situationen, men å andra sidan blir någon misshandlad så vill man ju självklart stoppa det!

Senast redigerad av Stoltz den 2010-08-29 klockan 13:19.
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-29, 13:18   #7
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen

ceejays avatar

Reg.datum: Oct 2007
Det ska du nog inte göra om du inte har en klar bild om vad som händer tex grov misshandel, imo. Även fast det inte är lagligt för dig så har man ändå ett visst civilkurage.
Gammal 2010-08-29, 13:21   #8
a-johansson
Registered User

a-johanssons avatar

Reg.datum: Apr 2008
Jag tycker du gjorde helt rätt!
Med tanke på dagens samhälle där man låter diverse saker förekomma utan att ens vrida på huvudet, så är det sannerligen ett stort steg för människan i rätt riktning!
Creds för det!
a-johansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-29, 13:35   #9
daks
Registered User

dakss avatar

Reg.datum: Nov 2007
Hur man än gör blir det fel...

Jag och en taxichaffis stoppade en pågående misshandel, en kille som knäade en tjej i huvudet. När vi kom fram och tog bort honom började tjejen skrika av vi gav oss på hennes kille...

Poliser är bra när det ska ingripas...
Gammal 2010-08-29, 13:46   #10
stevebc
Registered User

stevebcs avatar

Reg.datum: Mar 2005
Du gjorde rätt.

Grannrelationer? Mja... det finns andra saker som är viktigare. Mycket bra handlat av dig.
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
stevebc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-29, 13:52   #11
spoonchest
Registered User

spoonchests avatar

Kan inte annat än att stämma in i hyllningskören.
Nu visade du ju bara för grannfrun att du tänker gripa in nästa gång du tror hon är i trångmål. Så kan du ju också se på det
spoonchest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-29, 13:56   #12
spoonchest
Registered User

spoonchests avatar

Citat:
Ursprungligen postat av young_george Visa inlägg

Vad händer om jag t.ex. hade valt att bryta mig in i huset för att "rädda" henne? Det är ett fönster i marknivå som jag lätt hade kunnat slå in och bryta mig in genom.
Hur akut ska en situation uppfattas för att jag inte hålls ansvarig, eller får facit avgöra?
Du hade nog haft en del förklarande att göra, men du hade antagligen klarat dig undan straff iaf.
Tänk om det hade varit befogat, och du INTE hade gjort någonting? Sätt dig in i den situationen, så ska du snart se att du slutar tvivla på ditt handlande/tänkta handlande.
spoonchest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-29, 13:58   #13
Snobbe
Registered User

Reg.datum: Sep 2008
Citat:
Vaknade natten till söndagen av att mina grannar, ett höginkomsttagande medelålders par lät som katter i krig, varpå kvinnan i relationen börjar skrika väldigt högt i vad jag upp fattar som grov smärta och något som låter som: Neej, rör mig inte. Sluta!
Följt av dova dunsar, mer skrik från båda två och andra oidentiferbara läten.

Jag fylls snabbt av en mycket kraftig och svårkontrollerad ilska varpå jag rusar över och börjar banka på dörren, redo att slita huvudet av gubben, men ingen öppnar och det blir tyst en stund så jag lugnar ner mig.

När jag kommit hem så börjar det låta igen och jag väljer istället att ringa polisen. När polisen kommer så visar öppnar mannen och det visar sig något slags fyllegräl som enligt polisen inte var fysiskt.
Nu är grannrelationen förstörd iallafall, men jag är ganska säker på att jag agerade rätt, men jag inte bestämma mig vilken grad av aktion som är korrekt.
Bör jag gå över och prata med dom och förklara mitt beteende, eller bör jag kanske tillochmed kräva en ursäkt.

Vad är ett korrekt agerande?

Du gjorde helt rätt antagligen är det dom som tycker det är pinsamt vad dom har ställt till med tänk om det hade hänt något och du inte hade gjort något?
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-29, 14:11   #14
Crippa90
IKBF

Crippa90s avatar

Reg.datum: Oct 2009
Citat:

Borde gå under nöd.

http://sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%B6d

Bra gjort förövrigt!

Senast redigerad av Crippa90 den 2010-08-29 klockan 14:17.
Crippa90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-29, 14:15   #15
Fatalist
TränaSäljaLiggaSpela

Fatalists avatar

Reg.datum: Jan 2004
Bra gjort.
Fatalist är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:56.