Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-08-24, 21:44   #1
Torwald
Registered User

Reg.datum: Jun 2007
Office 2007, säkerhet

Sitter med ett rätt viktigt workbook som jag skapat i Excel 2007. Vissa sheets innehåller lite känslig information, så jag skulle vilja dölja dessa.

Har förstått att krypteringen för lösenord som används för att skydda filer från att öppnas över huvud taget är mycket bättre i Office 2007 jämfört med tidigare. Men hur är det med lösenorden som används för att skydda celler, dölja sheets osv?

Vore tacksam för lite info om detta innan jag skickar runt filen...
Torwald är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-24, 22:13   #2
Torwald
Registered User

Ok, för er som undrar:
Det är skitlätt att cracka lösenordet för att unprotecta worksheets även i Excel 2007.

...det sög ju.
Gammal 2010-08-25, 05:36   #3
jakke
Registered User

Reg.datum: Aug 2002
Jag skulle spara om hela workbooken i en version utan känslig data. För celler där den viktiga datan ingår i uträkningar skulle jag bara ha med "svaret" och inte uträkningen.
jakke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-25, 06:20   #4
coxie
Spare some change..?

coxies avatar

Reg.datum: Nov 2005
Office 2007 kör väl 128-bit AES (tror man kan köra 256-bit med men osäker på om det kräver några plug--ins) så med en vettig nyckel blir det säkert.

Det är snudd på omöjligt att brute-forcea AES om du kör med vettig nyckel och algoritmen i sig är säker.
Gammal 2010-08-25, 08:31   #5
Torwald
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av jakke Visa inlägg
Jag skulle spara om hela workbooken i en version utan känslig data. För celler där den viktiga datan ingår i uträkningar skulle jag bara ha med "svaret" och inte uträkningen.
Mjo detta var såklart ett alternativ, men det är en väldigt stor workbook och vissa av de känsliga sheetsen behövs för de okänsliga. Det handlar om generella antaganden osv som jag helst in vill att respektive mottagare ska kunna se.

Jag gjorde så nu att jag skickade ut det med dolda lösenordsskyddade flikar, och så hoppas jag att någon inte är så nitisk att han googlar upp en crack.

Citat:
Ursprungligen postat av coxie Visa inlägg
Office 2007 kör väl 128-bit AES (tror man kan köra 256-bit med men osäker på om det kräver några plug--ins) så med en vettig nyckel blir det säkert.

Det är snudd på omöjligt att brute-forcea AES om du kör med vettig nyckel och algoritmen i sig är säker.
Detta stämmer, men inte för lösenorden som används inom filen. Det är nog snudd på omöjligt att cracka ett bra lösenord på själva filen. Det tog dock endast några sekunder med ett makro att cr4xxa upp lösenordet som användes för att skydda och dölja celler och sheets...
Gammal 2010-08-25, 11:12   #6
coxie
Spare some change..?

coxies avatar

Reg.datum: Nov 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Torwald Visa inlägg
Mjo detta var såklart ett alternativ, men det är en väldigt stor workbook och vissa av de känsliga sheetsen behövs för de okänsliga. Det handlar om generella antaganden osv som jag helst in vill att respektive mottagare ska kunna se.

Jag gjorde så nu att jag skickade ut det med dolda lösenordsskyddade flikar, och så hoppas jag att någon inte är så nitisk att han googlar upp en crack.

Detta stämmer, men inte för lösenorden som används inom filen. Det är nog snudd på omöjligt att cracka ett bra lösenord på själva filen. Det tog dock endast några sekunder med ett makro att cr4xxa upp lösenordet som användes för att skydda och dölja celler och sheets...
Trodde det var samma algoritm på cellnivån, vad används istället för AES?

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:23.