2010-08-03, 19:49
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2008
|
Mat & livsmedel i olika län
Igår pratade jag om hackkorv i en tråd som inte hade med hackkorv att göra, därför tar jag mig friheten att göra en tråd om just mat och livsmedel som bara finns inom ett särskilt län.
Eddie Vedder hävdade att det var svårt att få tag på hackkorv utanför värmland. Lät helt tokigt för mig då jag trodde det var som vilken "vanlig" korv/maträtt som helst. Men det verkade jag ha helt fel i.
Till trådens mening - vad är unikt i era län där ni bor? Har ni några särskila maträtter eller livsmedel som bara finns hos just er? Eller är det bara vi värmlänningar som har egna varianter? Berätta! Det här är faktiskt väldigt intressant.
|
2010-08-03, 19:57
|
|
Busunge
|
Hemma hos mig äter vi väldigt mycket älg.
Gör dig inte dummare än jag ser ut.
|
|
|
|
2010-08-03, 19:59
|
|
Televinken.
Reg.datum: Jul 2002
|
Spettekaka i skåne.
I lift things up and put them down | Certified Captain of Crush | Hur man stänger CoC #4 | Min träningsdagbok
Vikings never gave a shit how they looked when they swung the axe, only that the axe landed hard and with purpose.
|
|
|
2010-08-03, 20:38
|
|
Registered User
|
Ja det var just Spettekaka han nämne, vad är det mer exakt?
|
2010-08-03, 20:47
|
|
Registered User
|
Jag vet inte vad det där är men jag vill ha det!
|
2010-08-03, 20:51
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Onigiri
Jag vet inte vad det där är men jag vill ha det!
|
Inte jag.  Ser bara ut som en enorm och för hård maräng ju.
Angående grundfrågan så finns ju de flesta saker att få tag på om man letar aktivt men det är som sagt olika svårt. Jag har ju sett Spettekaka och hackkorv i Stockholm t.ex. och man kan ju köpa polkagrisar utanför Gränna etc.
SÅ idag är det ju annorlunda än förr men traditionerna finns ju delvis kvar, man äter t.ex. mer älg i norra Sverige och mer gris i södra. Säkert äts fortfarande mer tunnbröd i Norrland än i södra Sverige osv. Sedan finns ju lokala producenter av produkter.
|
|
|
2010-08-03, 20:54
|
|
#curl4lajf
Reg.datum: Apr 2005
|
Halv & hel special i Göteborg  Fina grejor!
|
Citat:
Ursprungligen postat av Nattljus
Jag älskar henne, så jag vinner 
|
|
|
|
2010-08-03, 21:00
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2010
|
Kanske inte räknas som något som bara finns inom ett visst län, men jag kostar sällan på mig fisk eller skaldjur när jag äter ute om jag inte befinner mig i Göteborg eller Bohuslän. Det är liksom bara i det området sån mat smakar som den ska.
|
|
|
2010-08-03, 21:34
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2009
|
Vet inte vad som finns i Stockholm, men jag vet att nuförtiden finns inte paltbröd här, inte i nån form
|
|
|
2010-08-03, 21:39
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2009
|
Min släkt kommer från Norrland. Vi älskar långfil och filbunke. Finns visserligen att köpa här i Stockholm, men jag känner inte en enda kotte utanför min egen familj som säger sig gilla det.
Skumt, det måste ju trots allt finnas en hel del långfils-älskare här i stan, om det skall vara någon mening med att ha den i butikernas sortiment....
|
2010-08-03, 21:43
|
|
Maaaaaaat!
Reg.datum: Feb 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Lovisa
Min släkt kommer från Norrland. Vi älskar långfil och filbunke. Finns visserligen att köpa här i Stockholm, men jag känner inte en enda kotte utanför min egen familj som säger sig gilla det.
Skumt, det måste ju trots allt finnas en hel del långfils-älskare här i stan, om det skall vara någon mening med att ha den i butikernas sortiment....
|
Långfil är nice, mins att man kunde köpa det på Konsum när jag var mindre, nu är det dock bara filbunke som gäller.
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
|
|
|
|
2010-08-03, 22:23
|
|
Banned User
Reg.datum: Jun 2008
|
Vetifan om det är typiskt göteborg, men i skolan var det alltid en besvikelse när vi fick göteburgare istället för hamburgare. Göteburgare är iaf falukorvsskiva (stor sådan) med hamburgebröd och tillbehör som kethup, dressing, potatismos och senap.
|
|
|
2010-08-03, 23:21
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2010
|
Hos mig äter vi mycket palt med fläsk!... Nä nu ljög jag, men mångas favoritmat här uppe i norrland.
|
|
|
2010-08-04, 05:58
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Lovisa
Finns visserligen att köpa här i Stockholm, men jag känner inte en enda kotte utanför min egen familj som säger sig gilla det.
|
Gör en sökning på ordet här på Kolo så hittar du en fanclub i princip. Jag ÄLSKAR Långfil! Och i alla trådar på Kolo om fil och yoghurt i olika former kommer det fram flera som beundrar det mer än jag.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:49.
|

|