Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-05-27, 21:35   #1
titongo
Registered User

titongos avatar

Reg.datum: Dec 2006
Mätning av mat

Hej!

Hade tänkt börja räkna kcal nu när jag har börjat träna seriöst!

Skall man räkna kcal innan tillagning av maten? Går det lika bra efteråt? Och hur skall man räkna vid såser. Skall man ta såsen rakt av från livsmedelsverkets hemsida eller skall man själv räkna hur mycket kött, grönsaker osv. som man har stoppat i och då räkna ut kcal för hela såsen?

Tacksam för hjälp.
titongo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-27, 21:55   #2
Saikyou
Registered User

Saikyous avatar

Reg.datum: May 2007
Det angivna kcal-värdet är som det ligger i påsen/förpackningen. Sen får du addera kcal-värdena av allt du stoppar i munnen. SLV's sida har på en del tillagade rätter med (t ex stekt kyckling osv) men smidigast enligt mig är att ta från värdena på förpackningen, väga och sedan tillaga =)
Saikyou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-28, 07:13   #3
titongo
Registered User

titongos avatar

Reg.datum: Dec 2006
Blir det stor skillnad om jag mäter maten efter tillagningen eftersom morsan lagar det?
titongo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-28, 07:19   #4
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av titongo Visa inlägg
Blir det stor skillnad om jag mäter maten efter tillagningen eftersom morsan lagar det?
Inte om du utgår från korrekta värden. Men du kan ju givetvis inte väga upp kokt ris och räkna på värdet för okokt t.ex.

EDIT: Angående ditt förstainlägg om att du börjat träna seriöst nu så vill jag bara påpeka att det i sig inte på långa vägar kräver kaloriräknande. Jag tycker du ska skita i det tills du eventuellt märker att saker och ting faktitskt går fel. Om du får träningsresultaten du önskar och får en kropp du trivs bättre med har ju inte kaloriräknandet något egenvärde.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-28, 08:38   #5
Fredrik_S
Registered User

Fredrik_Ss avatar

Reg.datum: Nov 2005
Måste hålla med eddie. Att räkna kalorier är verkligen inte något som hjälper någon att bygga muskler. Det är väääldigt mycket felmarginaler där och det är otroligt svårt att veta hur mycket kalorier man gör av med även om man kollar i tabeller och är jättenoga.

Det är väldigt mycket säkrare att lära sig hur hungrig mätt sugen man är och lära sig skilja på dessa. Kombinera det med att väga sig själv då och då om man har som mål att gå upp eller ner i vikt.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:42.