Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-05-24, 11:09   #1
foppit
Registered User

Reg.datum: Feb 2010
Sen middag eller gainer efter träning?

Pga. ändrade förhållanden här hemma tränar jag nu vid 19:00 på kvällen istället för som förut runt 10:00. Problemet blir ju det här med maten. Tar EAA innan och efter träning och det fungerar bra. Det ska ju tas på tom mage så jag äter inte 2-3 timmar innan träning. Lever ett jävligt inrutat liv med dagislämna, hund och allt sånt så jag har väldigt fasta tider där jag äter: 7:00 frukost 12:00 lunch 18:00 middag. Och shakes och frukt mellan. Men nu e ju problemet att jag kommer hem igen vid 21:00 efter träning nu.

Vad tycker ni e bäst, äta middag en timme tidigare och sen ta en gainer när jag kommer hem efter träningen, eller ta en proteinskak vid 17:00 och äta mat när jag kommer hem. Eller är det hugget som stucket? Funderare på om man kan ta en gainer och äta en burk kvarg kanske, går ju och lägger mig vid 22:00 så då borde man ju ha att återhämta sig på under natten. Brukar vara lite svårt att somna efter en riktig måltid, men man vänjer sig kanske? Någon som har samma tider? Och hur gör ni i såna fall? Tacksam för svar.
foppit är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-24, 11:16   #2
siimon89
Registered User

Reg.datum: May 2009
Om du kör EAA direkt efter träningen samt kommer hem inom 1h. eller så efter det behöver du nog inte oroa dig. Gainer kan du köra om du känner att du drar nytta av de extra kalorierna. Men i övrigt kan du lika gärna skippa den och dra hem och käka bara.
siimon89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-24, 11:24   #3
vicarious
Proteinbarskonnässör

vicariouss avatar

Reg.datum: Nov 2008
EAA innan och efter träning, hem och ät något innan du lägger dig. Behöver ju inte vara en brakmåltid men nånting proteinrikt vore ju att föredrag. Kvarg är bra.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-24, 11:30   #4
Fredrik_S
Registered User

Fredrik_Ss avatar

Reg.datum: Nov 2005
Middag alla gånger. En bra middag innehåller proteiner fett kolhydrater vitaminer spårämnen osv osv.
Alla andra alternativ är undermåliga.
Gammal 2010-05-24, 14:11   #5
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Just ur återhämtningssynpunkt är det bättre att du äter hela din middga efter träningen tror jag. Men du nämner ju dagislämning vilket ju innebär att du har barn.

Om det innebär att ni tillsammans i familjen äter klockan 18 bör ju den må
ltiden absolut prioriteras och värderas. Så om det är så att hela familjen äter klockan 18 tycker jag givetvis du skall göra detsamma men kanske äta lite mindre och sedan äta en del av det även efter passet?
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-25, 08:28   #6
Seb74
Registered User

Reg.datum: Oct 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik_S Visa inlägg
Middag alla gånger. En bra middag innehåller proteiner fett kolhydrater vitaminer spårämnen osv osv.
Alla andra alternativ är undermåliga.
Kan väl en gainer innehålla också.
Mixa med mjölk, banan, havregryn, kakao....gainer behöver inte va bara protein och kolisar mixat i vatten ju.
Om nu inte det är definitionen på gainer...övrigt kanske är "energidrink" eller nåt annat vad vet jag
Seb74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-25, 10:37   #7
hertzman
Registered User

hertzmans avatar

Reg.datum: Feb 2007
Ät en liten portion till middag, träning och sedan en lite större portion efter träningen. Det känns tråkigt att missa middagar med familjen.
hertzman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-26, 11:36   #8
Fredrik_S
Registered User

Fredrik_Ss avatar

Reg.datum: Nov 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Seb74 Visa inlägg
Kan väl en gainer innehålla också.
Mixa med mjölk, banan, havregryn, kakao....gainer behöver inte va bara protein och kolisar mixat i vatten ju.
Om nu inte det är definitionen på gainer...övrigt kanske är "energidrink" eller nåt annat vad vet jag
Du beskriver en middag i flytande form.

Skriver man "ta en gainer" så menar man i 99 fall sånt man kan köpa med proteinpulver och maltodextrin ihopblandat.
Gammal 2010-05-26, 13:23   #9
Seb74
Registered User

Reg.datum: Oct 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik_S Visa inlägg
Du beskriver en middag i flytande form.

Skriver man "ta en gainer" så menar man i 99 fall sånt man kan köpa med proteinpulver och maltodextrin ihopblandat.
Jo så kanske det är....bättre göra egen "gainer", eller flytande middag om man så vill
Seb74 är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:04.