2010-05-24, 14:18
|
|
Mjäll & SL
Reg.datum: Mar 2003
|
Spöade upp våldtäktsman, åtalas för grov misshandel
Citat:
Ursprungligen postat av TT
En man i 20-årsåldern klättrade in från balkongen och började att förgripa sig på en kvinna i lägenheten. Då slogs dörren upp och in stormade kvinnans man som kastade sig över angriparen.
|
Citat:
Ursprungligen postat av TT
Det hela utspelade sig i en ort utanför Skellefteå i helgen. Våldtäktsmannen misshandlades grovt av kvinnans make och nu riskerar båda åtal.
Brottsrubriceringen är försök till våldtäkt för 20-åringen och grov misshandel för maken, skriver lokala medier.
|
Norran skriver:
http://norran.se/nyheter/norrochvast...cle1041569.ece
Citat:
En man i 20-årsåldern klättrat upp mot en balkongdörr som leder till en 30-årig kvinnas lägenhet och öppnar dörren.
Han börjar förgripa sig på kvinnan, när kvinnans man dyker upp i dörröppningen.
Den äkta maken börjar slå förgriparen. Grovt.
Händelsen ska enligt polis ha inträffade på kvällen 22 maj på en ort utanför Skellefteå.
Enligt Erik Jonsson vid Skelleftepolisen går båda fallen nu till åklagare.
Rubriceringen, försök till våldtäkt för 20-åringen och grov misshandel för den äkta maken.
Det åklagaren nu måste ta ställning till i den äkta makens fall är två typer av ansvarsfrihet: om den äkta maken övertog kvinnans rätt till nödvärn och om det handlar om excess – det vill säga att ”svårligen kunna besinna sig” – eftersom han bevittnade någon som förgrep sig på hans fru.
|
Intressant fall. Vad gör man i ett sånt fall?
|
|
|
2010-05-24, 14:20
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan
Intressant fall. Vad gör man i ett sånt fall?
|
Fäller 20-åringen, friar den äkta maken.
|
|
|
|
2010-05-24, 14:21
|
|
Reg.datum: Apr 2004
|
Friar mannen och låser in våldtäktsmannen i 5+ år.
|
|
|
2010-05-24, 14:22
|
|
Mjäll & SL
Reg.datum: Mar 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av tp_88
|
Ja, det känns rimligt.
Vad jag tänkte på mer hur man skulle reagerat om man hade upptäckt en våldtäktsman i sin egen lägenhet/hus?
Men visst, juridiskt så känns din bedömning rimlig.
|
|
|
2010-05-24, 14:22
|
|
TränaSäljaLiggaSpela
Reg.datum: Jan 2004
|
Enkelt att se att den äkta maken svårligen kunde besinna sig och därmed borde går fri från åtalet.
Jämför med fallet då en polis gick fri efter att ha slagit ihjäl en våldtäktsman som förgrep sig på polisens dotter.
|
|
|
2010-05-24, 14:24
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan
Ja, det känns rimligt.
Vad jag tänkte på mer hur man skulle reagerat om man hade upptäckt en våldtäktsman i sin egen lägenhet/hus?
Men visst, juridiskt så känns din bedömning rimlig.
|
Givetvis svårt att spekulera i. Förhoppningsvis hade man agerat som den här mannen, men ja, svårt att veta.
|
|
|
|
2010-05-24, 14:25
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2010
|
Klättrar man in i nåns lägenhet för att våldta en kvinna så får man skylla sig själv för vad som händer en även om man inne i lägenheten blir våldsamt gangbangad mot sin vilja 3 år i sträck.
|
|
|
2010-05-24, 14:25
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2007
|
Nödvärn kommer ju såklart åberopas, men man får ju heller inte använda mer våld än vad nöden kräver. Om misshandeln nu klassas som grov så får man anta att mannen i fråga spöat upp 20-åringen rätt rejält och således använt mer våld än vad som var nödvändigt för att avstyra våldtäkten. Därmed är det ju troligt att båda kommer dömas, även om rätten säkert tar hänsyn till situationen och sätter straffet lågt på skalan.
|
|
|
2010-05-24, 14:26
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av tp_88
|
Det får vi ju fan hoppas!
|
|
|
2010-05-24, 14:27
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av hertzman
Nödvärn kommer ju såklart åberopas, men man får ju heller inte använda mer våld än vad nöden kräver. Om misshandeln nu klassas som grov så får man anta att mannen i fråga spöat upp 20-åringen rätt rejält och således använt mer våld än vad som var nödvändigt för att avstyra våldtäkten. Därmed är det ju troligt att båda kommer dömas, även om rätten säkert tar hänsyn till situationen och sätter straffet lågt på skalan.
|
Enligt lagen ja, som man ju visserligen måste följa men om man bortser från lagen så förtjänade snubben ett kok stryk och mannen förtjänade att få ge snubben ett kok stryk så man borde vara nöjda där.
|
|
|
2010-05-24, 14:29
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2009
|
Om mannen blir fälld är det bara ytterligare ett bevis på hur pajjat rättssystemet är.
Förhoppningsvis råkar våldtäktsmannen ut för liknande behandling i finkan
|
|
|
2010-05-24, 14:29
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2005
|
Situationer kan såklart spela roll i vissa fall men med den informationen man fått här håller jag helt med övriga talare.
Jag undrar dock, hinner han verkligen förgripa sig? Om det är så att mannen är hemma och hör något hända (kvinnan skriker antagligen) så hinner han antagligen bara brotta ner kvinnan. Förgriper han sig verkligen på henne måste man ju ha full förståelse för makens svårighet att kontrollera sig. Lite kontroll verkar han ju haft ändå, ingen dog ju...
|
|
|
2010-05-24, 14:30
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Neuwb
Enligt lagen ja, som man ju visserligen måste följa men om man bortser från lagen så förtjänade snubben ett kok stryk och mannen förtjänade att få ge snubben ett kok stryk så man borde vara nöjda där.
|
Ja, personligen hade jag säkert reagerat på att likartat sätt så självklart vill jag att mannen blir friad. Jag försöker bara spåna i vad som kan tänkas bli domen.
|
|
|
2010-05-24, 14:31
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2010
|
Som TP sa, det är svårt att veta vad man gör i en sådan situation. Men förhoppningsvis så gör man som mannen - ger våldtäcktsmannen vad han förtjänar.
|
|
|
2010-05-24, 14:31
|
|
TränaSäljaLiggaSpela
Reg.datum: Jan 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av hertzman
|
Nödvärn är ej uppenbart oförsvarligt bruk av våld, således har du mycket mer spelrum än "vad nöden kräver", just för att ingen person som skyddar egen eller tredje part ska behöva tänka efter innan denne handlar för att avstyra ett brott.
Detta är ett solklart fall av nödvärnsexcess, och då har jag bara väktar+ov-utbildning och alltså ingen gigantisk juristutbildning precis, och jag äter upp min egen hatt om den äkta mannen blir straffad.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:48.
|

|