Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-05-26, 03:00   #1
Flos_Noctis
Registered User

Reg.datum: Feb 2007
Katter och ananas?!

Hej!

Nu har jag som vanligt kanhända lite konstiga frågeställningar.

Hemmavid har vi iaf två katter som brukar stryka omkring. De är ganska magra så mor har tagit sig förbarmande och brukar ställa ut vad som blir kvar av middagsmaten till dem.

De har halsband, men är utanför natt som dag så mor undrar om de egentligen får mat någon annanstans än här hos oss. Så ikväll gjorde hon ett litet "experiment" och satte ut ananas och grädde till dem. Hon tänkte som så att katter i vanliga fall är kräsna djur som inte skulle tacka ja till ananas, som inte direkt ingår i deras naturliga föda.

En kort stund efteråt hade iaf katterna satt i sig både grädde och ananas.
Jag tyckte inte riktigt om det här experimentet när jag fick reda på det. Ananas innehåller ju enzymet bromelain så borde inte det vara i starkaste laget för en kattmage? Mor försvarade sig med att hon hade haft ananasen i ugnen, så den var tillagad.

Mina frågor är väl ungefär som såhär:

Kattstackarna kan väl inte råka illa ut nu?
Är det farligt för katter att äta ananas?
Var det bättre att ananasen har varit i ugnen? Blev enzymet lite spjälkat spjälkat i förväg för dem?
Tyder ananas-ätande på svältfödda katter?

Ja. Det har kanske inte så mycket med muskelbyggande att göra, men svar skulle uppskattas.

Tack så mycket.

Emmely
Flos_Noctis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-26, 03:15   #2
Klein
Registered User

Reg.datum: Jan 2004
Det är väl bara att slänga ut lite uppskuret rått kött åt de små liven om hon vill dem väl.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-26, 06:04   #3
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Katterna är redan illa ute eftersom de inte är under uppsikt. Kattägaren måste ha ständig uppsikt på sina katter.

Bromelain är ett enzym som bryter ned protein. Det är ingen inhibitor som blockerar andra enzym. Borde inte störa katterna. Däremot kan vi säkert fundera kring ifall frukt är lämpligt alls. Katter är rovdjur och bör äta mat anpassat för katter.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-26, 09:38   #4
Apos78
Tar mig fram...

Apos78s avatar

Reg.datum: Oct 2005
Att de håller sig kring er beror nog till viss del på just att de får mat där. Ge ingen mat och se vad som händer. Katterna kommer inte att självsvälta sig på eran trappa.

Katter upplevs nog ofta stryka omkring, även om de har ett fast hem att gå till. Är du orolig så prata med djurskyddet eller liknande där du bor.
they install Windows."
– Anonymous
Apos78 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-26, 10:30   #5
Langster
Ninja

Langsters avatar

Reg.datum: Apr 2001
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Katterna är redan illa ute eftersom de inte är under uppsikt. Kattägaren måste ha ständig uppsikt på sina katter.

Bromelain är ett enzym som bryter ned protein. Det är ingen inhibitor som blockerar andra enzym. Borde inte störa katterna. Däremot kan vi säkert fundera kring ifall frukt är lämpligt alls. Katter är rovdjur och bör äta mat anpassat för katter.
Men ändå tycker katter om viss frukt och vissa grönsaker ibland... Hur kommer det sig? Borde de inte starkt ogilla mat de inte är anpassade för?

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-26, 10:31   #6
HulkH
Registered User

HulkHs avatar

Reg.datum: Apr 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg

Precis, känner många som bara släpper ut och in katte, dock så har den ett skol med Torrfnottar(stavning?:S) i hemmet. Dom katterna brukar oftast inte vara så sociala o.s.v

Och som Apos78 säger, testa att inte mata dom. Då går dom troligtvis någon annanstans^^
HulkH är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-26, 10:38   #7
tsp
Banned User

Reg.datum: Dec 2007
Äh, katter svälter inte. Blir dem riktigt hungriga kniper dem nån fågel eller mus och käkar. Om du inte har sett några lappar uppe att två katter är bortsprungna så borde du inte oroa dig.
tsp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-26, 10:44   #8
Kischen
Äger Strikt!

Kischens avatar

Reg.datum: Jun 2007
Min katt kan äta banan och svarta oliver.
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Var har jag räknat fel?
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Kunde jag ersätta alla träningens effekter med ett piller, skulle jag, och sitta hemma och spela datorspel och äta paj i stället.
Kischen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-26, 10:46   #9
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Apos78 Visa inlägg
Är du orolig så prata med djurskyddet eller liknande där du bor.
+1

Sen skulle jag också säga åt din mamma att sluta utföra experiment på kattstackarna.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:40.