Hejsan allihopa!
Jag har funderat en hel del kring hur jag ska äta i fortsättningen. Tänkte lufta mina tankar här, i hopp om att få något/några bra svar.
Jag tänkte försöka hålla frågorna så tydliga som möjligt, mest för att jag själv kanske får svar på just det jag undrar.
Hade planerat en kost med mycket fett. Fördelningen mellan kolhydrater/fett/protein tänkte jag kring (planerar att äta runt 3200kcal per dag, om det spelar någon roll):
40%E fett
30%E kolhydrat
30%E protein
Som planerat kommer all mat intas utspritt på 5-6 mål över dagen.
Syftet med kosten är att den, plus träning såklart, ska ge en bra förutsättning för muskeltillväxt.
Jag utövar ingen direkt konditionsträning, utan kommer endast fokusera på tung styrketräning för muskelvolym.
Runt träningspassen kommer jag dock inte att äta så mycket fett, utan planerar att ta EAA precis innan träning och sedan igen direkt efter.
Sedan efter 1-1½ timme kommer jag äta t.ex en eller två mackor med en vassledrink, för att sedan äta "normalt" igen efter ca 1 timme.
Frukosten kommer jag också hålla relativt fettsnål.
Fettet kommer huvudsakligen att vara omättade/fleromättade fetter från olivolja, rapsolja, majonnäs (gjord på rapsolja), ägg, lax, makrill, avokado och nötter.
Jag kommer se till att hålla en bra(?) balans mellan omega3 och omega6 fettsyrorna.
Kolhydratskällorna kommer för det mesta vara Ris, kidneybönor, havregrynsgröt och bröd.
Som
Proteinkällor tänker jag mig kyckling, fisk, ägg och bönor.
Mina tankar är att man vill hålla en så låg insulin-nivå som möjligt, för bättre muskeltillväxt.
Förenklat kan man säga att insulin behövs i en viss mån för att musklerna skall kunna utvecklas, men dessa nivåer är inte alls höga(?) och därför borde inte det vara något problem då protein-rik föda även ger insulinpåslag (Obs! Jag utesluter inte verkligen inte kolhydrater, men ville ändå poängtera att proteinrik föda också utsöndrar insulin).
Dessutom så ökar ju omättade fetter insulinkänsligheten, varför jag tänker att en fettrik kost borde vara gynnsam i muskelbyggarsammanhanget.
Drar man ner på fettet, så sjunker hormonnivåerna i blodet. Om man har ett högt fettintag borde då hormonnivåerna i blodet öka(?), vilket även det borde bidra till ökad muskeltillväxt.
Och nu till frågorna:
1.
Finns det några risker med ett högt fettintag? (sett från mitt perspektiv med högt intag av omättade/fleromättade fetter)
2.
Finns det några fördelar med ett högt fettintag och stryketräning enbart, för bra muskeltillväxt?
3.
Skulle någon kunna säga på ett ungefär hur förhållandet mellan omega3 och omega6 bör hålla sig? Skulle även också uppskatta om någon kunde förklara lite varför omega6 kan ha skadlig effekt(?) om det blir för stort gap mellan förhållandet omega3 och omega6 (där intaget av omega6 är större än omega3)
Uppskattar alla svar, dock udanber jag oseriösa svar.

Tack på förhand!