Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-04-26, 19:23   #1
Frillan
Registered User

Reg.datum: Oct 2007
Är jag bekväm?

Hej. Började min praktik idag, jag stormtrivdes!

Till dilemmat; Jag slutar 16.30, tåget avgår mot staden där gymmet ligger 16.15 (Nästa går 18.05)

Jag vågade inte fråga om jag kunde ta det tåget, ville inte framstå som bekväm. Dock resulterar det att jag är hemma nu (20.20) varje dag jag tränar... Istället för två timmar tidigare....

Det är dessutom praktik - Är det okej att fråga?
Gammal 2010-04-26, 19:24   #2
frambogir
Andas genom munnen

frambogirs avatar

Reg.datum: Dec 2007
Just ask!
Gammal 2010-04-26, 19:28   #3
Menigar
Registered User

Menigars avatar

Reg.datum: Aug 2004
Säg att du kan tänka dig börja jobba tidigare så bör det inte vara något problem.
Gammal 2010-04-26, 19:36   #4
Mago
pot of tea? (_)IO

Magos avatar

Reg.datum: Sep 2003
Jag skulle frågat om det kunde gå att lösa på något vis. Antingen säger de "Ja, men det är klart. Ta tåget 16:15!" eller kan du kanske ta det tidiga tåget fyra gånger i veckan och sen jobba över nån timme en gång i veckan och då ta det sena tåget. Det beror det ju på vad det är för jobb.
Gammal 2010-04-26, 20:18   #5
CrazyCatLady
Registered User

Reg.datum: Dec 2009
Eller kanske ta en kortare lunch?
CrazyCatLady är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-26, 20:19   #6
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen

ceejays avatar

Reg.datum: Oct 2007
kompensera genom att göra något annat så kan du nog ta tåget tidigare
Gammal 2010-04-26, 20:40   #7
The Somberlain
Registered User

The Somberlains avatar

Reg.datum: Nov 2004
Blir du generellt klar tidigare, borde du väl kunna gå då om jargongen på arbetsplatsen tillåter. Annars kan du nog flexa. Vad för slags jobb är det?
The Somberlain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-26, 20:42   #8
Flykt
Försöker åtminstone!

Flykts avatar

Reg.datum: Jan 2007
Citat:
Ursprungligen postat av The Somberlain Visa inlägg
Blir du generellt klar tidigare, borde du väl kunna gå då om jargongen på arbetsplatsen tillåter. Annars kan du nog flexa. Vad för slags jobb är det?
Praktik var det, vilket är viktigt att poäntera. Det vill säga han får inte ens pengar för att vara där (?) och då skulle jag tro att det är lugnt att ta det tidiga tåget. Antingen rakt av eller att du får t.ex dra in på lunchen.
Gammal 2010-04-26, 22:44   #9
PiNG.
Sillastrypare

PiNG.s avatar

Reg.datum: Aug 2007
Praktik - där chefen skriver i ditt omdöme, hur du jobbar, vad du gjorde och NÄR du gjorde det.

Jag va tvungen att sluta tidigare 3 dgr i veckan på min ena praktikplats pga brottningstävlingar och träningar. Detta stod klart och tydligt i mitt betyg från praktiken. Kanske inte det man vill visa upp till en eventuell arbetsgivare...

Jag brydde mig inte då, och än mindre nu. Men risken att någon gång när du söker jobb, och dom vill titta på dina arbetslivserfarenheter, så ser dom att "aha, han ska sluta tidigare pga av ditten och datten", och tror som du själv skriver att du är "bekväm".

En kvart hit eller dit spelar i de flestas ögon ingen roll, men se till att ni båda vet vad som gäller, och försök inte "slippa" kvarten, jobba in den istället

Det bästa är att vara så rak som möjligt. Går han inte med på det så får man bara bita ihop. Det är så det funkar i det verkliga livet efter skolan

Rock solid !!!
Citat:
Ursprungligen postat av Halldin Visa inlägg
Låter som klippt och skuret för mormor.
PiNG. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-26, 23:51   #10
rbn
Registered User

rbns avatar

Reg.datum: Aug 2005
Det är bara att fråga, om inte annat kan du väl bara kompensera det genom att börja lite tidigare.

Jag hade det likadant på min egen praktik. Antingen kunde jag komma dit dryga 50 minuter för tidigt (började kl 9) eller ungefär 10 minuter över. Jag berättade hur läget var och det var inga problem alls.

Istället tog jag en buss som gick 30 minuter efter att jag slutat så allt som allt jobbade jag istället över 20 minuter varje dag.

Säg som det är så ordnar det sig.
rbn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-27, 00:05   #11
tsp
Banned User

Reg.datum: Dec 2007
Om du i samband nämner att du gärna kan börja tidigare, jobba över nån gång eller annat lämpligt sätt att kompensera, så kommer man nog knappast ringakta dig för detta.
tsp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-27, 00:19   #12
pony
Athletic chick on a stick.

ponys avatar

Reg.datum: Mar 2007
Fråga på! Men inflika oprovocerat med att du som kompensation antingen skulle kunna komma en halvtimme tidigare eller få betalt för en halvtimme mindre (om det exempelvis inte finns någonting för dig att göra en halvtimme tidigare). Om inte annat så för att visa din vilja till att gå arbetsgivaren tillmötes när du väl förväntar dig att de ska göra dig en (obefogad) tjänst.
Gammal 2010-04-27, 06:01   #13
ryssen
Banned User

ryssens avatar

Reg.datum: Jul 2002
köp moppe
ryssen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-27, 06:45   #14
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Efter en liten tid lär du få en ganska bra känsla för vilken typ av person din chef är. Om det är så att det arbetet du utför under praktiken inte blir lidande av att du beger dig därifrån lite tidigare ser jag det bara som frågan om personligheten hos chefen.

Men sedan finns ju förstås olika typer av arbeten, ibland är det verkligen så att man måste infinna sig hela tiden. Men jag utgår från att du inte skulle ha startat tråden då.

Så ta det lite piano och lär känna chefen. Ge henne/honom en chokladask.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-27, 07:46   #15
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Det här med senare omdöme osv; om man kan ge en tillräckligt bra anledning och se det som självklart att kompensera med tiden (börja tidigare, jobba längre vissa dagar osv) så borde det inte vara något problem. De flesta jobb förutom de okvalificerade (lager, industri osv) ger en hyfsad valfrihet idag. Att jobba exakt 8-17 när man ändå sitter och knapprar på sin dator är så jäkla löjligt.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:43.