Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2002-05-12, 17:47   #1
Linda_Nilsson20
Guest

Post D-flex igen och fettbrännande kost

hej igen...

tack för alla bra tips på min fråga!

underbar site där man får tips under dagen från så många! Även för mig som inte är proffs.

när jag läste vidare så hittade jag något som heter ProtiPasta på elle.se och som tips från D-flex.

När jag läste vidare på den länk som fanns på elle.se, så stod det att man går ned i fettvikt utan att vara hungrig. Det är alltså riktig mat som man kan variera pastasåser till.

Är det ngn här som ätit det under en längre tid, några veckor, och som därmed vet att det fungerar?

Jag räknade på pris per gram protein och ProtiPasta är faktiskt billigare än kyckling, tonfisk, Gainers fuel, och färre kalorier än det mesta i matväg! (jag håller på att lägga in det i ett excelark)

Någon som kan kontrollera att jag förstått rätt?!

I så fall tänker nog jag prova ProtiPasta för att få bort lite av mitt överskottsfett till sommaren...

Linda
  Svara med citat
Gammal 2002-05-12, 17:56   #2
Matti
Registered User

Reg.datum: Nov 2001
Citat:
Är det ngn här som ätit det under en längre tid, några veckor, och som därmed vet att det fungerar?
ProtiPasta är inget mirakelmedel. Om du äter färra kcal än du förbrukar går du ner i vikt. Om du behöver 2500 kcal för att hålla din kroppsvikt och du äter 2000 kcal kommer du nästan garanterat att gå ner i vikt. Äter du istället 3000 kcal så kommer du att gå upp i vikt och då spelar det ingen roll om du äter Protipasta, vanlig pasta, köttbullar eller pannkakor.

ProtiPasta är alltså precis som du skriver bara "riktig mat". Ät 5-6 gånger per dag, se till att få i dig nyttiga fetter och tillräckligt med protein, ät livsmedel med hyffsat lågt GI (glykemiskt index) och ät mindre än du förbrukar så kommer du att gå ner i vikt. Styrketräna 2-3 gånger i veckan, då sparar du på din muskelmassa och den största delen av viktnedgången kommer att bero på minskad fettmassa.

Lägg till något konditionsträningspass (typ aerobics, spinning, simning, löpning, promenader) om du tycker att det är kul.

[ 12 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: Matti ]
Gammal 2002-05-12, 18:26   #3
Peter
Registered User

Reg.datum: Jul 2001
Linda: Har du verkligen räknat rätt när du säger att Protipasta är billigare än kyckling och tonfisk? Har för mig att protipasta kostar runt 300 kr kilot och med den proteinmängden det innehåller blir det mycket dyrare än kyckling, ägg, mjölk och tonfisk.

Vad har du för prisuppgift på protipasta?

Peter
Peter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-05-12, 18:32   #4
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Enligt den där Elle-sidan kostar 1.5 kilo hela 450 kronor, vilket mycket riktigt skulle ge ett kilopris på 300 kronor. För de pengarna kan man få betydligt mer kycklingfilé t ex än någon ärtbaserad proteinpasta.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-05-12, 18:42   #5
stefannn
Guest

snälla d-flex e ju "kändis" såna ska man aldrig lyssna på även om dom säger något vettigt
  Svara med citat
Gammal 2002-05-12, 18:56   #6
Linda_Nilsson20
Guest

Hej alla!

Jag har börjat bli lite nojig, så jag har börjat lägga upp olika produkter och mat i excel för att jämföra hur mycket proteinet kostar, och sedan jämfört hur mycket kalorier jag får i mig för att kunna få i mig en viss mängd protein.

Ngn undrade hur jag fick fram att ProtiPasta var billigare än många andra mat- och kostprodukter. Jag har bara jämfört några och de finns här:

Produkt
Kaloriindex,Proteinprisindex, Kr/kg protein
ProtiPasta:100,100, 499 kr/kg
Gainers Fuel Twinlab:225,107, 536 kr/kg
Kycklingfilé: 146, 140, 700 kr/kg
Tonfisk: 200, 143, 715 kr/kg

Då sätter jag t.ex. ProtiPasta som jämförelseprodukt med index 100. Om en produkt har lägre värde är det bättre och har det högre är det sämre. Pris per kg protein står sist.

Jag kommer nog att göra det här för en massa produkter, så säg till om ngn vill ha mitt excelark sedan. (Men det här kan väl ni redan!)

Och då är faktiskt ProtiPasta billigare än de här nämnda produkterna, eftersom jag är ute efter protein och gärna även med låg kalorimängd!

Linda
  Svara med citat
Gammal 2002-05-12, 19:15   #7
stefannn
Guest

men är inte tonfisk billigare än kyckling???
  Svara med citat
Gammal 2002-05-12, 19:26   #8
j_p
Registered User

Reg.datum: Feb 2002
Linda_Nilsson20> Om du köper ett rent proteintillskott (t.ex Eiselt Protec+ eller liknande) så kommer du ner bra mycket i pris per kg protein. Kolhydrater kan du lätt få i dig på annat vis. Så kolla upp rena proteintillskott och lägg till i ditt ark!
j_p är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-05-12, 19:34   #9
johan***
Guest

Hmm, förstår inte rktigt vad du är ute efter om jag skall vara ärlig. Men ett litet exempel är att Strenghts protein pulver 1,5 kg 82% proteinhalt kostar ca 390 kr, vilket skulle ge ett pris på 323.50 kr/kg 100%protein.
Om du sakall räkna på kalorerna så antar jag att "prottipastan" innehåller ett gäng med kolhydratet som drar upp Kcal innehållet.
Ät i stället normal kost vid diet eller uppbyggnad och ta ett tillskott av protein om det behövs. "pruttipastan" verkar i mina ögon rätt onödig om man har tagit sig så långt att man har hamnat på den här sidan.
  Svara med citat
Gammal 2002-05-12, 19:47   #10
Linda_Nilsson20
Guest

Skall genast lägga till proteinpulver till mitt ark!

Meningen med detta räknande för mig, är att jag vill kunna äta bra mat som ger mig det jag behöver av protein och kunna gå ned i fettvikt...

Jag är ju inget proffs, utan tränar rätt ordinärt, men vill ändå få resultat! Sedan är jag rätt trött på att mäta och fixa med maten. Jag tänker inte tävla, utan bara ha en snygg kropp...

Om jag skall äta kosttillskott så blir ju det samtidigt behov av "vanlig" mat också, och då blir det dubbel kostnad. Dessutom måste jag ju ändå veta vad jag får i mig från maten jag äter. Och jag blir i alla fall inte mätt på pulver. Sedan har jag som sagt tröttnat på tonfisk...

Och visst är kyckling dyrare än tonfisk per kg (hos mig 119 kr/kg mot 93 kr/kg) men om jag samtidigt kollar på mängd protein så är det 17 g/100 g kycklingfilé, mot 13 g/100 g tonfisk. Då blir kyckling faktiskt billigare än tonfisk per gram protein.

Min enkla fråga från början var om någon här ätit ProtiPasta och därmed kan berätta för mig om det fungerar som det sägs på elle.se av D-flex?!

Linda
  Svara med citat
Gammal 2002-05-12, 19:51   #11
Peter
Registered User

Reg.datum: Jul 2001
Har ingen aning om hur du räknar och var du handlar men dina tonfisk och kycklingsiffror är för höga.

Tonfisk, ägg och mjölk borde ligga på 150-200 kr/kg rent protein om du handlar i en billig äffär. Du kan få proteinpulver för runt 200 kr kg också.

Såg att du räknat på 13g protein/100g tonfisk det stämmer inte. Det ska runt det dubbla.

Peter

[ 12 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: Peter ]
Peter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-05-12, 19:59   #12
Matti
Registered User

Reg.datum: Nov 2001
Citat:
Min enkla fråga från början var om någon här ätit ProtiPasta och därmed kan berätta för mig om det fungerar som det sägs på elle.se av D-flex?!
Förlåt om jag tjatar men Protipasta består av "ärtprodukt, mannagryn och äggvita". Det är vanlig mat. Det finns inga ingredienser i den som kan "fungera" på något sätt.
Gammal 2002-05-12, 19:59   #13
johan***
Guest

Lägg in länken till "D-flex" pasta artikel. Orkar inte leta efter den på Elle. :o
  Svara med citat
Gammal 2002-05-12, 20:04   #14
Linda_Nilsson20
Guest

Det var väldans var mycket kommentarer det var om priserna på mat?!

Om du hittar kycklingfilé och tonfiskburkar som är lägre än 119 respektive 93 kr/kg så får du tipsa mig!

Vad gäller mjölk och ägg, så gick jag till mammas kokbok och kollade, plus frågade henne om pris för ägg och mjölk. Om man då delar på äggvita och äggula får jag följande resultat:

Produkt Kaloriindex Proteinprisindex Kr/kg protein
Äggula 339 38 188
Äggvita 65 60 300
Minimjölk 144 37 183

Och återigen, visst kan man sitta och dricka äggvita...men jag är faktiskt tjej och har mina smaklökar kvar! *ler*

Och hur mätt blir man på mjölk och ägg?

Fortfarande ingen som provat ProtiPasta och kan svara mig på min fråga om det fungerar?

Och jag räknar på ett pris på ProtiPasta á 399 kr/1,5 kg. Det är det man säljer det för på Budo&Fitness och sedan än billigare på www.protipasta.com.

Varför har Kolozzeum inte den produkten? Ngn insatt som vet?

Linda
  Svara med citat
Gammal 2002-05-12, 20:10   #15
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Vanlig kycklingfilé från Kronfågel kostar 89 kronor kilot på ICA där jag handlar.

Och tonfisk innehåller mycket mer protein än 13 gram per 100 gram tonfisk. Nästan det dubbla.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:23.