Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-03-10, 20:20   #1
Larsson85
Registered User

Reg.datum: Nov 2005
Ska jag äta innan ett TSH, t3 och t4 blodprov?

Jag har misstankar om att där är något konstigt med min sköldkörtel, och har tidigare tagit prover på detta, men den gången gick det tillbaka till värden inom referensområdet och inga åtgärder togs.

Nu är det dax att göra en uppföljning och jag ska ta prover på TSH samt fritt t3 och t4. Det är ca 1-2 år sedan jag tog prover sist.

Jag är ofta trött och hängig, har svårt att fokusera och har problem med torra ögon. Därför tror jag att där är något som inte står rätt till. Vad jag har förstått så är t3 och t4 ganska dyra prover (de verkar iaf ganska restriktiva med att ta dom, vill alltid först enbart ta TSH), därför vill jag göra det rätt så att det verkligen visar sig om jag har några problem.

Hur varierar dessa värden i kroppen över ett dygn? Är de högs/lägst på morgonen eller kvällen, innan eller efter måltid? När ska jag ta de så att mina bekymmer framhävs bäst på proverna? Jag vet t.ex att folk som får levaxinbehandling absolut inte ska ta sina tabletter innan de tar sina blodprov eftersom det påverkar, tänker att det kanske är något liknande med kosten.

Nu förstår jag så klart att man INTE ska hålla på och mixtra med sina prover, men jag är lite rädd att mina besvär inte ska framhävas rättvist så jag vill gärna ta det vid en tidpunkt där det syns bäst.
Larsson85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-10, 20:29   #2
schmecker
Registered User

Reg.datum: Jun 2007
thyroideastatus är inte ett fasteprov (är jag hyfsat säker på men rätta mig gärna om jag har fel) så det spelar ingen roll hur du gör med maten
schmecker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-10, 20:29   #3
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
De tas vanligtvis på morgonen. Gör inget särskilt. Du vill ju veta hur de är när du lever ditt vanliga liv. Tar de bara TSH/fT4/fT4 men inte anti-TPO? Det borde de göra.

Vad fick du för värden förra gången du tog prover?
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-10, 20:35   #4
schmecker
Registered User

anti-tpo är inte med i rutinprover för thyroideastatus
Gammal 2010-03-10, 20:44   #5
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Nej, men de borde.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
Gammal 2010-03-10, 20:45   #6
Larsson85
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
De tas vanligtvis på morgonen. Gör inget särskilt. Du vill ju veta hur de är när du lever ditt vanliga liv. Tar de bara TSH/fT4/fT4 men inte anti-TPO? Det borde de göra.

Vad fick du för värden förra gången du tog prover?
Betyder det att dessa värden är oförändrade om mat intas eller inte?

Jag vet att man vill kolla hur det är när jag lever normalt, men jag vet med mig att jag ibland får "energikickar", och får för mig att det är lite instabilt. Det är inte ofta jag får dessa, det kan vara en dag på 3 månader eller så. Jag vill liksom pricka en dal istället för en topp så att mina besvär visar sig (om det nu är skäldkörteln som trasslar)

Jag är inte helt säker på vad jag hade för värden, tror det var ca 2 år sedan och jag hittar inte papperna nu. Jag har något minne av att de låg på 5.5, och sen sjönk till 4, vilket var inom referensramarna, hur t3 och t4 var har jag inget som helst minne av.

Nu har jag dock hört mig för och fått uppfattningen att optimalt TSH ligger kring 1, och att man kan ha besvär även om man ligger på de övre delen av referensramarna. Sist avskrev vi misstankarna eftersom det sjönk andra gången vi tog proverna, samt att många av mina symtpomer också kunde härledas till psykiska besvär som stress.
Gammal 2010-03-10, 20:48   #7
Larsson85
Registered User

Citat:
Nej, men de borde.
Vad är anti-tpo? Jag kollade på mina remisser och kunde inte ens hitta ett fält för det, s-tpo såg jag.

Jag har länge undrat vad som skulle hända om man hade modifierat i dessa remisser. De är j ifyllda med vanlig penna, inte så svårt att kryssa loss och få vilka prover man vill.

Antar det går under urkund dock.
Gammal 2010-03-10, 20:49   #8
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Larsson85 Visa inlägg
Betyder det att dessa värden är oförändrade om mat intas eller inte?
De ändras inte av mat.

Citat:
Jag vet att man vill kolla hur det är när jag lever normalt, men jag vet med mig att jag ibland får "energikickar", och får för mig att det är lite instabilt. Det är inte ofta jag får dessa, det kan vara en dag på 3 månader eller så. Jag vill liksom pricka en dal istället för en topp så att mina besvär visar sig (om det nu är skäldkörteln som trasslar)
Om det är Hashimotos är det sköldkörteln som går sönder, och då måste du ta ett anti-TPO-prov (och gärna TGak) för att kunna säga något.

Citat:
Jag är inte helt säker på vad jag hade för värden, tror det var ca 2 år sedan och jag hittar inte papperna nu. Jag har något minne av att de låg på 5.5, och sen sjönk till 4, vilket var inom referensramarna, hur t3 och t4 var har jag inget som helst minne av.
OK, det är definitivt dåligt, och TSH på 4 är också för högt. Nyare riktlinjer är <2,5.

Har du struma/hypotyreos/hypertyreos i familjen?

Citat:
Sist avskrev vi misstankarna eftersom det sjönk andra gången vi tog proverna, samt att många av mina symtpomer också kunde härledas till psykiska besvär som stress.
Lägre, men inte tillräckligt lågt emrm. "Du e dum i huvet" är en tacksam ursäkt....

Kikat på http://skoldkortel.blogspot.com och http://www.stopthethyroidmadness.com ?
Gammal 2010-03-10, 20:51   #9
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Citat:
Vad är anti-tpo? Jag kollade på mina remisser och kunde inte ens hitta ett fält för det, s-tpo såg jag.
Antikroppar mot tyroideaperoxidas (enzymet som kopplar ihop tyrosin med jod). Du vill se om kroppen försöker anfalla sig själv.
Gammal 2010-03-10, 21:02   #10
Larsson85
Registered User

Citat:
Om det är Hashimotos är det sköldkörteln som går sönder, och då måste du ta ett anti-TPO-prov (och gärna TGak) för att kunna säga något.
Misstänker du Hashimotos utifrån min beskrivning, eller varför drar du så höga växlar angående detta?

Citat:
Har du struma/hypotyreos/hypertyreos i familjen?
nix

Citat:
Lägre, men inte tillräckligt lågt emrm. "Du e dum i huvet" är en tacksam ursäkt....
va?

Jag har ulcerös kolit vilket kanske kan klassas som en autoimmun sjukdom, är det något som kan vara kopplat till Hashimotos? Om man har Hashimotos, kommer det visa normala värden på TSH, t3 och t4 då? Annars kan man ju be om ytterliggare utredning om det skulle visa något.

Jag har som sagt levt i detta stadie som jag är i nu ganska länge och har svårt att egentligen avgöra ifall jag är tröttare än andra. Det är ju omöjligt att veta om man har haft det så länge att man tappar referensramarna.
Gammal 2010-03-10, 21:14   #11
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Citat:
Misstänker du Hashimotos utifrån min beskrivning, eller varför drar du så höga växlar angående detta?
Det är sällan det finns andra anledningar till att ha underfunktion i sköldkörteln.

Citat:
va?
Läkare pekar gärna på att man är stressad eller att man inbillar sig.

Citat:
Jag har ulcerös kolit vilket kanske kan klassas som en autoimmun sjukdom, är det något som kan vara kopplat till Hashimotos? Om man har Hashimotos, kommer det visa normala värden på TSH, t3 och t4 då? Annars kan man ju be om ytterliggare utredning om det skulle visa något.
Det *kan* göra det, och då måste man se på anti-TPO eller biopsi. Men nu har du ju redan TSH i överkant, så proverna borde vara en indikation att sätta in Levaxin på test. Beror på vilken vårdcentral du går till, förmodar jag. Med dina symptom och tidigare värden är jag förvånad över att de inte gjort det...

Vidare, har man en autoimmun sjukdom ökar risken för att få en till.

Citat:
Jag har som sagt levt i detta stadie som jag är i nu ganska länge och har svårt att egentligen avgöra ifall jag är tröttare än andra. Det är ju omöjligt att veta om man har haft det så länge att man tappar referensramarna.
*nickar* tycker att du skall be om att få prova.. Du lär ju märka skillnad rätt snabbt.
Gammal 2010-03-10, 21:29   #12
Larsson85
Registered User

Du verkar ha koll på detta, är du läkare?

Hur är det med jod? Jodbrist kan ge sköldkörtelproblem. Det är inte så att en frukost innehållande salt kan ge en akut förbättring som sen försvinner lika snabbt?
Gammal 2010-03-10, 21:29   #13
Icefire
Registered User

Reg.datum: Jan 2007
Citat:
Hur varierar dessa värden i kroppen över ett dygn? Är de högs/lägst på morgonen eller kvällen, innan eller efter måltid? När ska jag ta de så att mina bekymmer framhävs bäst på proverna? Jag vet t.ex att folk som får levaxinbehandling absolut inte ska ta sina tabletter innan de tar sina blodprov eftersom det påverkar, tänker att det kanske är något liknande med kosten.

Nu förstår jag så klart att man INTE ska hålla på och mixtra med sina prover, men jag är lite rädd att mina besvär inte ska framhävas rättvist så jag vill gärna ta det vid en tidpunkt där det syns bäst.
TSH är som högst mitt på natten och som lägst mitt på dagen.
Jag skulle gått och tagit proverna direkt på morgonen. Jag kör själv alltid på fastande men tror inte att det har så stor betydelse. Har man samma rutin före provtagningen känns det mer pålitligt när man ska jämföra från gång till gång.
Gammal 2010-03-10, 21:32   #14
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Citat:
Du verkar ha koll på detta, är du läkare?
Nej, bara intresserad.

Citat:
Hur är det med jod? Jodbrist kan ge sköldkörtelproblem.
Inte ett problem här längre sedan vi började med joderat salt. Däremot hade de i Danmark tills nyligen inte joderat salt, och till följd av det högre förekomst av struma.

Citat:
Det är inte så att en frukost innehållande salt kan ge en akut förbättring som sen försvinner lika snabbt?
Inte i de mängderna. Tre gram salt ger 150ug (= RDI) jod, och så mycket salt får du väl inte i dig till frukost?
Gammal 2010-03-10, 21:35   #15
schmecker
Registered User

du behöver inte göra något annorlunda gör som du brukar göra, ta proverna och snacka med din läkare...

och var inte helt okritiskt till det du läser på nätet, du ska nog inte svälja allt med hull och hår

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:24.