2010-03-27, 15:20
|
|
Aegd
Reg.datum: May 2004
|
Bygga en superdator
Hur bär man sig åt om man vill bygga ett datormonster med flera moderkort sammankopplade för att skapa en enda stor processor? Det finns t.ex datorer baserade på grafikkort istället för vanliga processorer, om jag vill bygga en sån, hur gör jag? Och jag såg att man kunde koppla samman vanliga moderkort också, hur gör man då? Kostnaden kvittar, jag är intresserad av hur man gör helt enkelt.
|
|
|
2010-03-27, 15:23
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av kalle_banan
Hur bär man sig åt om man vill bygga ett datormonster med flera moderkort sammankopplade för att skapa en enda stor processor? Det finns t.ex datorer baserade på grafikkort istället för vanliga processorer, om jag vill bygga en sån, hur gör jag? Och jag såg att man kunde koppla samman vanliga moderkort också, hur gör man då? Kostnaden kvittar, jag är intresserad av hur man gör helt enkelt.
|
Tror inte att du ska ge dig på det om du inte är påläst om det.
|
2010-03-27, 15:26
|
|
Aegd
|
Citat:
Ursprungligen postat av BobaFett
Tror inte att du ska ge dig på det om du inte är påläst om det.
|
K, har du något länktips så att man kan lära sig?
|
|
|
2010-03-27, 15:28
|
|
Banned User
Reg.datum: Dec 2009
|
Citat:
|
Jag tror också det är överkurs. I alla fall för mig. GPU:erna är datadrivna SIMD(single instruction multiple data) maskiner och lämpar sig just därför till uppgifter där man gör samma instruktion på massor av data i en slags pipe line.
Vad skall du ha maskinen till?
|
|
|
2010-03-27, 15:32
|
|
Reg.datum: Apr 2004
|
|
|
|
2010-03-27, 16:03
|
|
Aegd
|
Tack för tipsen.
|
|
|
2010-03-27, 16:37
|
|
Banned User
Reg.datum: Dec 2007
|
|
|
|
2010-03-27, 16:39
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2008
|
Sätt ihop typ 14 p3or så kanske man kan spela cs på den.
|
|
|
2010-03-27, 18:46
|
|
Banned User
Reg.datum: Mar 2010
|
Har ju ingen betydelse då absolut ingenting skulle fungera på den så länge du inte kan koda egna drivrutiner, vilket är ytterst osannolikt.
|
|
|
2010-03-27, 19:24
|
|
Världens Största Kyk®
Reg.datum: Jan 2004
|
Gnu/Linux + 233 Mhz = Super Computer
|
|
|
2010-03-27, 20:22
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2010
|
Citat:
|
Vad ska du ha den till?
Datorer skalar idag via parallellism. Det betyder att vad du nu ska göra med din superdator, måste det gå att lösa med parallella algoritmer. På din fråga, låter det inte direkt som du är så insatt i det hela. Du kan alltså inte "supra" en PC och tro Doom går 10ggr snabbare. ;-)
|
|
|
2010-03-27, 20:24
|
|
Aegd
|
Jag ska inte bygga nån dator, jag är bara nyfiken på hur man gör.
|
|
|
2010-03-27, 20:30
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av MeekGeek
Vad ska du ha den till?
Datorer skalar idag via parallellism. Det betyder att vad du nu ska göra med din superdator, måste det gå att lösa med parallella algoritmer. På din fråga, låter det inte direkt som du är så insatt i det hela. Du kan alltså inte "supra" en PC och tro Doom går 10ggr snabbare. ;-)
|
Är man skillad kanske man får det att funka iallafall. ^^
http://www.youtube.com/watch?v=cqB01Cp_wPM
|
|
|
2010-03-27, 20:35
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2010
|
Citat:
Jag ska inte bygga nån dator, jag är bara nyfiken på hur man gör.
|
Ah, ok, då är jag med.
Konventionella "superdatorer" idag är inget annat än kluster av helt vanliga datorer man kopplar samman med någon form av kommunikationsbuss ("snabbt nätverk"), och det är egentligen inget speciellt magiskt med det. Dvs en superdator = 1000 st PC. Trist och väldigt osexigt.
Betydligt bättre utdelning av sina pengar får man om man i stället tar de nya grafikkorten (GPU;er) som finns idag, och stoppar i en eller flera sådana i sin PC och får en så kallad "desktop super computer". Man kan då ofta accelerera sina uträkningar hundrafallt relativt en konventionell dator, men det kräver som sagt att problemet är av sådan art att det går att beräkna parallellt. Tittar man t ex på Nvidias nya GPU som lanserades igår (GTX 480) så ligger den på runt 1500 gflops (miljarder flyttalsoperationer per sekund), emedan en vanlig PC kanske man kan skrämma upp i några tiotal.
Men för att ha nytta av en superdator, måste man ha specialskriven kod för det aktuella problemet man vill lösa. De är inte generella alltså.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:02.
|

|