Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-03-11, 10:12   #1
Wesa
Registered User

Wesas avatar

Reg.datum: May 2009
Vilken mat/(lagligt tillskott ÖKAR testosteronet?

Jag läste nyss en tråd om att exempelvis soyabönor, soyaprotein m.m. kan sänka de fria testosteron-nivåerna. Nu undrar jag såklart om det finns något som ÖKAR dessa nivåer? (förutom koffein som nämdes i samma tråd)

Supertacksam för svar. Vill inte gå över till olagligheter som AAS men vill ju ändå göra det man kan.

MVH Magnus
Wesa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-12, 11:26   #2
Wesa
Registered User

Wesas avatar

Det finns alltså inget?...
Gammal 2010-03-12, 11:42   #3
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Det handlar i sådana fall mer om att vissa livsmedel innehåller mer av en eller flera mikronutrienter som spelar en mer eller mindre central roll i testosteronproduktionen, som ostron -> zink.

Därmed handlar det och mer om att ett intag av nämnda livsmedel gör det lättare att få tillräckliga mängder av mikronäringsämnet i fråga för att upprätthålla normal hormonproduktion. Vad det inte handlar om är någon dosrelaterad effekt, där testosteronnivån ökar för varje ostron du äter. Får du samma mängd av mikronäringsämnet från någon annan källa med motsvarande biotillgänglighet blir effekten densamma, och det handlar i slutändan mest om att inte få för lite av något så att en normal produktion kan upprätthållas. Och den produktionen är individuell och främst genetiskt betingad.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-12, 11:50   #4
Börje H
Negativa Blöje

Börje Hs avatar

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Wesa Visa inlägg
Vill inte gå över till olagligheter som AAS men vill ju ändå göra det man kan.
Lägg då mindre tid på att fundera på att påverka hormonbalansen genom lagliga tillskott eller mat. Är du fullt frisk finns det ingenting att vinna på att göra detta.

Lägg tiden på att träna hårt och äta mycket mat istället

Då det gäller eventuella kosttillskott, med prestationshöjande effekt, så kommer du vid sökning se ett mönster. Det som är någon idé att använda sig utav är koffein & kreatin. Övriga tillskott såsom EAA, vassle, kasein och kolhydratspulver kan också ha sin plats.
Ursprungligen postat av Gute Visa inlägg
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
Instagram: BORJETHESWEDE #TeamBTS #Wolverineenergydrink
Börje H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-12, 15:56   #5
Wesa
Registered User

Wesas avatar

Tack då blev jag nöjd
Gammal 2010-03-12, 20:13   #6
stevebc
Registered User

stevebcs avatar

Reg.datum: Mar 2005
Det enda jag vet är att brister av vissa ämnen kan leda till sänkningar av ditt testosteron, och det är mycket möjligt att du har brister eller inte uppnår RDI för vissa ämnen. Zink som Grub nämnde, även fetter. Magnesium är viktigt för styrkan som direkt påverkar din förmåga att bygga muskler. Kalium-natrium-balansen borde också spela roll för en styrketränande då rubbningar här kan ge muskelkramper och svaghet, även om det såklart ska rätt mycket till.
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
stevebc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-13, 12:48   #7
Larsson85
Registered User

Reg.datum: Nov 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Wesa Visa inlägg
Supertacksam för svar. Vill inte gå över till olagligheter som AAS men vill ju ändå göra det man kan.
Om det nu hade funnits kost som kan öka testosteronnivån så betyder det inte att det är bättre bara för att det görs "naturligt". AAS är inte hälsofarligt för att det är olagligt, utan det är olagligt eftersom det är hälsofarligt. Det är alltså inte bra att mixtra med sina hormoner oavsett om ökningen kommer från laglig källa eller inte.
Larsson85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-14, 21:20   #8
nitrooxide
Registered User

nitrooxides avatar

Reg.datum: Mar 2010
knäböj, marklyft och pullovers.

lägg det på din tränings lista om det nu inte redan finns, 3 övningar som sätter fart på teston.
nitrooxide är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-14, 21:27   #9
Dreas
Maaaaaaat!

Dreass avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Ursprungligen postat av nitrooxide Visa inlägg
knäböj, marklyft och pullovers.

lägg det på din tränings lista om det nu inte redan finns, 3 övningar som sätter fart på teston.
Det beror på att du tränar kringliggande muskler. Är lite som argumentet att man ska träna ben för att det skulle göra att du växer bättre på överkroppen, myt.

Varför ingen bröstövning med i rekommendationen? Bänkpress, marklyft och knäböj brukar väl rekommenderas i andra sammanhang.
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-14, 23:14   #10
hertzman
Registered User

hertzmans avatar

Reg.datum: Feb 2007
Vad jag har för mig är att tunga övningar som aktiverar fler muskler också leder till högre hormonnivåer än koncentrationsövningar som fokuserar på en särskild muskel. Det är väl därav man kan säga att böj, bänk och mark ger högre hormonnivåer än koncentrationscurls, push-downs och liknande övningar.
hertzman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-14, 23:18   #11
Dreas
Maaaaaaat!

Dreass avatar

Citat:
Ursprungligen postat av hertzman Visa inlägg
Vad jag har för mig är att tunga övningar som aktiverar fler muskler också leder till högre hormonnivåer än koncentrationsövningar som fokuserar på en särskild muskel. Det är väl därav man kan säga att böj, bänk och mark ger högre hormonnivåer än koncentrationscurls, push-downs och liknande övningar.
Fast jag är ganska säker på att det visats att dessa ökade hormonnivåer inte påverkar muskeltillväxten hos andra muskler.
"Ingen"
Gammal 2010-03-14, 23:23   #12
hertzman
Registered User

hertzmans avatar

Reg.datum: Feb 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Fast jag är ganska säker på att det visats att dessa ökade hormonnivåer inte påverkar muskeltillväxten hos andra muskler.
Nej, det tvivlar jag också på. Som sagt, bara något jag hade svagt i minnet. King Grub har säkert en studie att dra upp ur bakfickan som bringar klarhet i det hela. Man kan kanske sluta sig till att det är tre övningar som är bra att ha med i ett träningsprogram i alla fall, oavsett vilken nivå man ligger på. Vill man sedan komplettera i curlracket är det bara att köra på!
hertzman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-14, 23:25   #13
Dreas
Maaaaaaat!

Dreass avatar

Citat:
Ursprungligen postat av hertzman Visa inlägg
Nej, det tvivlar jag också på. Som sagt, bara något jag hade svagt i minnet. King Grub har säkert en studie att dra upp ur bakfickan som bringar klarhet i det hela. Man kan kanske sluta sig till att det är tre övningar som är bra att ha med i ett träningsprogram i alla fall, oavsett vilken nivå man ligger på. Vill man sedan komplettera i curlracket är det bara att köra på!
Ja, det är tre mycket bra övningar att ha med imo. Det pga att det ger en bra helkroppsträning bara av att köra dessa tungt.
"Ingen"
Gammal 2010-03-15, 13:18   #14
nitrooxide
Registered User

nitrooxides avatar

Reg.datum: Mar 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Det beror på att du tränar kringliggande muskler. Är lite som argumentet att man ska träna ben för att det skulle göra att du växer bättre på överkroppen, myt.

Varför ingen bröstövning med i rekommendationen? Bänkpress, marklyft och knäböj brukar väl rekommenderas i andra sammanhang.
Em? ja kanske det är fel namn, men så vitt jag vet så är Pullovers en bröstövning, kallas även för överkroppens knäböj.

rent forskningsmässigt vet jag inte men, detta har jag fått av svenska landslagstränaren i styrkelyft.

han borde väl veta vad han pratar om.
nitrooxide är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-15, 16:38   #15
Dreas
Maaaaaaat!

Dreass avatar

Citat:
Ursprungligen postat av nitrooxide Visa inlägg
Em? ja kanske det är fel namn, men så vitt jag vet så är Pullovers en bröstövning, kallas även för överkroppens knäböj.

rent forskningsmässigt vet jag inte men, detta har jag fått av svenska landslagstränaren i styrkelyft.

han borde väl veta vad han pratar om.
Pullovers är en ryggövning, tar latsen ganska bra.

https://www.flashback.org/t1121747

Även Dorian Yates säger det i en av filmerna som postades i Allmänt för ett tag sedan.

Beror säkerligen på utförande också.
"Ingen"

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:42.