Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-02-16, 09:34   #1
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Ketos och citronsyra & aspartam

Citronsyra och/eller aspartam kan tydligen förhindra ketos via någon påverkan av citronsyracykeln.

Jag hittade följande stycke citerat ur Ketogenic Diet (s116):

Citat:
Ursprungligen postat av Lyle
Citric acid and aspartame

In all likelihood, problems with diet soda relate to one of these two compounds, both of which are used as artificial sweeteners in diet products. Citric acid may inhibit ketosis and diet sodas containing citric acid or aspartame are not allowed for epileptic children on the ketogenic diet. However, there is some debate over this point. Possibly, citric acid might affect ketosis by affecting liver metabolism, primarily the Krebs cycle. Some individuals report that citric acid prevents them from entering ketosis but does not affect ketosis once it has been established. One study, examining very-low-calorie diets, found that the consumption of citric acid inhibited ketosis and increased appetite in many individuals. Ultimately, individuals will have to determine for themselves whether citric acid or aspartame has any effect on ketosis, appetite or fat loss on a ketogenic diet.
Jag har ingen bra förklarande litteratur tillgänglig, och Wikipedia-artiklarnas text är lite ... kondenserad.

Hur fungerar mekanismen med citronsyra/aspartam kontra ketos? Varför?
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-16, 10:19   #2
KOP
Registered User

KOPs avatar

Reg.datum: Sep 2007
Höga nivåer citronsyra inhiberar citrat syntase, vilket innebär nedreglering av citronsyracykeln. Så jag förstår inte riktigt hur detta hänger ihop. Däremot är dessa processer reglerade på många nivåer, såsom hormonell reglering, vilket säkert har sitt finger med i spelet gällande ditt citat. =P
KOP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-16, 10:22   #3
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Om jag ser till en tidigare diskussion har jag inte lyckats få upp högre nivåer av ketoner än ~0,3-0,6 (blod), vilket är lite underligt då jag begränsat kolhydraterna till <10g/dygn och inte mer protein än 160-170g, ihop med träning. Däremot har jag druckit en hel del aspartamsötad läsk (med citronsyra. "powerking light"), så jag funderar på om det kan ha med saken att göra.

Som diskuterades i LCHF-tråden på http://www.kolozzeum.com/forum/showp...postcount=2002
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
Gammal 2010-02-16, 10:23   #4
KOP
Registered User

KOPs avatar

Jo nu kom jag på en liten tanke =). Eftersom ovan nämnda inhibering sker så kommer bl a höga nivåer acetyl CoA i lever ha som följd att pyruvat carboxylas stimuleras. Detta enzym katalyserar en reaktion där pyruvat carboxyleras till oxaloacetat, ett substrat i glukoneogenesen. Med andra ord stimuleras glukoneogenesen snarare än ketonkroppsbildning, varför denna nedregleras! =)
Gammal 2010-02-16, 10:38   #5
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Då har vi löst problemet med citronsyra, tack!

Aspartam kvar. Fenylalanin är ketogen, men asparagin är en glukoid aminosyra. Därför, kanske?
Gammal 2010-02-16, 10:42   #6
KOP
Registered User

KOPs avatar

Tilläggas bör dock att ovan nämnda processer är hormonellt reglerade och framför allt påverkade av cellens energinivå, dvs behövs energi kommer citronsyracykeln löpa på som vanligt, utan inhibering. Dock kan man koppla de processerna jag nämnde till levern, eftersom den har en enormt viktig reglerande roll, dvs alla perifera ska förses med adekvat mängd energi. =)
Gammal 2010-02-16, 10:59   #7
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Något som är lite fascinerande i sammanhanget är att jag när jag haft 0,3-0,6 mmol/L (ketoner) ändå haft 3,8 mmol/L blodsocker. Så om det blir en överdriven (eller bara förhöjd) GNG från citronsyra borde rimligtvis blodsockret bli högre också?

Eller stoppas det bara in i fettcellerna? :-)
Gammal 2010-02-16, 11:06   #8
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Är det inte fråga om lite för små mängder aspartam för att man skall tänka sig en påverkan på ämnesomsättningen? Om man inte dricker kubikmetervis med aspartamsötad läsk.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-16, 11:08   #9
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

"One packet of aspartame should count as 1g carb", står det på diverse Atkins-sidor. Jag vet inte hur det är i förhållande till vanligt sötad läsk.

Annars tycker jag också att det låter underligt. Men det verkar som att de har undersökt det...
Gammal 2010-02-16, 11:12   #10
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Hur mycket är "one packet"? Jag tänker så här: För att det skall spela någon roll att man tillför en glukogen aminosyra måste den ju tillföras i sådana mängder att mängden glukos/energi den ger är så stor att det s.a.s. "märks" i sammanhanget. Jag tycker att det låter lite märkligt.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-16, 13:00   #11
WHITEFOLKS
Registered User

WHITEFOLKSs avatar

Reg.datum: Sep 2003
De flesta sötningsmedel innehåller ju ungefär 1g malto som "fluff" / paket.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-16, 13:08   #12
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Hur mycket är "one packet"? Jag tänker så här: För att det skall spela någon roll att man tillför en glukogen aminosyra måste den ju tillföras i sådana mängder att mängden glukos/energi den ger är så stor att det s.a.s. "märks" i sammanhanget. Jag tycker att det låter lite märkligt.
Det krävs hos många inte mycket för att förhindra ketos, i och för sig.
Gammal 2010-02-16, 14:29   #13
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Vilken påverkan kan EsaPro citron ha på ketos? EAA, äppelsyra (en karboxylsyra), aromer, sukralos.

Sukralos passerar mig veterligen helt genom kroppen.
Aromer är okänt (C-vitamin/askorbinsyra kanske? det är surt som attan)
Leucin å andra sidan ger en insulinspik som sänker blodsockret.

Kvar är äppelsyran, som är med i citronsyracykeln. Wikipedia-artikeln säger "äppelsyra + NAD+ → oxalättiksyra + NADH + H+", men det blir jag inte klokare av.

KOP, har du en beskrivning att dela med dig av?
Gammal 2010-02-16, 14:41   #14
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

... och när jag ändå är inne på det: hur är det med fosforsyra och natriumcitat? :-)

(Coca-Cola Zero innehåller nämligen äppelsyra istället för citronsyra - fortfarande fosforsyra E338 och natriumcitat E331, dock. Letar efter något roligare än vatten att dricka)
Gammal 2010-02-16, 16:11   #15
Ola Wallengren
Registered User

Ola Wallengrens avatar

Reg.datum: Jan 2006
Mängden aspartam i läsk är normalt sett ganska liten, ca 200-300 mg/L har jag för mig (maximalt 600mg/L). Detta skall ju räknas osm en proteinkälla avseende effekterna på ketosen så då är det ju ett insignifikant tillskott om man tex jämför med EAA eller den vanliga maten. Cephalic phase insulin release kan inte uteslutas men den är i de flesta fall beskedlig.
Om jag inte har helt fel för mig så kan de flesta syror ingå i citroncyracykeln/glukoneogenesen på olika sätt vilket nog i de flesta fall är negativt för ketonkropsbildningen, så jag hade i princip räknat syrorna som kolhydrater, även om det säkert är att överskatta deras effekter på ketonkroppsbildningen.
EAA kan definitivt påverka ketonkropsbildningen iom att de stimulerar insulinfrisättning och är ett snabbt upptaget protein som kan användas i stora delar i glukoneogenesen (nu har jag inte kollat vad det gäller de olika aminosyrorna iofs). EAA påverkar säkert mer än mer långsamma proteinkällor i alla fall.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:20.