Visa resultat för omröstning: Vem är Sveriges bästa Höjdhopppare genom tiderna
|
Patrik Sjöberg
|

|
106 |
52.22% |
Stefan Holm
|

|
70 |
34.48% |
Staffan Strand
|

|
27 |
13.30% |
2010-01-12, 13:47
|
|
I´m just kidding. Or am I?
Reg.datum: Oct 2001
|
Vem är egentligen bäst (Stefan Holm Vs. Patrik Sjöberg)
Debatten har ju blossat upp nu i dagrna igen och jag vill gärna höra hur folk på Kolozzeum resonerar.
PS har ju de facto det högsta godkända hoppet och har tillika vunnit en del medaljer och mästerskap medan SH varit med i världseliten under en längre tid och presterat jämnbra och tagit en hel del titlar som OS-guld mm. OM man tar in kropparna i jämförelse så är ju även Stefan Holm en lilleputt med sina 183cm (osäker). Nu handlar ju just höjdhopp om att hoppa högst och där är ju PS kungen i så fall. Sedan har det ju varit en del skriverier om mirakelmediciner etc men han får väl anses ren till motsatsen bevisas.
Hur är det med andra idrotter, vilken spelare eller atlet blir i efterhand ansedd som den bäste idrottaren, den som haft en rejäl kort formtopp med fantastiska resultat eller en som under en längre tid gjort riktigt bra i från sig men aldrig riktigt fått den där toppen?
I det vanliga yrkeslivet är det oftast som så att det är fördel att vara jättebra under en längre tid jämfört med extremt bra under en kort tid. Om det inte är så att det extremt bra gör att man kan leva på det för alltid.
Tex kan ju tex en sådan som Magnus Samuelsson fortfarande rida på Världens Starkaste Man- vågen sedan 97. Nu vill jag inte ha en diskussion ang. Herr MS i denna tråden utan mer hur ni resonerar kring vem som är "bäst" av herrarna Holm eller Sjöberg men framför allt hur ni resonerar kring ämnet i allmänhet, kort formtopp Vs. lång framgångsrik karriär.
|
2010-01-12, 13:49
|
|
å nej, måste man komma på en ny text igen
Reg.datum: Oct 2007
|
sjöberg lätt  Har hört att han krökade och festade en del också hehe
|
|
|
2010-01-12, 13:50
|
|
130 kg finsk fotomodell
Reg.datum: Apr 2006
|
Holm. Egentligen likvärdiga idrottare men det faktum att Holm är en värmländsk bondnörd med härlig farsa gentemot sjöbergs kokainsniffande fäller avgörandet för mej.
|
|
|
2010-01-12, 13:53
|
|
Mjäll & SL
Reg.datum: Mar 2003
|
Vem hoppade högst?
Vem vann flest VM, OS, EM?
Jag tycker att meriter ska avgöra.
|
|
|
2010-01-12, 13:53
|
|
Banned User
Reg.datum: Aug 2006
|
Uppstickare finns det gott om i alla sporter så jag säger Holm.Ja hur ser meritlistorna ut?Vem har hoppat högst osv?
|
|
|
2010-01-12, 13:54
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu
Holm. Egentligen likvärdiga idrottare men det faktum att Holm är en värmländsk bondnörd med härlig farsa gentemot sjöbergs kokainsniffande fäller avgörandet för mej.
|
Härlig farsa? Nja.
|
|
|
2010-01-12, 13:55
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av von huff
Uppstickare finns det gott om i alla sporter så jag säger Holm.Ja hur ser meritlistorna ut?Vem har hoppat högst osv?
|
Uppstickare? Sjöberg har hoppat högst, 2,42.
OT: Jag säger Sjöberg, utan tvekan. Även om Holm givetvis inte är långt efter.
|
|
|
|
2010-01-12, 13:56
|
|
Banned User
Reg.datum: Aug 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av tp_88
Uppstickare? Sjöberg har hoppat högst, 2,42.
|
Jag tänkte nu i allmänhet att det finns idrottare som har sina formtoppar och sedan blir osynliga.Därför tycker jag bättre om idrottare som presterar jämnt hela tiden
|
|
|
2010-01-12, 13:57
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2007
|
Patrik Sjöberg. Att Stefan Holm hoppat fler gånger över en viss höjd kan ju inte ha något med saken att göra. Förr fanns det inga pengar i friidrott och man slutade vid 25-30 eller ännu tidigare efter att ha gjort ett OS eller så. Det var runt Patrik Sjöbergs tid och OS i LA sporten började bli professionell hur man nu än definierar det. Diskussionen är intressantare om man beräknar vad slags utrustning och banor man hade förr gentemot nu. Man kan undra vad Bob Hayes tid skulle bli tex om man satte honom i samma ålder på löparbanan idag, eftersom resultaten för det mesta blir bättre med tiden. Kroppslängden i höjdhopp är avgörande men då får man väl börja införa längdklasser och ta diskussionen därifrån.
|
|
|
2010-01-12, 13:58
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan
Vem hoppade högst?
Vem vann flest VM, OS, EM?
Jag tycker att meriter ska avgöra.
|
Fast nu står det ju ''vem är bäst'' och inte vem som har varit bäst, i dagsläget tror jag stefan holm klår patrik utan tvekan.
|
|
|
2010-01-12, 13:59
|
|
3cm styv.
Reg.datum: Oct 2008
|
Patrik Sjöberg, lätt. Gammal favorit.
|
|
|
2010-01-12, 13:59
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av von huff
Jag tänkte nu i allmänhet att det finns idrottare som har sina formtoppar och sedan blir osynliga.Därför tycker jag bättre om idrottare som presterar jämnt hela tiden
|
Jag förstår inte riktigt vad det har med något att göra bara? Det finns även idrottare som spelar gitarr och idrottare som samlar på frimärken. Menar du att Sjöberg var en uppstickare alltså, och därför väljer du Holm?
Sjöberg har slagit världsrekord och vunnit 2 OS-silver, 1 OS-brons, 2 VM-guld, 1 VM-silver, 1 VM-brons, 4 EM-guld etc.
|
|
|
|
2010-01-12, 14:01
|
|
Sponsored by OLW
Reg.datum: Oct 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gosti123
Fast nu står det ju ''vem är bäst'' och inte vem som har varit bäst, i dagsläget tror jag stefan holm klår patrik utan tvekan.
|
lål
|
2010-01-12, 14:02
|
|
å nej, måste man komma på en ny text igen
Reg.datum: Oct 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av tp_88
Jag förstår inte riktigt vad det har med något att göra bara? Det finns även idrottare som spelar gitarr och idrottare som samlar på frimärken. Menar du att Sjöberg var en uppstickare alltså, och därför väljer du Holm?
Sjöberg har slagit världsrekord och vunnit 2 OS-silver, 1 OS-brons, 2 VM-guld, 1 VM-silver, 1 VM-brons, 4 EM-guld etc.
|
Sen vet man ju inte om javier sotomayor var dopad vid ena OS-tillfället när sjöberg kom 2a
|
|
|
2010-01-12, 14:03
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay
Sen vet man ju inte om javier sotomayor var dopad vid ena OS-tillfället när sjöberg kom 2a
|
Den risken finns väl alltid, även om den kanske var större i detta fallet. Men hur eller hur så var det definitivt hårdare konkurrens på Sjöbergs tid. Holm är som sagt en stor idrottsman, men det är inget snack om saken i min mening. Sjöberg är utan tvekan den största av dom två.
|
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:02.
|

|