Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Diskriminering av arbetsförmedlingen?
Mannen blev diskriminerad eftersom hans handlande hade stöd i hans religion 8 12.12%
Mannen får ta konsekvenserna av sitt handlande och kan inte skylla på religionen 58 87.88%
Antal röster: 66. Du får inte rösta i den här omröstningen

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-02-11, 12:23   #1
Lucipha
Registered User

Luciphas avatar

Reg.datum: Aug 2002
POLL "Diskriminering av arbetsförmedlingen"

Med anledning av tråden http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=143393

1: Mannen blev diskriminerad eftersom hans handlande hade stöd i hans religion.

2: Mannen får ta konsekvenserna av sitt handlande.
Lucipha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-11, 12:24   #2
Mental
Ölkonnässör

Mentals avatar

Reg.datum: Feb 2004
Frågan bör alltså vara, skall man mista sitt aktivitetsstöd om man inte tar en person av motsatt kön i hand?
Gammal 2010-02-11, 12:28   #3
Lucipha
Registered User

Luciphas avatar

Reg.datum: Aug 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Frågan bör alltså vara, skall man mista sitt aktivitetsstöd om man inte tar en person av motsatt kön i hand?
Nej frågan bör alltså vara, kan man pga religion utsätta den blivande chefen för kränkande särbehandling och ändå hävda att man verkligen försökte få jobbet, och efteråt lipa hos DO när man blev av med aktivitetsstödet?

Kolla gärna diskussionen i den andra tråden
Lucipha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-11, 12:30   #4
Stoltz
Jag ber om det.

Stoltzs avatar

Reg.datum: Sep 2004
Citat:
Frågan bör alltså vara, ska man som kvinna behövas ses som lägre stående?
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-11, 12:30   #5
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE

ARMSTARKs avatar

Reg.datum: Nov 2007
Om man medvetet rövrejsar vårat demokratiska samhälle ska man inte komma och gnälla över konsekvenserna! Domen är en skandal!
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-11, 12:35   #6
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen

ceejays avatar

Reg.datum: Oct 2007
Det är svårt att avgöra vad som orsakade allt detta. Mannen som skall göra det han kan för att hitta ett jobb och försvårar detta genom att vägra röra kvinnor eller AF som drar in aktivitetsstödet för händelsen.
Gammal 2010-02-11, 12:36   #7
Mental
Ölkonnässör

Mentals avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Lucipha Visa inlägg
Nej frågan bör alltså vara, kan man pga religion utsätta den blivande chefen för kränkande särbehandling och ändå hävda att man verkligen försökte få jobbet, och efteråt lipa hos DO när man blev av med aktivitetsstödet?

Kolla gärna diskussionen i den andra tråden
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Frågan bör alltså vara, ska man som kvinna behövas ses som lägre stående?

Men det är ju samma för muslimska kvinnor, de tar inte män i hand utanför den närmsta familjen?

Jag ser inget konstigt med det, på samma sätt som jag nekade att utväxla kindkyssar med en rysk man med motivationen att jag inte kysser andra män, jag kände mig inte speciellt könsdiskriminerande när jag erbjöd mig att hälsa som jag är van, med näven.
Gammal 2010-02-11, 12:42   #8
Mental
Ölkonnässör

Mentals avatar

Jag har träffat både kvinnliga och manliga muslimer när jag gjorde praktik som dietist. Män tar i hand med män, och kvinnor med kvinnor, och till den av motsatt kön gör man en sorts bugande hälsning. Jag kände mig totalt odiskriminerad när någon tog den kvinnlige dietisten i hand men bugade åt mig. Hur svårt kan det vara att ta hänsyn till en annan religion?

När de kom i par så skakade jag i hand med mannen och bugade mig mot kvinnan, och min handledare gjorde tvärt om.

Att dra in någons bidrag för att den inte tar i hand är ju bizzart.
Gammal 2010-02-11, 12:42   #9
Deceiver85
Bänkpress

Deceiver85s avatar

Reg.datum: Dec 2005
Citat:
Men det är ju samma för muslimska kvinnor, de tar inte män i hand utanför den närmsta familjen?
Och varför gör dem inte det, tror du?
Gammal 2010-02-11, 12:43   #10
vicarious
Proteinbarskonnässör

vicariouss avatar

Reg.datum: Nov 2008
Men herregud, ska man behöva ta i hand för att få aktivitetsstöd? Löjligt. Hade det varit en svenne som inte tog i hand hade ingen brytt sig. Bara för att denne man var muslim så blir det ett jävla rabalder.

Visst, islam kan ses som kvinnoförnedrande, men vad spelar det för roll i sammanhanget? Vi har religionsfrihet här i Sverige, han får tycka vad fan han vill om kvinnor. Jag tycker inte heller om kvinnoförnedring men man ska fan INTE behöva ta i hand med någon för att få aktivitetsstöd. Löjligt.

Tror det finns många smyg-antifrämlingsfientliga här som försöker dölja det genom att säga att "det här är kvinnoförnedrande" när det i själva verket handlar om en sedan länge rotad avsky för invandrare i detta samhälle.

Kan ni ärligt säga att ni hade brytt er lika mycket om det hade varit Staffan 34 som vägrade ta i hand och hängt ut honom som kvinnoförnedrare i samma utsträckning? Knappast.

Senast redigerad av vicarious den 2010-02-11 klockan 12:45.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-11, 12:43   #11
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE

ARMSTARKs avatar

Reg.datum: Nov 2007
Citat:

Jag ser inget konstigt med det, på samma sätt som jag nekade att utväxla kindkyssar med en rysk man med motivationen att jag inte kysser andra män, jag kände mig inte speciellt könsdiskriminerande när jag erbjöd mig att hälsa som jag är van, med näven.
Gör så i Ryssland så får du se alla sociala dörrar slå igen framför ansiktet på dig! Seden dit man kommer var det!
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-11, 12:46   #12
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen

ceejays avatar

Reg.datum: Oct 2007
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Men herregud, ska man behöva ta i hand för att få aktivitetsstöd? Löjligt. Hade det varit en svenne som inte tog i hand hade ingen brytt sig. Bara för att denne man var muslim så blir det ett jävla rabalder.

Visst, islam kan ses som kvinnoförnedrande, men vad spelar det för roll i sammanhanget? Vi har religionsfrihet här i Sverige, han får tycka vad fan han vill om kvinnor. Jag tycker inte heller om kvinnoförnedring men man ska fan INTE behöva ta i hand med någon för att få aktivitetsstöd. Löjligt.

Tror det finns många smyg-antifrämlingsfientliga här som försöker dölja det genom att säga att "det här är kvinnoförnedrande" när det i själv verket handlar om en sedan länge rotad avsky för invandrare i detta samhälle.

Kan ni ärligt säga att ni hade brytt er lika mycket om det hade varit Staffan 34 som vägrade ta i hand och hängt ut honom som kvinnoförnedrare i samma utsträckning? Knappast.
Nu är det väl inte så att bara den handlingen drog in aktivitetsstödet utan att han måste göra det han kan för att fixa ett jobb eller en praktikplats, vilket han inte gjorde.
Gammal 2010-02-11, 12:48   #13
Mental
Ölkonnässör

Mentals avatar

Citat:
Ursprungligen postat av ARMSTARK Visa inlägg
Gör så i Ryssland så får du se alla sociala dörrar slå igen framför ansiktet på dig! Seden dit man kommer var det!
Så är det säkert, men jag hade ju hoppats och trott att vi svenskar var lite mer toleranta? Jag känner mig fruktansvärt okränkt av att bli bugad åt i stället för handskakad.

ponera att jag måste fly till Somalia så ska jag låta skära blygdläppar och klitoris av mina döttrar för att det är den lokala sedvänjan? Nej tack!
Gammal 2010-02-11, 12:50   #14
stevebc
Registered User

stevebcs avatar

Reg.datum: Mar 2005
Man kan tycka att båda parter blev diskriminerade men att dom helt enkelt bör stfu och gå vidare. Och att DO lugnar ner sig lite så det inte blir alltför mkt av denna varan framöver:

Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
stevebc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-11, 12:50   #15
Mental
Ölkonnässör

Mentals avatar

Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Nu är det väl inte så att bara den handlingen drog in aktivitetsstödet utan att han måste göra det han kan för att fixa ett jobb eller en praktikplats, vilket han inte gjorde.
Fast nu konstaterade ju domstolen att det är korkat att kräva att man tar i hand för att få behålla bidraget. Och chefen på företaget sa ju att det inte var på grund av uteblivet handslag som personen inte fick jobbet.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:30.