Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-09-19, 10:59   #1
DiZi
Discobuilding 4-ever!

DiZis avatar

Reg.datum: Aug 2003
Satsa på Dextropur ?

Undrar lite grejjer om Dextropur...

Är det bra som ett extra tillskott av snabba kolhydrater direkt efter träning? Eller ska man köra på nått annat!? Isf vad? [Intar även protein via Super Whey Fuel efter träning]

Hur mycket är rekomenderat att dricka? På förpackningen står det "Rör ner 1/2 dl Dextropur i 1 liter vatten..." Ska jag gå efter deras "energidrycksmått?"

Och en grej till, ska jag ta och dricka Dextropur:et direkt efter träningen på gymmet, eller när jag kommer hem? [Cyklar dit, tar ca 15 min...]

Tack på förhand
DiZi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-09-19, 11:03   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Är det bra som ett extra tillskott av snabba kolhydrater direkt efter träning?

Ja.

Eller ska man köra på nått annat!? Isf vad?

Skumgodis, gelégodis, vitt bröd, russin, riskakor, cornflakes, potatismos, t ex. Titta i en GI-tabell.

Hur mycket är rekomenderat att dricka? På förpackningen står det "Rör ner 1/2 dl Dextropur i 1 liter vatten..." Ska jag gå efter deras "energidrycksmått?"

1 gram kolhydrater per kilo kroppsvikt brukar vara ett bra utgångsläge. Därifrån får du testa dig fram; ju längre och intensivare pass desto mer kolhydrater; ett benpass kräver antagligen mer än ett bicepspass, t ex.

Och en grej till, ska jag ta och dricka Dextropur:et direkt efter träningen på gymmet, eller när jag kommer hem? [Cyklar dit, tar ca 15 min...]

Direkt efter, även om 15 minuter inte spelar någon praktisk roll. Om du utnyttjar cykelturen till konditionsträning och trampar på som en tok, kan du ta den när du kommer hem, så slipper du ha drinken blaska omkring i magen.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-09-19, 11:06   #3
DiZi
Discobuilding 4-ever!

DiZis avatar

Okej tack för tipset Men du, varför säger ni GI-tabell? har förstått att ni menar Näringstabell, men varför just GI, vad står det för? *Känner mig dum*
Gammal 2003-09-19, 11:09   #4
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Inte näringstabell. GI står för Glykemiskt Index, och värdet på kolhydraterna visar hur mycket och fort blodsockret höjs efter ett intag av 50 gram av ett visst kolhydratlivsmedel. I alla fall utom efter träningen är det bra med ett lågt värde (runt 70 och lägre), för att få en jämn blodsockerkurva utan toppar och dalar och därmed ett jämnare insulinpåslag. Just efter träningen är det återhämtning som gäller, och då vill du ha snabba kolhydrater med högt GI, för att snabbt höja blodsockret och insulinnivåerna, som har droppat under det hårda passet.

http://www.kolozzeum.com/gemensamma/gi-tabell_ny.htm

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2003-09-19, 11:16   #5
DiZi
Discobuilding 4-ever!

DiZis avatar

Citat:
Originally posted by King Grub
Inte näringstabell. GI står för Glykemiskt Index, och värdet på kolhydraterna visar hur mycket och fort blodsockret höjs efter ett intag av 50 gram av ett visst kolhydratlivsmedel. I alla fall utom efter träningen är det bra med ett lågt värde (runt 70 och lägre), för att få en jämn blodsockerkurva utan toppar och dalar och därmed ett jämnare insulinpåslag. Just efter träningen är det återhämtning som gäller, och då vill du ha snabba kolhydrater med högt GI, för att snabbt höja blodsockret och insulinnivåerna, som har droppat under det hårda passet.

http://www.kolozzeum.com/gemensamma/gi-tabell_ny.htm
Okej okej, tack igen, men varför är det viktigt att höjja Insluinnivåerna? =P Många frågor här... :P
Inga guider på svenska om man vill lära sig det här med kost å sånt? =)
Gammal 2003-09-19, 12:10   #6
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
Originally posted by DiZi

Okej okej, tack igen, men varför är det viktigt att höjja Insluinnivåerna? =P Många frågor här... :P
Inga guider på svenska om man vill lära sig det här med kost å sånt? =)
Insulin är ett av de allra kraftfullaste anabola hormonerna, så en insulinspik efter träningspasset sitter fint. Insulin är även fettinlagrande, men efter träningspasset går de snabba kolhydraterna till musklerna och glykogeninlagring istället för till fettdepåerna.

Jag är inte så insatt i svenska guider, men böcker finns det väl. Paulun har skrivit en hel del. Jag har inte läst så många av dem, men de är allmänt kända för att vara lättfattliga och informativa.

Angående PM-rådgivning!

Senast redigerad av King Grub den 2003-09-19 klockan 12:42.
Gammal 2003-09-19, 12:48   #7
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Dagens tips om druvsocker: Köp det på en bryggeriaffär där det kostar runt 10 kr/kg och säljs från i störrre förpackningar istället för de där löjliga 400 g förpackningarna i matvaruaffärn..

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-09-19, 14:08   #8
loboman
Erfaren Medlem

lobomans avatar

Reg.datum: Jan 2003
Är bryggarsocker och dextros samma sak?
loboman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-09-19, 14:42   #9
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
Originally posted by loboman
Är bryggarsocker och dextros samma sak?
Nej, det ena är maltsocker och det andra är druvsocker. Däremot är de likvärdiga.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2003-09-19, 15:10   #10
DiZi
Discobuilding 4-ever!

DiZis avatar

Citat:
Originally posted by z_bumbi
Dagens tips om druvsocker: Köp det på en bryggeriaffär där det kostar runt 10 kr/kg och säljs från i störrre förpackningar istället för de där löjliga 400 g förpackningarna i matvaruaffärn..
Ummff okej, då gäller det att hitta en bryggeri-affär då =P Finns det nån stor kedja inom sverige som man kanske känner igen?
Gammal 2003-09-19, 19:06   #11
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Citat:
Originally posted by King Grub

Nej, det ena är maltsocker och det andra är druvsocker. Däremot är de likvärdiga.
De bryggarsocker jag har kollat på har varit druvsocker, till min besvikelse kan jag tillägga då jag letat efter maltodextrin.

Har faktiskt inte hittat maltodextrin i andra butiker än de som säljer kosttillskott men jag har inte letat ihjäl mig heller.

DiZi: Finns nog ingen kedja men telefonkatalogen funkar oftast..

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-09-19, 19:11   #12
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
Originally posted by z_bumbi

De bryggarsocker jag har kollat på har varit druvsocker, till min besvikelse kan jag tillägga då jag letat efter maltodextrin.

Har faktiskt inte hittat maltodextrin i andra butiker än de som säljer kosttillskott men jag har inte letat ihjäl mig heller.

DiZi: Finns nog ingen kedja men telefonkatalogen funkar oftast..
Där ser man! Jag har bara kastat ett öga på sortimentet i min lokala järnhandel (!) som säljer bryggeritillbehör, och där står det i alla fall maltsocker på hyllan. Men det kan säkert vara druvsocker där också.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2003-09-20, 21:34   #13
Börje H
Negativa Blöje

Börje Hs avatar

Reg.datum: Sep 2003
Hur svårt kan man göra det?! Köp en gainer med 30% protein och 60% kolhydrater! Då slipper ni krångla med svindyra "tripplemultisuperduperwheymaxiplus100" och dextropur i små förpackningar.
Numera får man en bra gainer för 299-350kr för 4kg vilket ger 40-50 portioner (6-7kr/portion). Att sedan de "finare" kosttillskottsmärkena säger sig ha någon specialblandning av något x-tra ultrafiltrerat eller förspjälkat protein är inget annat än totalt skitsnack! Sedan gäller det att inta SNABBA kolhydrater direkt efter passet ( i gainern) sedan långsamma i det efterföljande och då duger det INTE med pommes! Här gäller paraboiled ris, korngryn eller pasta + någon proteinkälla. Tycker att det är mycket sorgligt med tränigsfolk som köper dyra proteinpreparat i tron att det skall vara bra sedan totalt skita i matkvaliten i övrigt.
Back to basic nu för bövelen!
Börje H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-09-20, 23:41   #14
Castro
Registered User

Castros avatar

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Originally posted by DiZi

Ummff okej, då gäller det att hitta en bryggeri-affär då =P Finns det nån stor kedja inom sverige som man kanske känner igen?
www.humle.se säljer maltodextrin för 41 kr/kg.
Castro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-09-20, 23:50   #15
Thell
Registered User

Thells avatar

Reg.datum: Apr 2003
castro, snointe mina ord nu ! =P
nerå, skojar bara...

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:44.