Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-01-27, 15:15   #1
Seb74
Registered User

Reg.datum: Oct 2009
Flytande föda skonsamt mot kroppen vid bulk?

Det sägs ju att en bulk är påfrestande för kroppen, det tar tom ev hårdare än vad en deff gör, för kroppen får jobba hårt för att ta hand om all mat osv osv.

Funderar på om inte "fusk-kalorier" som grädde, olja, saft etc, faktiskt är något positivt då det ju inte borde behöva behandlas särskilt mycket i magen, och inte borde ge massa tarmarbete eller avfall.

Nån som vet?
Seb74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-27, 15:17   #2
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Va?

Om du inte äter din dubbla förbrukning och maten består av kruskakli och råa ägg, så kommer kroppen inte behöva arbeta hårdare för att ta hand om all näring.
Gammal 2010-01-27, 16:14   #3
Apos78
Tar mig fram...

Apos78s avatar

Reg.datum: Oct 2005
Större mängder olja, grädde eller liknande lär ge ökad risk för magbekymmer. Kroppen är fullt kapabel att processa den mat vi äter och mår inte bättre av att upptaget "underlättas".

Vill du skona kroppen så undvik både bulk och deff. Inget av dessa alternativ är den bästa vägen att gå.
they install Windows."
– Anonymous
Apos78 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-27, 16:25   #4
Seb74
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Apos78 Visa inlägg
Större mängder olja, grädde eller liknande lär ge ökad risk för magbekymmer. Kroppen är fullt kapabel att processa den mat vi äter och mår inte bättre av att upptaget "underlättas".

Vill du skona kroppen så undvik både bulk och deff. Inget av dessa alternativ är den bästa vägen att gå.
Känns konstigt att magen skulle behöva jobba hårdare av små flytande mängder än av stora svårsmälta mängder....men jag betvivlar inte det du skriver för det är mycket som är "konstigt" med kroppen.

Nej bulk och deff är väl inget man lever några år extra tack vare, men vill man bygga och har det allmänt jättetufft att öka i muskelmassa så är det nog ett nödvändigt ont, som glad amatör iallafall.
Gammal 2010-01-27, 16:31   #5
Apos78
Tar mig fram...

Apos78s avatar

Reg.datum: Oct 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Seb74 Visa inlägg
Känns konstigt att magen skulle behöva jobba hårdare av små flytande mängder än av stora svårsmälta mängder....men jag betvivlar inte det du skriver för det är mycket som är "konstigt" med kroppen.

Nej bulk och deff är väl inget man lever några år extra tack vare, men vill man bygga och har det allmänt jättetufft att öka i muskelmassa så är det nog ett nödvändigt ont, som glad amatör iallafall.
Större mängder fett, typ grädde eller olja, kan ge vissa problem då det inte är säkert att gallan helt hänger med. Diarré är inte ovanligt. Men visst kan man prova - det kanske går alldeles utmärkt.
they install Windows."
– Anonymous
Apos78 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-27, 16:35   #6
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Bara för att något är i flytande form är det inte per automatik lättare att bryta ner. Jämför en kaseindrink med knäckebröd t.ex. Drinkens näring tar många timmar att fullständigt bryta ner men det hårda knäckebrödet bryts ner hur lätt som helst.

Om man dock jämför SAMMA livsmedel i flytande kontra fast form så blir ju den flytanbde varianten enklare.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-27, 16:50   #7
Psyla
Registered User

Psylas avatar

Reg.datum: Aug 2009
Insulinnivåer, blodsocker, blablabla...
Psyla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-27, 18:26   #8
Seb74
Registered User

Ok, det kanske inte är så enkelt som man tror alla gånger.

Nåväl, käkar på som vanligt, dvs en blandning av flytande och vanligt käk, tyckte mest det var lite intressant. Tack för svaren
Gammal 2010-01-27, 22:51   #9
Lizzy
Registered User

Reg.datum: Jan 2010
Nu är jag inte säker på hur kroppen tar upp fett när man helt bortser från kolhydrater (vilket jag för tillfället gör) men jag kan ju inte säga att jag har några direkta problem med diarré, snarare problem tvärtom..

Då får jag ju i mig en hel del flytande fett och andra flytande prylar också
Lizzy är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:55.