2024-11-28, 09:13
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2007
|
Har kvaliteten på internetmänniskorna drastiskt fallit på sistone?
För några år sedan kunde jag ställa en fråga i en dedikerad facebookgrupp, för att få hjälp och tips av människor som var intresserade av min specifika fråga.
Det kan gälla en bil, det kan gälla ett köksredskap.
Jag vill kvalitativa svar tillbaka i de flesta fall, det dök upp någon enstaka tyckare.
MEN NU, nu är det ju löjligt, det är som idiocracy, det är lastbilschaufförer och tanter som tror på spöken som skall kommentera varenda fråga helt utan någon som helst kunskap eller, vad jag tror, förmåga att tänka.
Jag har lämnat en hel del facebookgrupper för det går inte ens att få kvalitativ information längre, dom dränks i ett hav av högljudda idioter
Är chatgpt min nya hjälpreda istället?
|
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
|
|
|
2024-11-28, 09:25
|
|
Silver lifter
Reg.datum: Jun 2011
|
Inte sällan är, eller iaf var, flashback bättre än särskilt facebook där gameldöd härjar runt med sina åsikter om saker de inte vet ett dugg om.
På Facebook är bra moderering a och o. Jag är med i tex svamp-klamp, där skickas tomtar ut på en gång medan de i andra likande grupper pekulerar och tycker hej vilt om saker som kan få rätt stora konsekvenser.
|
2024-11-28, 09:26
|
|
stridis- avatartextmästare
Reg.datum: Jan 2003
|
Facebook, är några vettiga fortfarande aktiva där än anno 2024? Jag tror du har svaret där.
|
|
2024-11-28, 09:39
|
|
Jag ber om det.
Reg.datum: Sep 2004
|
Jag slutade använda de flesta sociala medier för några år sedan nu och en sak blev tydlig - Man inser inte hur många idiotiska intryck man får under en dag förrän man varit borta ett tag och sen besöker igen.
Jag avaktiverade min Facebook och kom något år senare på att där var en bild som fanns där som hade varit trevlig att ha. Loggade in och var inne några dagar. Insikten om vilka idioter folk är på internet har aldrig varit tydligare, och då var anledningen till att jag avaktiverade den från första början för att jag redan tyckte är flödet var fullt med idioter. Men nu såg jag även att många av de som jag faktiskt brukade se som någorlunda fungerande människor hade helt idiotiska diskussioner och lade ner hela sin själ i diskussioner som mynnade ut till absolut ingenting.
Häromdagen startade jag upp den igen för att skänka bort lite möbler, och där fungerade det ändå rätt bra. Gratis är gott som de säger.
Facebook är inte en plats där majoriteten av konsumtion kommer vara av kvalitativ sort, den försvann för många år sedan. Troligtvis har du bara blivit mer uppmärksam på det.
|
|
|
2024-11-28, 09:53
|
|
stridis- avatartextmästare
Reg.datum: Jan 2003
|
Ja, tänk om man som jag tog bort sitt konto 2015 och ej är aktiv på sociala media samt ej använder Google förutom i undantagsfall när andra sökmotorer underleverar. Tittar inte på tv heller. Surfar in på utländska nyhetssajter.
Nästan svårt att förstå för de som sitter fast i skiten, en sorts kättare måtte jag vara.
|
|
2024-11-28, 09:56
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2007
|
Men forum är ju typ döda
Ifall jag vill ha tips om en bra skärmaskin till köket som är lättdiskad, ihopfällbar och den kan vara manuell. Vart ska jag fråga då?
Tänkte att en facebookgrupp för matlagningsintresserade skulle vara bra, men Icke.
|
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
|
|
|
2024-11-28, 10:03
|
|
Lyfter tunga pixlar
Reg.datum: Oct 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av agazza
Men forum är ju typ döda
Ifall jag vill ha tips om en bra skärmaskin till köket som är lättdiskad, ihopfällbar och den kan vara manuell. Vart ska jag fråga då?
Tänkte att en facebookgrupp för matlagningsintresserade skulle vara bra, men Icke.
|
Reddit har varit min källa för sådant innan. Men även där börjar det tappa kvalitet. Framförallt efter att Reddit började blocka alla tredjepartsklienter.
|
|
|
2024-11-28, 10:14
|
|
Jag ber om det.
Reg.datum: Sep 2004
|
Citat:
Men forum är ju typ döda
|
Jag skulle säga att när jag vill ha diskussion om något lite mer nischat så går jag till Reddit. Finns mycket galenskaper där med, men de fokuserade subredditsen (typ underforum) är förvånansvärt ofta bra.
Kan tänka mig att Flashback skulle kunna ge samma sak, men där har jag inte varit inne sedan typ Göteborgskravallerna.
|
|
|
2024-11-28, 16:28
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2010
|
Citat:
För några år sedan kunde jag ställa en fråga i en dedikerad facebookgrupp, för att få hjälp och tips av människor som var intresserade av min specifika fråga.
Det kan gälla en bil, det kan gälla ett köksredskap.
Jag vill kvalitativa svar tillbaka i de flesta fall, det dök upp någon enstaka tyckare.
MEN NU, nu är det ju löjligt, det är som idiocracy, det är lastbilschaufförer och tanter som tror på spöken som skall kommentera varenda fråga helt utan någon som helst kunskap eller, vad jag tror, förmåga att tänka.
Jag har lämnat en hel del facebookgrupper för det går inte ens att få kvalitativ information längre, dom dränks i ett hav av högljudda idioter
Är chatgpt min nya hjälpreda istället?
|
Bra fråga som fick mig att tänka. Vad jag kom fram till att den har sjunkit och kommer att fortsätta sjunka.
För att från småskaliga BBS:er till tidigt internet på 90-talet så kommer fler och fler idioter online. Och dom älskar ju att göra sig hörda. Ofta på bekostnad av dom som faktiskt kunde ha svarat.
Jag är själv en idiot i mångt och mycket men var tämligen tidig medlem i ABC-klubben och utnyttjade dess LSMG. Och där var ju många smarta människor som kunde svara på väldigt mycket.
Och dom första sidorna på "webben" var ju nästan alltid dedikerade till specialintressen där någon kunde jäkligt mycket om något och dessutom var smart nog att göra en sida.
Så sedan dess har det väl nästan bara gått utför och kommer att så fortsätta. Ska man hitta till något specialforum idag är det ju nästan omöjligt för man kommer till 50 fejkade siter först när man letar. Men jag tror dock att dom fortfarande finns, dom vill eller kan bara inte vara så lättletade.
Sen är jag fullt medveten om att en del saker blivit bättre. Jag har hört om många som gillar how-to-videor på youtube och wikipedia etc.
Problemet är bara att om man ser absolut otvistbar sanning som en klar signal är det numera så oerhört mycket brus i alla riktningar.
|
|
|
2024-11-28, 16:38
|
|
Tack, god jul!
Reg.datum: May 2013
|
ChatGPT eller för recensioner, googla reviews på det du vill köpa.
|
Stats Q2 2024: Bänk: 130x2 | Böj 160x1 | Mark 220x1 | @ 95 kg, 178 cm
|
|
|
2024-11-28, 17:15
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2019
|
Folk pratar i allmänhet inte med varandra på nätet nu som man gjorde förr.
|
|
|
2024-11-28, 20:28
|
|
d-bag
Reg.datum: Jun 2016
|
Min teori är att med ett fåtal undantag så går det inte att få uppmärksamhet på social media förutsatt att man inte är en snygg tjej.
Det här tog flera år för många användare att förstå, och när det verkligen gått in att väldigt få är intresserade av vad man har att säga. Så därför droppar människor av, jakt på uppmärksamhet blir inte kul om man inte lyckas.
Jag tror att om 20 kanske redan 10 år kommer social media vara totalt dominerat av snygga tjejer och mestadels män som är intresserade av vad dessa snygga tjejer har att visa och säga. Internetdrama och diskussioner på social media kommer vara snygg tjej vs snygg tjej uppbackade av sina respektive fans.
Social media är för snygga tjejer, för andra med väldigt få undantag är det poänglöst.
|
2024-11-28, 20:55
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel
Min teori är att med ett fåtal undantag så går det inte att få uppmärksamhet på social media förutsatt att man inte är en snygg tjej.
Det här tog flera år för många användare att förstå, och när det verkligen gått in att väldigt få är intresserade av vad man har att säga. Så därför droppar människor av, jakt på uppmärksamhet blir inte kul om man inte lyckas.
Jag tror att om 20 kanske redan 10 år kommer social media vara totalt dominerat av snygga tjejer och mestadels män som är intresserade av vad dessa snygga tjejer har att visa och säga. Internetdrama och diskussioner på social media kommer vara snygg tjej vs snygg tjej uppbackade av sina respektive fans.
Social media är för snygga tjejer, för andra med väldigt få undantag är det poänglöst.
|
Jag tror du underskattar dig själv och andra. Det här är ett socialt media.
Den sista undersökningen jag kan påminna mig om var för fyra år sedan jag läste. Och då hade 12 procent av befolkningen instagram och 4 twitter.
Man kan lätt tro att "alla" har sånt och bryr sig om det. Men dom allra flesta av oss vanliga människor ignorerar sånt fullkomligt.
Däremot har ju närmast 100 procent av journalister och andra i mediabranschen både instagram och twitter. Och det gör ju deras jobb oerhört mycket enklare då man kan bara citera flödet och inte jobba.
Hade någon citerat ett twitter med kommentarer 1982 och gjort en artikel om det med kanske en eller två meningar själva hade dom förmodligen fått sparken direkt. Nuförtiden är det fullt accepterad journalistik.
Sen är ju trenden spikrakt uppåt, snorungar är ju på sånt dagligt men vänder också på ett frimärke till andra medium. Jag tänker att som medelålders behöver jag inte bry mig om det alls och jag tror inte jag är ensam. Men allt som är populärt hittar sin motpol. När man etablerar ett axiom utan grund faller man högt.
Och skulle jag behöva bry mig om det kommer jag ändå inte göra det. Åtminstone inte privat.
Men jag funderar ibland vid svaga nätter ifall jag inte skulle skaffa facebook. Det finns trots allt några gamla tjejer från nionde klass jag skulle kunna tänka mig att träffa igen.
Men jag kommer alltid på bättre tankar när morgonen gryr.
|
|
|
2024-11-28, 21:53
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2019
|
Citat:
Ursprungligen postat av lördagsgrogg
Men jag funderar ibland vid svaga nätter ifall jag inte skulle skaffa facebook. Det finns trots allt några gamla tjejer från nionde klass jag skulle kunna tänka mig att träffa igen.
Men jag kommer alltid på bättre tankar när morgonen gryr.
|
Kan ju ge en törn på egot när du hör av dig och några av dom inte ens kommer ihåg dig eller kommer ihåg dig men inte har intresse av att ta upp kontakten med dig.
|
|
|
2024-11-29, 14:06
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn
Kan ju ge en törn på egot när du hör av dig och några av dom inte ens kommer ihåg dig eller kommer ihåg dig men inte har intresse av att ta upp kontakten med dig.
|
Möjligen men jag ser mig som oförglömlig. Mestadels för att jag tycker egot behöver det. Var alltid en blyg orkideé tills det inte längre var möjligt. Försöker omfamna att jag inte längre kan så gott det går. Men rent extrovert blir jag nog aldrig även om jag skulle leva till hundra.
Men jag har svårt att se det hända, har ett konto på facebook för att det är bekvämt att logga in med. Och varje gång jag skapar ett nytt sådant kommer det upp 60 människor jag vet vilka det är men har absolut ingen lust att prata med.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:26.
|

|