2009-12-25, 22:14
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2009
|
Sockerberoende.
Hej.
Jag har inte det bästa av psyken, får ångest ibland och allt det där dåliga.
Har på senare tiden, i samband med min deff försökt optimera min kost.
Ett viktigt steg har varit att eliminera godis och andra sockerkällor för att må bättre.
Nu i jultider har jag dock ätit godis i två dagar, igår så tyckte jag inte ens att smaken var positiv, men idag kände jag ett begär och tyckte det var gott.
Nu på kvällen känner jag mig rastlös. Jag avstod godis som släktingar gav mig, ska jag återfinna balansen.
Vore roligt om ni berättade om era bekymmer med socker. Har ni också avgiftat er från socker? Tycker ni som har gjort det att godis och liknande är gott om ni äter det?
|
|
|
2009-12-25, 22:17
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2009
|
Klart det är gott och ibland känner man ju lite sug efter det men det är ju inte exakt så att man får kallsvettningar och andra kusliga abstinensbesvär. Är bara att att bestämma sig att sluta. Har själv slutat med cigaretter och det var ju lite jobbigt men vill man så går det.
|
2009-12-25, 22:28
|
|
Vrickad & älskvard
Reg.datum: Oct 2008
|
Mångas sockersug kan triggas av t.ex. bröd, vilket gör det lite mer problematiskt än ett nikotinberoende.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
2009-12-25, 22:29
|
|
Registered User
|
Jag är inte orolig över abstinens då jag bara har fått en vittring av godiset. När släkten kommer med flera kilon godis och det ses som positivt om man äter så är det svårt att motstå.
Jag blir äckligt rastlöst om jag äter snabba kolhydrater. Smaken är inte värt det, på långa vägar.
|
|
|
2009-12-26, 01:36
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av Pillert
Jag är inte orolig över abstinens då jag bara har fått en vittring av godiset. När släkten kommer med flera kilon godis och det ses som positivt om man äter så är det svårt att motstå.
Jag blir äckligt rastlöst om jag äter snabba kolhydrater. Smaken är inte värt det, på långa vägar.
|
Varför äter du skiten om du vet att du mår dåligt av det då? Det är som sagt inte svårt att sluta äta socker om viljan finns där. Om inte annat kan du ju be föräldrarna hålla koll på dig också. Eller så kan du börja tugga sockerfria tuggummin när sockersuget börjar komma.
|
2009-12-26, 01:53
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Bear Grylls
Varför äter du skiten om du vet att du mår dåligt av det då? Det är som sagt inte svårt att sluta äta socker om viljan finns där. Om inte annat kan du ju be föräldrarna hålla koll på dig också. Eller så kan du börja tugga sockerfria tuggummin när sockersuget börjar komma.
|
För att man snabbt glömmer bort det dåliga med en sak.
Är egentligen inte en stor sak med mitt "sockerberoende", men det vore trevligt om fler personer ville berätta hur de mår efter en lång tids (månader, år) utan socker.
Hur smakar godis nuförtiden?
|
|
|
2009-12-26, 07:31
|
|
Absolutist
Reg.datum: Jun 2006
|
Godare ju mer sällan man äter det.
|
|
|
2009-12-26, 08:33
|
|
Symmetrisk moderator
Reg.datum: Aug 2001
|
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj
Mångas sockersug kan triggas av t.ex. bröd, vilket gör det lite mer problematiskt än ett nikotinberoende.
|
Mycket tyckande och lite fakta där.
Annars har jag ingen lösning på sockerberoendet.
Jag antar att en väg är att avdramatisera och acceptera godis som en naturlig del av kosten. Vad gör +/- 500 kcal varje dag. Ibland så är det upp och ibland så är det ner.
|
|
|
2009-12-26, 08:39
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker
Vad gör +/- 500 kcal varje dag. Ibland så är det upp och ibland så är det ner.
|
Med den förenklingen gör det ingening. Men då har du ju redan sållat bort problemet på förhand, dvs du utgår från att individen kan hålla sig till det.
Och sållar man från början bort den delen är ju hela problematiken borta. För problemet med ohämmat sug är ju just för många att man inte kan hålla sig till måttlighet. Själv har jag blivit bättre på det, godisätandet i form av choklad, bröd (samma sak för mig) m.m. hölls på en sund nivå i jul tack och lov.
|
|
|
2009-12-26, 08:49
|
|
Symmetrisk moderator
Reg.datum: Aug 2001
|
Jag uppfattar problemet snarare som en UPPLEVELSE att det är ett problem. 500 kcal choklad och gelégodis sliter säkert på tänderna men är knappast hälsovådligt i en blanserad kost.
Jag tror att man är mest rädd att andra ska dömma en. Man har dålig karaktär, är en godisgris, är ansvarslös eller vilka nu känslor som kan mala i själen.
|
|
|
2009-12-26, 08:54
|
|
Stark
|
Citat:
Jag uppfattar problemet snarare som en UPPLEVELSE att det är ett problem. 500 kcal choklad och gelégodis sliter säkert på tänderna men är knappast hälsovådligt i en blanserad kost.
Jag tror att man är mest rädd att andra ska dömma en. Man har dålig karaktär, är en godisgris, är ansvarslös eller vilka nu känslor som kan mala i själen.
|
Jag köper ditt resonemang. I varje fall för en hel del människor. Har man väl "unnat sig" på fredag ska det snaskas både lördag och söndag så att säga.
|
|
|
2009-12-26, 09:34
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2005
|
Mitt sockerberoende brukar uppstå varje jul och i år var inget undantag. 
Men det försvinner någon dag eller två efter att allt godis tar slut. Alla är inte lika lyckligt lottade förstås.
|
C4L
|
|
|
2009-12-26, 09:44
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2003
|
Citat:
|
Saken är väl den att om man har ett "sockerberoende" så håller man sig inte till 100 gram choklad/godis.
Klarar man att i förväg bestämma sitt intag har man inget beroende, och då är det heller inga problem att sluta.
|
|
|
2009-12-26, 10:46
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
|
Då förenklar du. Det är helt enkelt svårare än så även om du kanske inte kan sätta dig in i situationen själv.
Citat:
|
Om du läser diskussioner om tjocka människor här på Kolozzeum ser du att det tyvärr är en befogad rädsla.
|
|
|
2009-12-26, 10:57
|
|
Vrickad & älskvard
|
Citat:
|
För min del handlar det bara om att kunna sluta äta när jag är mätt. Det är som ett kicksökande. Väldigt irriterande.
Vi har emellertid haft exakt den här diskussionen tidigare där vi inte kom fram till något.... Vill ändå tillägga att de utan egen erfarenhet inte borde yttra sig så självsäkert.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:04.
|

|