Jahapp, jag är nu inne på mitt andra träningsår. Framgångar och motgångar under 2007 väger rätt lika och under en tid framöver kommer min träning till stor del att bestå av rehabilitering.
Under hösten 07 gjorde jag illa ryggen rätt ordentligt med en kraftig låsning kombinerat med nått annat jox. Efter naprapatbehandling kändes det mycket bättre men för några veckor sedan hade jag ett återfall igen. Under den senaste tiden har jag därför tränat mycket lugnt i knäböj/marklyft.
Det är därför ett utmärkt tillfälle att starta en journal och följa återhämtningen. Nu är jag verkligen i botten, träningen kan enbart gå framåt från nu
Om jag skulle summera träningen 2006/2007;
2006
Sep Började träna med en kroppsvikt på 68kg ungefär. Under ett par månader ökade jag rätt snabbt i vikt och styrka och närmade mig den tidigare formen från 2004.
2007
April Ökat i vikt till 77,6kg och började leka runt med SL-övningar. Fick blodad tand och mersmak på detta.
Knäböjde t ex. 130kg x 6reps med bälte, maxade 145kg. Drog 130kg x 6reps i marklyft med bälte och 145kg x 3.
Maj Provade att gå tungt i bänkpress för första gången i mitt liv. Efter att ha gjort 8-or på 70kg under en väldigt lång tid lyckades jag maxa 95kg med rumplyft.
Maxade i marklyft och drog 150kg med bälte. Det kändes lätt, några veckor efter testade jag 155kg vilket gick bra. Maxade också i böjen igen och tog 155kg.
Juni Knäböjde 160kg med bälte. Nu började jag känna hur tränigen tog emot mer och mer. Kroppsvikten hade gått upp till 82kg ungefär. Tränade också mer och mer utan bälte med lättare vikter.
Mot slutet av Juni drog jag 160kg i marklyft med bälte.
Juli Någon vecka efter testade jag att maxa 162,5kg i mark vilket gick fint! efter lite träning lyckades jag med 165kg i knäböj också.
Efter att ha försökt spränga 100kg-vallen i bänkpress lyckades jag äntligen med det också.
Efter lite snack med en viss Damien Thorne drog jag igång programmet MM2k i slutet av Juli. Vikterna 165,100,162,5.
Lite kuriosa också att jag vid det här tillfället gjorde 6-or på 140 utan bälte i knäböj! känns väldigt avlägset idag
Sep Efter några veckor med MM2k satte jag personbästa i bänk med 112,5kg. I marklyft blev det 172,5kg
Okt Avlustade programet i knäböj med 175kg.
Nov Efter 2månader med en lugn träningsperiod satte jag igång med MM2k i bänkpress igen.
Det var också nu i November jag fick problem med ryggen. Det var så illa i början att jag trodde det var diskbråck.
Mot slutet av månaden noterade jag en kroppsvikt på 85,6kg efter att ha använt Kreatin ett tag.
Jan08 Blev sjuk mitt i träningen och slet varg för att avsluta bänkprogramet. Lyckades ta 122,5kg till slut.
Phew! sådär, det var väl det viktiga ur den gamla journalen. Mina planer under 2008 är naturligtvis att bli bra i ryggen, det har första prioritet! sedan tänker jag fortsätta öka i bänken, det är nånting som har gått bra redan från start. Bortsett från en larvig sträckning i baksida axel från ett tungt Dips-pass har jag inte haft några problem med bänkpress så det känns kul.