Snälla ta en koll på mitt träningsschema och ge mig feedback (nybörjare!)
Hej, tänkte fråga om lite synpunkter feedback på mitt nuvarande träningschema.
Tränar tre olika pass och ger varje muskelgrupp minst 72 timmars vila med undantag för magen, men det tar jag inte ut på samma sätt. Varje pass avslutas också med 8-16 minuters löpning. Ett pass tar ungefär 45-55 minuter, efter det brukar jag vara ganska slut och inte ha energi att fortsätta gymma om jag inte har med mig en banan eller liknande att äta. Tycker det är gott att dricka i mig proteindrinken under tiden som jag tränar då ca 1,2 dl proteinpulver (Vassle 80). Så här ser passen ut:
Pass ett (Bröst, triceps, mage):
Dumbell press 3x10
Sen kör jag maskin 3 x 8 som påminner om Dumbell flys
Sen kör jag cable crossover flys
Efter detta kan det hända jag kör lite bänkpress etc.
För triceps och baksidan av armen kör jag Pushdowns tills jag inte orkar mer och sedan sänker jag vikten. Börjar tungt. Vill köra slut armen helt. Det händer även att jag kör reverse pushdowns eller one-arm reverse pushdowns. Gillar även att varva med så kallade benchdips.
Mage är standard situps (roterar vänster, höger vartannat.) och att lyfta benen hängande.
Pass två (Axlar, rygg, biceps):
Shoulder press 3x10 ofta med maskin istället för hantlar för jag tappade vikten vid ett tillfälle och hade ont i axeln i några dagar efter det.
Sen kör jag bent rows 3x8 med skivstång
Följt av deadlifts 3x8
Sen är det lite variation, upright rows med sån rund metalsak (vikt?) och barbell shrugs med hantlar.
Biceps sitter jag ofta i stol och kör. Får ont i handlederna om jag använder hantlar tyngre än typ 15 Kg så jag brukar istället köra ganska mångarepitioner med 15 kilos hantlarna. Varierar mig på olika maskiner för biceps sen..
Pass tre (Ben, ben och åter ben):
Här börjar jag med Squats. Får en konstig brännande känsla i höften om jag börjar för tungt, så jag är noga med att värma upp. Håller fortfarande på att prova mig fram vad gäller vikter men det har varit något i stil med 3x10 (40,50,60kg).
Efter det använder jag maskiner för att träna: vader, framsida/baksida lår.
Detta passet är färdigt lite tidigare så jag brukar köra lite situps och mage innan jag hoppar på löpbandet.
Fått ganska bra resultat vad gäller träning. Mätte min omkrets på armen i oktober till 27 cm, idag vart det 36. Hade gärna sett till att bygga upp lite större bröst och en mera v formad rygg. Men jag tycker detta funkar bra för mig. Jag är dock en nybörjare och vill ha lite feedback/synpunkter på min träning.
Från början tränade jag oftast bara 2 gånger i veckan och då blev det att man körde 1 timme 15 minuters pass istället och tränade nästan hela kroppen. Numer tycker jag det är skönare att ta ut sig ordentligt på olika muskler.
|