Tillverkaren ger förvaringsanvisning på förpackningen.
Annar så gäller alltid !
All olja skall förvaras i kylskåp.
Enda undantaget är olivolja som kan kristallicera i kylskåpet. Påverkar inte fettets kvalitet men det påverkar smaken på oljan.
Olja ska aldrig förvaras i frysen.
Risken är att din olja härsknar i förtid.
Hm
På de nyköpta burkarna står det inget om hur den ska förvaras.
På en annan burk av ett annat märke står det att den ska förvaras i rumstemperatur.
Båda burkarna har ca 2 års hållbarhet från inköpsdatum.
Vad gäller olivoljan så är ca 3/4 delar av flaskan kristalliserad och det övre lagret flytande(har haft den flera veckor i kylen. Bör jag fortsätta ha den i kylen eller är det för mycket kristallisering?
Du får en fraktionering / uppdelning av oljan och aromen i oljan. Jag gissar att den mesta smaken finns i den flytande delen av oljan som är aningen mer omättad. Den kristallina delen har en större andel mättat fett.
har själv köpt tio burkar omega fx och har dem i skafferiet. räknar ändå med att förbruka dem inom ett år vilket är halva tiden. kanske ställer dem i kylen under de värsta sommarmånaderna iof
-Du hänvisar till studier, jag hänvisar till evolutionensargumentet. När det kommer studier (t.ex. den om att rött kött är cancerframkallande) så gör jag en bedömning av studien utifrån evolutionsargumentet.