Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-10-31, 02:11   #1
Black Star Abyss
Banned User

Reg.datum: Mar 2008
Hur uttorkad är det normalt att vara på morgonen?

När jag vaknar på morgonen så är jag alltid helt uttorkad, de senaste veckorna mer än någonsin. Mitt urin är extremt mörkgult, nästan brunt, och jag måste dricka massa vatten för att känna mig som en människa igen. Oftast blir det cirka 0,5l direkt när jag gått upp. Detta har fått mig att fundera över hur uttorkad det är normalt att vara på morgonen? Jag dricker cirka 3,5-4 liter vätska om dagen, om det nu spelar någon roll.

Snälla bara seriösa svar tack... orkar inte med det sedvanliga tjaffset.
Black Star Abyss är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-31, 07:06   #2
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Inte så lätt att ge ett seriöst svar på något subjektiv som hur man upplever något.

Jag gissar att du helt enkelt dricker för mycket och upplever det som normaltillståndet. En inte allt för djärv gissning blir att ifall du istället dricker 2 - 2.5 liter dryck så blir det bättre efter några dygn.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-31, 07:35   #3
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
JAg vet inte exakt hur din kost ser ut men jag vet att det är lågkolhydratkost. Om det är strikt LCHF är ju inte proteinmämgden så hög så då borde inte det vara anledningen. LCHF är ju ingen särskilt proteinrik kost.

Men om just din lågkolhydratvariant är extremt proteinrik så har vi ju där en orsak till ett lite högre vätskebehov. Men det är ju inget farligt att ha mörkfärgad urin på morgonen. Oroar du dig så drick lite mer utspritt över dagen helt enkelt. Uteslut inte salt men översalta inte heller.

Men som sagt, det är inte farligt. Jag hade också mörk urin imorse men det beror på den stora mängden rödbetor jag åt igår.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-31, 09:31   #4
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Jag tror precis som Sverker att du dricker för mycket.
Gammal 2009-10-31, 10:42   #5
Yeahvlen
Registered User

Yeahvlens avatar

Reg.datum: Aug 2009
Ifall urinet är mer likt brunt än mörkgult gör du nog klokt i att lämna urinprov på närmaste vårdcentral.
Yeahvlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-31, 11:17   #6
SiSenior
Registered User

SiSeniors avatar

Reg.datum: Jun 2009
Det här problemet känner jag igen. Jag hade själv under någon månad precis samma problem och det tog mig några veckor att lista ut hur jag skulle bli av med det. För av vad jag kände störde det min sömn. Jag gick från att ha druckit 5liter~ vatten dagligen till max 3liter samtidigt som jag sänkte mitt protein intag med ungefär 60gram protte per dag. Det tog en vecka sen var besvären helt borta.
Robert: Yeah, after this weekend I can say I have been blown by two Irenes.
Irene: SHUTUP ROB! jeez, that was in highschool!
Robert: People don't forget natural disaster ;D
SiSenior är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-31, 13:36   #7
Black Star Abyss
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Inte så lätt att ge ett seriöst svar på något subjektiv som hur man upplever något.

Jag gissar att du helt enkelt dricker för mycket och upplever det som normaltillståndet. En inte allt för djärv gissning blir att ifall du istället dricker 2 - 2.5 liter dryck så blir det bättre efter några dygn.
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
JAg vet inte exakt hur din kost ser ut men jag vet att det är lågkolhydratkost. Om det är strikt LCHF är ju inte proteinmämgden så hög så då borde inte det vara anledningen. LCHF är ju ingen särskilt proteinrik kost.

Men om just din lågkolhydratvariant är extremt proteinrik så har vi ju där en orsak till ett lite högre vätskebehov. Men det är ju inget farligt att ha mörkfärgad urin på morgonen. Oroar du dig så drick lite mer utspritt över dagen helt enkelt. Uteslut inte salt men översalta inte heller.

Men som sagt, det är inte farligt. Jag hade också mörk urin imorse men det beror på den stora mängden rödbetor jag åt igår.
Är det inte farligt så kan jag leva med det.
Gammal 2009-10-31, 14:31   #8
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Citat:
Om det är strikt LCHF är ju inte proteinmämgden så hög så då borde inte det vara anledningen. LCHF är ju ingen särskilt proteinrik kost.
Att det är LCHF säger väl inget om proteinmängden?

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-31, 14:37   #9
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Att det är LCHF säger väl inget om proteinmängden?
Jo att den ligger runt 15-20 E%. Och eftersom jag har ganska bra koll på TS träning så vet jag att kaloriintaget totalt sett inte är högt nog för att den energiprocenten skulle innebära en väldigt proteinrik kost.

H:et betyder High och F:et betyder fat om du nu inte visste det. F:et betyder inte protein.
Gammal 2009-10-31, 14:42   #10
machine gun
Triatleten

machine guns avatar

Reg.datum: Apr 2006
Citat:
Jo att den ligger runt 15-20 E%. Och eftersom jag har ganska bra koll på TS träning så vet jag att kaloriintaget totalt sett inte är högt nog för att den energiprocenten skulle innebära en väldigt proteinrik kost.

H:et betyder High och F:et betyder fat om du nu inte visste det. F:et betyder inte protein.
Fast i praktiken borde väl de flesta hamna aningen högre vad gäller proteinintaget än så? Det gör ju trots allt de flesta, även de som äter kolhydrater. Många av fettkällorna som används är ju även proteinkällor, t.ex. ost.

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-31, 14:46   #11
Black Star Abyss
Banned User

Min kost räknas nog inte som LCHF. Jag körde under 80g kolhydrater om dagen i somras, men övergav det upplägget när jag kom hem igen, av viktökningsskäl. Som det är nu är det ungefär 50%F, 20%P, 30%C. Vet inte vad man ska kalla en sådan kost.
Gammal 2009-10-31, 14:48   #12
Sniggel
Registered User

Sniggels avatar

Reg.datum: May 2005
Kan inte den minskade mängden kolhydrater spela in här? Kolhydrater binder ju vatten och en förändring i kolhydratintaget borde påverka vätskebalansen på ett eller annat sätt.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-31, 14:51   #13
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
Fast i praktiken borde väl de flesta hamna aningen högre vad gäller proteinintaget än så? Det gör ju trots allt de flesta, även de som äter kolhydrater. Många av fettkällorna som används är ju även proteinkällor, t.ex. ost.
Det tror jag inte. Inte de som med flit ligger på just en strikt LCHF-kost. Ändrar man jättemycket är det ju inte det längre.

Måltiderna brukar ju vara riktigt feta köttbitar i gräddsås, smörstekta omeletter med färre äggvitor och såna saker.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:03.