2009-10-14, 16:55
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2005
|
Mättnad och varför det är så svårt å förstå?
Varför är det så svårt att greppa vad mättnad betyder.
Nästan alla diskutioner handlar om akut mättnad efter endast en måltid, eller på sin höjd mättnad efter en dag.
Folk verkar inte förstå att det inte är frid och fröjd efter du bantat i 10 veckor.
Du blir inte mätt för att du äter mycket en gång lixom och sen är det bra.
Du kan ju gå hungrig i flera veckor trots att du äter på rätt bra.
Akut mättnad som instrument för hur mättande nånting är måste vara helt värdelöst hjälpmedel. Bara för att du äter ett gäng måltider i tre dagar tex som ger bra akut mättnad så säger ju det ingenting om hur hungrig du kommer vara dag fyra och fem.
Det enda viktiga tycker jag borde vara vilket typ av mat som ger bäst mättnad över en period på tex en månad med minst antal kalorier(för dom som bantar).
|
|
|
2009-10-14, 17:00
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2007
|
Har tänkt exakt detsamma.
|
|
|
2009-10-14, 17:04
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2005
|
En tilläggsgrej.
Många förespråkar (LCHF) en diet snål på kolhydrater och rätt rik på fett för viktnedgång pga att fett ger en bra och långvarig mättnad.
Gäller det omvända för viktuppgång då? Dvs en kost rätt snål på fett för att undvika att bli mätt och då få lättare att äta mycket?
|
|
|
2009-10-14, 17:13
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2008
|
Ägg och havregrynsgröt tycker jag mättar extremt bra plus att det är gott och nyttigt, väldigt bra "bantar-mat" tycker jag.
|
|
|
2009-10-14, 17:21
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2006
|
Det går inte att dela upp livsmedel efter deras makronutrientinnehåll för att sen avgöra om hur mycket mättnad det kommer att ge.
|
|
|
2009-10-14, 17:44
|
|
Tar mig fram...
Reg.datum: Oct 2005
|
Jag tror mättnad och tillfredsställelse med maten har med så mycket mer att göra än bara nutrienternas påverkan på kroppen. Den så kallade tröstätningen är ett exempel på detta. För att få en övergripande förklaring, så gott det nu går, krävs sociologiska och beteendevetenskapliga undersökningar. Att bara begränsa sig till studier där den faktiska fysiologiska effekten studeras ger en väldigt snäv bild.
they install Windows."
– Anonymous
|
|
|
2009-10-14, 19:05
|
|
Vrickad & älskvard
Reg.datum: Oct 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Apos78
Att bara begränsa sig till studier där den faktiska fysiologiska effekten studeras ger en väldigt snäv bild.
|
Ost ger inte alls samma "kick" som bröd.
Visst kan man studera makronutrienter för sig [Guddi].
Jag tror starkt på att det omvända förhållandet råder per Fredriks frågeställning.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
2009-10-14, 19:19
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj
Jag tror starkt på att det omvända förhållandet råder per Fredriks frågeställning.
|
Varför så generaliserande så fort det handlar om kosthållning?
Mackor, lättätet. Kall, kokt potatis, skulle inte tro det.
|
|
|
2009-10-14, 19:27
|
|
Vrickad & älskvard
Reg.datum: Oct 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av creperiet
Varför så generaliserande så fort det handlar om kosthållning?
Mackor, lättätet. Kall, kokt potatis, skulle inte tro det.
|
Sant, din reservation är jag helt klart med på. Bröd och pasta är läskigt, potatis verkar helt okej.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
2009-10-14, 19:30
|
|
Gammelsmalfetsvag
Reg.datum: Sep 2009
|
Läskigt?
|
|
|
2009-10-14, 19:47
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2006
|
Citat:
Sant, din reservation är jag helt klart med på. Bröd och pasta är läskigt, potatis verkar helt okej.
|
Vad är läskigt med pasta?
|
|
|
2009-10-14, 19:51
|
|
Banned User
Reg.datum: Mar 2008
|
Testa bara äta bröd och se hur länge man håller sig mätt på mig. När jag var yngre försökte jag äta mig mätt på enbart bröd men det gick inte.
Testa t.ex. 4 ägg och massa mjölk när du är riktigt hungrig. Man blir supermätt och håller sig så länge.
|
|
|
2009-10-14, 19:54
|
|
Tar mig fram...
Reg.datum: Oct 2005
|
Citat:
Ost ger inte alls samma "kick" som bröd.
Visst kan man studera makronutrienter för sig [Guddi].
|
Klart man kan. Det jag menar är att det finns många saker som påverkar, utöver det rent näringsmässiga.
they install Windows."
– Anonymous
|
|
|
2009-10-14, 19:56
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2009
|
I muskelbyggarsyfte, oavsätt deff eller bulk bör väl ändå det livsmedlen blir i kroppen vara det mest intressanta?
Att överäta fett lär ju inte leda till yttligare muskelökning om proteinandelen är densamma, om vi jämför med motsvarande överätning av typ pasta? (menar med överätning positiv kaloribalans över en period)
|
2009-10-14, 19:59
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2008
|
Hunger är väll även ärftligt om jag inte minns fel? Jag håller med apos, jag tror också att hunger är väldigt psykiskt. Sen är det skillnad på hunger och ett sug efter mat. Och faller man efter för suget hela tiden så kommer man snart att gå och vara hungrig hela tiden, enligt egna erfarenheter.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:26.
|

|