2009-09-18, 15:03
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2008
|
Studentliv
Är nyfiken om studentlivet. Jag funderar nämligen på att studera i Lund, och vill inte ha delat boende. Men jag undrar lite över det ekonomiska, klarar man sig på det studielån man får från CSN för att betala hyra, bredband, TV-avgiften m.m? Har hört att många försöker komma undan genom att typ inte betala TV-avgiften, men det är väl inte värt/bra att ta den risken?
|
|
|
2009-09-18, 15:06
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2009
|
skaffa ett extrajobb är mitt tips.40-50h per månad så lever man riktigt bra.
|
|
|
2009-09-18, 15:08
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av fishmoose
Har hört att många försöker komma undan genom att typ inte betala TV-avgiften, men det är väl inte värt/bra att ta den risken?
|
Vilken risk?
|
|
|
2009-09-18, 15:09
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2007
|
Jag klarar mig hyfsat i Stockholm på bidrag och lån. Bor du i Lund vore det skickligt att inte klara det. Vad jag förstått är det bra mycket billigare att bo, äta och gå ut som student där.
|
|
|
2009-09-18, 15:18
|
|
mjau
Reg.datum: Feb 2009
|
Citat:
Är nyfiken om studentlivet. Jag funderar nämligen på att studera i Lund, och vill inte ha delat boende. Men jag undrar lite över det ekonomiska, klarar man sig på det studielån man får från CSN för att betala hyra, bredband, TV-avgiften m.m? Har hört att många försöker komma undan genom att typ inte betala TV-avgiften, men det är väl inte värt/bra att ta den risken?
|
Ja som du påpekar så är det mycket man tvingas till som student, bla. smita från tv-avgiften, planka när man åker buss och tåg, snatta mat på ica samt stjäla sina kurskamraters böcker (studentlitteratur är dyrt!).
Skämt åsido. CSN, lån och bidrag, täcker mina omkostnader fint trots att jag gladeligen betalar min tv-avgift. Men jag föreslår att du gör en budget så du får hum om hur mycket just du klarar av att betala i hyra.
|
|
|
2009-09-18, 15:27
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2007
|
Bidrag och lån räcker mer än väl tyckte jag. De sista två åren av min studietid skippade jag lånedelen och arbetade en kväll i veckan istället det räckte för mig.
Beror lite på hur slapp utbildning man har med. De som har några föreläsningar i veckan och sitter av resten av tiden på lokala kaffet kan få problem med ekonomin antar jag..
|
|
|
2009-09-18, 15:48
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2005
|
Man klarar sig lätt på CSN men inte lever man något lyxliv. Bättre att jobba lite så man har råd att göra något kul ibland med samt köpa onödiga saker.
|
2009-09-18, 15:51
|
|
Banned User
Reg.datum: Sep 2009
|
Bo i korridor. Det är så jäkla kul. Man blir en familj och är aldrig ensam. Råkar man få en tråkig klass blir man lätt helt ensam annars i en ny stad.
|
|
|
2009-09-18, 15:56
|
|
tuff shit
Reg.datum: May 2005
|
Citat:
|
Herregud. Jag vet ingen som betalar den skiten.
|
2009-09-18, 16:09
|
|
Maaaaaaat!
Reg.datum: Feb 2006
|
Det är väl bara att räkna på hur du tror en månad ser ut för dig. Räkna på 7500 i månaden, dra bort hyra, bredband,mat och busskortskostnader.
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
|
|
|
|
2009-09-18, 16:20
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2009
|
I många student lägenheter ingår el/bredband sj betalar jag 3.2k för rubbet sen kanske 300 på tele 100 på försäkring, då har man endå 4k kvar att leva på. Det har alldrig vart något problem för mig, börjar pengarna sina kan man alltid leva på gröt och nudlar för kanske 100kr i månaden
Sen tv-avgift är riskfritt att inte betala, om du inte har någon tv boxer så är det inga problem att komma undan.
Sedan när man ska ut så kan man ta något ställe utan inträde eller ett lågt sådant och drick det du ska från systemet och inte på krogen så blir kvällen så gott som gratis.
|
|
|
2009-09-19, 01:38
|
|
Aegd
Reg.datum: May 2004
|
Eller: Skit i tvn, tv suger fett, skit i krogen, det är hög dålig musik och fulla människor där, dessutom måste man betala för att komma in köpa dyr alkohol, skit i busskort och köp en gedigen cykel, ring inte som en växeltelefonist heller, då kan du till och med få pengar över.
Den som klagar på att man är fattig som student köper för mycket skit, anpassa levnadsstandarden efter din inkomst.
Gröt och nudeldiet är för korkade personer som slösar bort sina pengar på krafs.
|
|
|
2009-09-19, 01:42
|
|
Banned
Reg.datum: Jun 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av kalle_banan
Eller: Skit i tvn, tv suger fett, skit i krogen, det är hög dålig musik och fulla människor där, dessutom måste man betala för att komma in köpa dyr alkohol, skit i busskort och köp en gedigen cykel, ring inte som en växeltelefonist heller, då kan du till och med få pengar över.
Den som klagar på att man är fattig som student köper för mycket skit, anpassa levnadsstandarden efter din inkomst.
Gröt och nudeldiet är för korkade personer som slösar bort sina pengar på krafs.
|
javafan sju papp är ju fett!!!!! att klaga då är ju skandalöst
|
|
|
2009-09-19, 02:06
|
|
FFFUUU
Reg.datum: Jun 2003
|
Det du nämner är inga problem att klara, iaf inte i Lund. Det kniviga är bara att få tag i ett prisvärt och bra boende, men det löser sig för de flesta efter ett tag.
TV-licensen betalar du inte om du inte vill.
|
|
|
2009-09-19, 08:23
|
|
Aegd
Reg.datum: May 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av m0lle
javafan sju papp är ju fett!!!!! att klaga då är ju skandalöst
|
Räkna med 7500 + bostadsbidrag (mitt är på 800), att klaga är skandalöst, tanken är inte att man ska kunna lyxa med sin inkomst, för det är inga problem att överleva om man planerar sina inköp.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:11.
|

|