Första träningsjournalen någonsin, känns roligt måste jag säga. Har styrketränat i två-tre år, seriöst av och till, aldrig jätteseriöst. Har alltid haft en drift att vara BÄST och prestera till 110% varje gång jag gör något på riktigt, något som visar sig tydligt när jag tränar. Pressar mig själv enkelt till spygränsen och ger inte upp förrän jag absolut måste.
Lite info for the record:
Ålder: 18
Längd: 187 (strax över 185 kan vara +/- någon cm)
Vikt: 75 kg, 165 pounds (bor i USA kommande året och vågen visar pounds..)
PB:
Bänk: 117,5 kg (väldigt långsamt lyft, utan stopp, ingen massiv studs)
Marklyft: 165 kg (med remmar, klarar inte mycket mer än 120 utan dem..)
Knäböj: 120+ (aldrig testar 1RM)
De senaste två åren har jag tränat styrketräning 3-4 gånger i veckan, med ett antal kortare uppehåll (runt månaden långa). Jag har tänkt på min kost och exempelvis ätit riktigt riktigt mycket i början för att lägga på mig. Jag ahr dock aldrig räknat kalorier, tagit hänsyn till min träning vid varje måltid osv.
För två veckor sedan flyttade jag till Santa Barbara, USA, för att gå på college ett år och träffa nytt folk. Under min tid här tänker jag börja ta min träning mycket mer seriöst. Jag planerar att läsa så mycket som möjligt om kroppen och träning, planera mina måltider väl, och bli så stark, uthållig och mångsidig som möjligt!
Jag köpte i förrgår ett gymkort och körde mitt första pass på en månad direkt. Det var bröst/biceps och jag skadade axeln vid lutande hantelpress, länk till relaterad tråd:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=134579
De deprimerande svaren till trots känns det redan mycket bättre och jag känner mig mycket hoppfull!
I denna träningsjournal kommer jag posta samtliga träningspass, cardio såväl som styrka, skriva vad jag äter varje dag, samt posta bilder med en veckas mellanrum. Jag tänker börja med att posta dagens benpass, första bilderna kommer imorgon!
Onsdag 5/8-09, ben
Cyklade några kilometer innan passet för att göra lite ärenden, så var varm när jag kom till gymmet.
Knäböj:
15*20kg
12*60kg
10*80kg
8*90kg
6*90kg
10*60kg (djupt, explosivt på vägen upp)
10*60kg (samma som förra)
10*60kg (samma som förra)
Benspark/bencurl, växlande:
uppvärmning på 6 på båda
12 på båda, 10 reps på båda
samma
samma
Utfallssteg med 40 pounds barbell, 12 reps
Benen kändes HELT DÖDA efter knäböjen, curls/spark kändes riktigt tungt och benen krampade nästan efteråt.
Gick hela vägen hem då jag hade påsar att bära och inte kunde cykla.
Har tappat en del styrka och muskelmassa senaste två månaderna (studenten, resor mm), känns skönt att komma igång igen!