2009-08-09, 16:41
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2009
|
Bli duktig snowboardåkare?
Hej på er!
Jag har åkt på skidor och snowboard väldigt länge ,men numera bara snowboard.
Visst behövs det muskler för att bli en grym åkare, men också smidighet och flexibilitet?
Är det någon som vet hur man kan bygga/träna BÄST för att kunna få ut mest utav åkandet. Självfallet är uthållighet en stor del i detta.
Tips?
|
|
|
2009-08-09, 16:52
|
|
Vrickad & älskvard
Reg.datum: Oct 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tricis
Är det någon som vet hur man kan bygga/träna BÄST för att kunna få ut mest utav åkandet. Självfallet är uthållighet en stor del i detta.
|
Jag känner mest av det i benen och magen, så jag hade satsat på lågrep (1-5) utfall, marklyft (för mage/rygg) och långsamma knälyft, för styrkan, samt högrep (>15) av samma övningar för uthålligheten. Mellanrep känns poänglöst.
Var åker du någonstans?
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
2009-08-09, 17:03
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2009
|
Det bästa sättet att bli bättre på att åka, är föga förvånande, att åka.
Jag har åkt senaste 10 åren, både som 100kg fetto, 65kg tunn och numera 75kg hyfsat vältränad och träningen har haft lite eller ingen påverkan på min åkning.
Snowboard är en teknisk utövning där rörelserna framförallt består av statisk träning, kunna pumpa på i kurvorna utan att benen viker sig, osv.
Så länge du är i bra form överlag kan jag inte se hur någon specifik styrketräning skulle ha någon som helst påverkan på din åkning. Åk mer bara! Nyttigare OCH mycket roligare!
|
|
|
2009-08-09, 17:22
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj
Jag känner mest av det i benen och magen, så jag hade satsat på lågrep (1-5) utfall, marklyft (för mage/rygg) och långsamma knälyft, för styrkan, samt högrep (>15) av samma övningar för uthålligheten. Mellanrep känns poänglöst.
Var åker du någonstans?
|
Har varit i både sälen,Åre och östersund, senast var jag i Bulgarien(Balkan) och åkte. Vi får se vart det bär av i vinter. Tack för tipsen.
|
|
|
2009-08-09, 17:23
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av eternallord
Det bästa sättet att bli bättre på att åka, är föga förvånande, att åka.
Jag har åkt senaste 10 åren, både som 100kg fetto, 65kg tunn och numera 75kg hyfsat vältränad och träningen har haft lite eller ingen påverkan på min åkning.
Snowboard är en teknisk utövning där rörelserna framförallt består av statisk träning, kunna pumpa på i kurvorna utan att benen viker sig, osv.
Så länge du är i bra form överlag kan jag inte se hur någon specifik styrketräning skulle ha någon som helst påverkan på din åkning. Åk mer bara! Nyttigare OCH mycket roligare! 
|
Jo men om man har bra teknik och är hyffsat vältränad ,måste man kunna bli starkare när man "trycker på i kurvorna" samt flexiblare när man hoppar,grindar med mera.?
Sen är det inte så lätt att bara "åka" under sommartid
|
|
|
2009-08-09, 17:29
|
|
Det var en gång en tråd-master!
Reg.datum: Jun 2005
|
Byt till skidor. :p
|
|
2009-08-09, 17:34
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av egge
Byt till skidor. :p
|
Jag åkte det innan, tävlade lite i slalom faktiskt.
Men tröttnade.
|
|
|
2009-08-09, 17:35
|
|
Registered User
|
 Jag vill bara fÅ bÄttre fysik fÖr snowboardÅkandet!
|
|
|
2009-08-09, 17:38
|
|
Banned User
Reg.datum: Aug 2005
|
Hockeyböj
|
|
|
2009-08-09, 17:43
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2007
|
åk mycket så räcker nog det men om du inte kan det så får du väl träna de som de andra sagt. Man blir bra på det man tränar!
|
|
|
2009-08-09, 17:44
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Chaan
Hockeyböj 
|
Ja, meeer ?
|
|
|
2009-08-09, 18:04
|
|
Det var en gång en tråd-master!
Reg.datum: Jun 2005
|
Jag har som mål att hoppa lite mer i vinter och bland annat sätta backflip på skidor. Passar utmärkt att öva på hopp från trampoliner och hopptorn. Idag skulle jag göra en vanlig bakåtvolt men fick till en halv skruv på den också av misstag.
|
|
2009-08-09, 18:50
|
|
Registered User
|
åk skateboard offseason för att bli bättre snowboardåkare
|
|
|
2009-08-09, 19:02
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tricis
Ja, meeer ? 
|
Mer hockeyböj?
Min erfarenhet är att för att bli en bra snowboardåkare krävs en bra hjälm
Men då har jag nog lite för hård bräda eller möjligen passar den inte av andra skäl - är ingen Burton direkt - vad är det förresten för brädor som gäller nuförtiden?
Kan man slipa ned skäret på den sidan där bakhuvudet är åt dalen kanske? Så jobbigt när man drattar åt det hållet i en isig pist. Jag menar som nybörjare? Är det rentav så på vissa brädor? Jag står själv åt fel håll.
Virrigt inlägg men då vet du varför inte jag blivit någon bra snowboardåkare. Mina mjuka 170-skidor ba wohooo där är det bara dumdristigheten som sätter stopp för hoppningen.
|
|
|
2009-08-09, 19:14
|
|
Legimtimerad flaggstång
Reg.datum: Aug 2008
|
Steg 1: Byt till skidor
Steg 2: Köp ett par DPS Lotus 138 alá 2 meter
Steg 3: Åka till isiga åre och efter det djupa snön i staterna
Resultat: Grymma ben
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:48.
|

|