2009-02-12, 18:21
|
|
Banned User
Reg.datum: Mar 2008
|
Nackdelar med att basera dagens proteinintag på ägg?
Satt och lekte med tanken att vara supersnål ekonomiskt, och som huvudsakliga proteinkälla ha ägg i några dagar, eller någon vecka. Skulle det finnas några nackdelar med en sådan kost?
|
|
|
2009-02-12, 18:24
|
|
Klädsamt knubbig
Reg.datum: Dec 2004
|
Det blir rätt så mycket fett. Även fast det är bra fett, så blir det ändå en hel del. Du får ju lika mycket protein från mjölk för ungefär samma peng, om du vill vara ekonomisk. Eller havregryn.
|
|
2009-02-12, 18:47
|
|
Vrickad & älskvard
Reg.datum: Oct 2008
|
20 XL-ägg, ~1,4 kg, ger 11*14 = 154g fett och 12*14 = 168g protein, totalt ~2000 kcal. Fast det är lite slöseri med protein, förstås.
Utöver järn och C-vitamin får du dessutom i dig allt(?) du behöver från ägg.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
2009-02-12, 19:05
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2007
|
Du får 24 ägg för 20kr på Ö&B
Jag åt väldigt mycket ägg förra året, det kan du se i journalen. Ungefär 5-7 ägg om dagen.
Det var enkelt gott och billigt, en rostad fullkornsmacka, med kaviar + mjölk, lunch middag, kvällsfika nästan varje dag.
|
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
|
|
|
2009-02-12, 19:15
|
|
Symmetrisk moderator
Reg.datum: Aug 2001
|
Mycket ägg kommer att trycka upp mängderna kolesterol i blodet.
Bra eller dåligt ? Det får tiden visa, ingen som vet.
|
|
|
2009-02-12, 19:18
|
|
Vrickad & älskvard
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker
|
Är det så, eller kommer levern att minska sin egenproduktion?
Om det nu är så är det ändå HDL och den fluffiga varianten av LDL som ökar. Ett Apo-test kommer visa att du fått bättre värden. Dåliga kolesterolvärden får du av kolhydrater...
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
2009-02-12, 19:39
|
|
Symmetrisk moderator
|
Letar just nu runt efter abstraktet. Fanns någon text att hög äggkonsumtion tryckte upp mängden cirkulerande kolesterol i blodet. Jag tolkade det som en ren förskjutning av jämnvikten. Det som är avgörande är hur mycket som fäster i blodkärlsväggarna.
Men hur får du ihop kopplingen kolhydrater med kolesterol i blodet ?
|
|
|
2009-02-12, 19:44
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker
Men hur får du ihop kopplingen kolhydrater med kolesterol i blodet ?
|
Kolhydrater är roten till allt ont här i världen. Finns massa spännande böcker som behandlar kolhydratens ondska
|
|
|
2009-02-12, 19:45
|
|
Äger Strikt!
Reg.datum: Jun 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj
Dåliga kolesterolvärden får du av kolhydrater...
|
Låter som helt ny forskning, källa?
|
Citat:
Var har jag räknat fel?
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Kunde jag ersätta alla träningens effekter med ett piller, skulle jag, och sitta hemma och spela datorspel och äta paj i stället.
|
|
|
|
2009-02-12, 19:52
|
|
Vrickad & älskvard
|
Jag förutsatte att det var ett välkänt faktum att kolhydrater ökar nivåerna av VLDL och "täta" LDL (dåligt), och att mättat fett höjer nivåerna av HDL och "fluffigt" LDL (bra)?
Ex. Influence of dietary carbohydrate and fat on LDL and HDL particle distributions, men jag är säkert på att ni kan hitta fler.
|
|
|
2009-02-12, 19:56
|
|
Freak of Nutrition
Reg.datum: Mar 2007
|
Extremt högt kolhydratintag eller hög andel snabba kolhydrater/socker ökar mängderna av VLDL pga ökad DNL i levern pga att det bildade fettet ska transporteras ut i blodet.
Inga problem för ett aktiv person som äter en balanserad kost med mindre mängd skräpmat.
|
|
|
2009-02-12, 20:09
|
|
Symmetrisk moderator
|
Citat:
Jag förutsatte att det var ett välkänt faktum att kolhydrater ökar nivåerna av VLDL och "täta" LDL (dåligt), och att mättat fett höjer nivåerna av HDL och "fluffigt" LDL (bra)?
Ex. Influence of dietary carbohydrate and fat on LDL and HDL particle distributions, men jag är säkert på att ni kan hitta fler.
|
In particular, increased levels of small, dense LDL particles, together with reduced levels of large HDL and increases in small HDL, are integral features of the atherogenic dyslipidemia found in patients with insulin resistance, obesity, and metabolic syndrome.
Knappast relevant för någon som tränar.
|
|
|
2009-02-12, 20:16
|
|
Banned User
Reg.datum: Mar 2008
|
Citat:
Det blir rätt så mycket fett. Även fast det är bra fett, så blir det ändå en hel del. Du får ju lika mycket protein från mjölk för ungefär samma peng, om du vill vara ekonomisk. Eller havregryn.
|
Kanske med normal mjölk, men jag är laktoskänslig. Har inte räknat på vad proteinet kostar i laktosfria mjölken dock.
Citat:
Bra eller dåligt ? Det får tiden visa, ingen som vet.
|
Var går då gränsen för mycket? Jag har ätit två ägg om dagen i 3 år.
|
|
|
2009-02-12, 20:25
|
|
Vrickad & älskvard
|
Citat:
Ursprungligen postat av SH86
Var går då gränsen för mycket? Jag har ätit två ägg om dagen i 3 år.
|
Jag tror inte att ens den dubbla eller trippla mängden är någon fara.
(se tråden "Kan naturlig kost orsaka sjukdom?")
|
|
|
2009-02-12, 20:26
|
|
Klädsamt knubbig
Reg.datum: Dec 2004
|
Sambanden mellan dietärt och kroppseget kolesterol verkar minska hela tiden. Men det är såklart under normala omständigheter; om du äter så mycket kolesterol att du överstiger hela ditt kroppslager (säg, fem gram eller så), så spelar det ju ingen roll om levern slutar producera det; det är fortfarande för höga nivåer.
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:12.
|

|