2009-04-28, 19:35
|
|
Registred User
Reg.datum: May 2005
|
Insulin och proteinsyntes
Är det inte så att insulin stimulerar proteinsyntesen?
Borde det då inte rimligtvis vara sämre ur muskeltillväxtsynpunkt att äta ketogent (förutom att man borde bli lite slöare på gymmet)?
|
|
|
2009-04-28, 19:35
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Nej, insulin stimulerar inte proteinsyntesen, om man inte är en råtta eller en gris.
|
|
|
2009-04-28, 19:39
|
|
Registred User
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Nej, insulin stimulerar inte proteinsyntesen, om man inte är en råtta eller en gris.
|
Humm... det står " In essence, insulin signals the fed state; it stimulates the storage of fuels and the synthesis of proteins in a variety of ways" i min biokemi-bok. I ett mänskligt sammanhang då alltså.
Är detta fel?
|
|
|
2009-04-28, 19:40
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Ja, det är fel. Det är gamla kunskaper, baserade på djurstudier, som inte visade sig stämma på människa.
Det är aminosyror som stimulerar proteinsyntesen, och det krävs inte insulin för att aminosyrorna skall stimulera proteinsyntesen maximalt. Det räcker med fastenivåer.
Aminosyror i sig stimulerar proteinsynteses maximalt - insulin är inte anabolt (för muskelceller - för fettceller är det synnerligen anabolt).
Citat:
In conclusion, using AA-tRNA as the precursor pool, it is demonstrated that, in healthy humans in the postabsorptive state, insulin does not stimulate muscle protein synthesis
|
Am J Physiol Endocrinol Metab. 2006 Oct;291(4):E729-36.
Citat:
The amino acid simulation of anabolism is not dependent on the presence of insulin, IGF-1 (insulin-like growth factor-1) or growth hormone.
|
Biochem Soc Trans. 2007 Nov;35(Pt 5):1302-5.
Citat:
if amino acids in amounts capable of causing a maximal response in protein synthesis are given, adding further insulin has no further stimulatory effect on protein synthesis.
|
Exp Physiol. 2005 Jul;90(4):427-36.
Citat:
no rise in insulin availability is necessary for amino acids to stimulate leg (probably muscle) protein synthesis,
|
Rennie et al, University of Nottingham (2004) J Physiol 558P, C10
Citat:
There appears to be a requirement for a minimal concentration of plasma insulin to stimulate muscle protein synthesis in response to resistance exercise and AA ingestion.
|
Eur J Appl Physiol. 2005 May;94(1-2):1-10. Regulation of mTOR by amino acids and resistance exercise in skeletal muscle.
Citat:
At insulin of <5 muU/mL, AAs appear to stimulate MPS without increasing mTOR signaling. Further increasing availability of insulin to postprandial values increases signaling activity, but has no further effect on MPS.
|
J Nutr. 2006 Jan;136(1):264S-8S.
|
|
|
2009-04-28, 19:42
|
|
Registred User
|
Där ser man! Du råkar inte sitta och lura på en källa?
|
|
|
2009-04-28, 19:54
|
|
Registred User
|
Tack för källorna, men det verkar ju bara vara en av dem som är relevant, såvida man inte intar AA efter passet? Och den säger ju faktiskt "In conclusion, using AA-tRNA as the precursor pool, it is demonstrated that, in healthy humans in the postabsorptive state, insulin does not stimulate muscle protein synthesis and confirmed that insulin achieves muscle protein anabolism by inhibition of muscle protein breakdown."
Så syntesen stimuleras inte, men nedbrytningen inhiberas alltså, vilket effektivt innebär ungefär samma sak i sammanhanget.
Grotesk studie förresten, "10 subjects received a 4-h femoral arterial infusion of insulin (0.125 mUxkg(-1)xmin(-1)), while eight subjects continued with saline."
Vem vill utsätta sig för sånt? :o
|
|
|
2009-04-28, 19:56
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Nej, det är inte alls samma sak. Proteinsyntes är en sak, proteinnedbrytning en sak. Båda påverkar proteinbalansen, men är helt olika saker fysiologiskt sett.
|
|
|
2009-04-28, 19:58
|
|
Registred User
|
Citat:
Nej, det är inte alls samma sak. Proteinsyntes är en sak, proteinnedbrytning en sak. Båda påverkar proteinbalansen, men är helt olika saker fysiologiskt sett.
|
Jag är medveten om det, det var därför jag inte skrev att det var samma sak, utan "effektivt innebär ungefär samma sak i sammanhanget". Sammanhanget här är alltså muskeltillväxt, vilket jag skrev i första posten.
|
|
|
2009-04-28, 19:59
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Du skrev också "Är det inte så att insulin stimulerar proteinsyntesen?" vilket jag svarade på med ett korrekt svar, vilket är "nej".
|
|
|
2009-04-28, 20:06
|
|
Registred User
|
Citat:
Du skrev också "Är det inte så att insulin stimulerar proteinsyntesen?" vilket jag svarade på med ett korrekt svar, vilket är "nej".
|
Ja jo. Tack för det.
|
|
|
2009-04-28, 20:07
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Kan tillägga, att det är inte "ungefär samma sak i sammanhanget" heller, vad det gäller påverkan på anabolism, då proteinnedbrytningen spelar en mycket blygsam roll i sammanhanget muskeltillväxt jämfört med proteinsyntesen.
Citat:
What about the other major process of protein turnover, protein breakdown; does this not pay an important regulatory role in the control of the size of the muscle mass? In our studies it does contribute, but the extent of its contribution is much less
|
Experimental Physiology, 90, 427-436.
|
|
|
2009-04-28, 20:09
|
|
Vrickad & älskvard
Reg.datum: Oct 2008
|
Det behövs förresten inte kolhydrater för att hålla insulinnivåerna uppe, även om det väl är billigare med kolhydrater än med protein. Både vassle och kasein höjer insulinnivåerna ordentligt.
Dessutom stimulerar vassle i sig proteinsyntesen mer än annat protein, så det blir en dubbel verkan av mjölkprotein. (har jag för mig)
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
2009-04-28, 20:26
|
|
Registred User
|
Citat:
Kan tillägga, att det är inte "ungefär samma sak i sammanhanget" heller, vad det gäller påverkan på anabolism, då proteinnedbrytningen spelar en mycket blygsam roll i sammanhanget muskeltillväxt jämfört med proteinsyntesen.
Experimental Physiology, 90, 427-436.
|
Intressant. Även om jag tycker att "mycket blygsam" var lite att ta i.
Citat:
What about the other major process of protein turnover, protein breakdown; does this not pay an important regulatory role in the control of the size of the muscle mass? In our studies it does contribute, but the extent of its contribution is much less: during feeding of a protein-rich meal muscle protein breakdown decreases about 20%, whereas muscle protein synthesis may double. Regulation of muscle bulk protein also appears to be attuned not to a direct effect of protein but to a secondary effect of the stimulation of insulin by components of a meal, including glucose and amino acids. The nature of the involvement of insulin, classically thought of as the most important anabolic hormone, is bizarre because it appears that in adult humans insulin does not do what it does in the growing animals traditionally used for metabolic research, such as rats, mice and even pigs. In people, it appears that it is possible to stimulate muscle protein synthesis by supplying exogenous amino acids alone while maintaining (using the insulin clamp techniques) basal blood insulin concentration at the overnight fasted level (Cuthbertson et al. 2004; Fig. 2). Furthermore, if amino acids in amounts capable of causing a maximal response in protein synthesis are given, adding further insulin has no further stimulatory effect on protein synthesis but does sharply reduce protein breakdown (Greenhaff et al. 2005). When we use the insulin clamp technique, utilizing octreotide to inhibit insulin secretion and then replacing insulin to desired levels, we also inhibit the secretion of growth hormone and any subsequent changes in insulin-like growth factor 1 (IGF-1). Thus it appears that the amino acid stimulation of muscle protein synthesis is also independent of the increases in growth hormone or IGF-1 which would normally occur in the unclamped situation.
|
(nån som inte hittar artikeln kanske vill läsa hela stycket)
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj
Det behövs förresten inte kolhydrater för att hålla insulinnivåerna uppe, även om det väl är billigare med kolhydrater än med protein. Både vassle och kasein höjer insulinnivåerna ordentligt.
Dessutom stimulerar vassle i sig proteinsyntesen mer än annat protein, så det blir en dubbel verkan av mjölkprotein. (har jag för mig)
|
Stämmer. Fast fria aminosyror stimulerar proteinsyntesen bättre än vassle.
|
|
|
2009-04-28, 20:30
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Citat:
Ursprungligen postat av stafh
Intressant. Även om jag tycker att "mycket blygsam" var lite att ta i.
|
Inte alls. Efter "protein breakdown" har skett, kataboliseras inte bara aminosyrorna hux flux. Majoriteten återanvänds, ingår i proteinomsättningen igen, och används till att syntetisera nytt muskelprotein. Minskar man proteinnedbrytningen, minskar man också mängden aminosyror tillgängliga för proteinsyntes.
|
|
|
2009-04-28, 20:33
|
|
Vrickad & älskvard
Reg.datum: Oct 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av stafh
Stämmer. Fast fria aminosyror stimulerar proteinsyntesen bättre än vassle.
|
... även på icke-fastande mage?
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:50.
|

|