2009-03-12, 21:03
|
|
Banned User
Reg.datum: Nov 2007
|
hemmagjord glass
testade ett recept jag hittade för ett tag sedan
0.5-1dl socker
2 dl grädde
och kiwi
skala och frys kiwi i bitar
kör sedan dem med socker i en mixer tillsätt grädden.
mixa till en slät smet och ös över det i en plastbehållare och låt den frysa till lite i frysen,
DSCN0877.jpg
sen är det bara att äta
Har ni några glassrecept ? är ju godare med hemmlagad utan massa konstiga tillsättningar
|
|
|
2009-03-12, 21:07
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2004
|
Glass, bara som kräver glassmaskin.
Sorbet däremot har jag ett par stycken.
Koka upp 2dl socker med 2dl vatten. Tillsätt en ½dl campari och 1/4dl citronsaft samt skalet av en citron. Frys. Vispa upp en äggvita och ta fram sorbetsmeten. Sorben får inte frysa sig för fast innan man vänder i äggvitan. Frys igen.
Väldigt bra smakbrytare, alltså en mellanrätt.
|
2009-03-12, 21:12
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2002
|
Vispad vaniljvisp med knäckt daim i är bland mina favoriter
|
|
|
2009-03-12, 22:35
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2006
|
Grundrecept på Italiensk Glass:
4 st äggulor
100 g socker
2 dl mjölk (standard)
1 dl grädde
2 dl grädde (för smaksättningen)
Vispa äggulor och socker till en luftig smet i en rostfri kastrull.
Värm försiktigt till strax över (drygt) fingervarmt under ständig omrörning.
Blanda mjölken och 1 dl grädde och tillsätt i omgångar under ständig vispning.
Låt glassmeten svalna helt, Kyl den avslutningsvis i kylskpet.
Smaksättning sker med mosad frukt (ca 2 dl), vanilj, choklad o.s.v. som blandas med 2 dl vispad grädde och sedan vänds ner i blandningen.
Körs sedan i glassmaskin och när glassen är klar placeras den i frysen tills glassen ska ätas.
Lycka till, glöm inte att prova nya smaker ibland också
Själv brukar jag smaktsätta med vitchoklad eller after eight. Blir underbart!
Gillar man en mer godisaktig glass rekommenderar jag att blanda shotmixar, typ viol eller turkisk peppar. Grymt gott det med!
|
|
|
2009-03-13, 22:59
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2007
|
Vill man ha en gräddig glass (alltså inte sorbet) utan glassmaskin är parfait ett bra alternativ. Görs på vispad grädde och ganska mycket ägg. Gott och går att smaksätta som man känner.
http://www.menyse.com/action/recipe?recipeid=13001
|
|
|
2009-03-14, 09:05
|
|
special snowflake
Reg.datum: Nov 2004
|
Jag rekommenderar glassmaskinen vid tillverkning av glass. Jag har ärvt min mammas maskin anno typ 1986 och den är still going strong.
Brukar använda mig av Ben&Jerrys recept. De har allt från superenkel och kalasgod vaniljglass till lite mer komplicerade New York Super Fudge Chunk samt massor av olika frukt-, choklad- och godisglassar:
//Kristin
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
|
Brevis esse laboro, obscurus fio
|
|
|
2009-03-16, 20:20
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2008
|
kesella, vaniljyoghurt, och frysta bär mixa ihop och det blir som glass 
|
|
|
2009-04-04, 15:06
|
|
special snowflake
|
Freestylade fram en päronglass igår. Den blev otroligt god, men jag kom på i efterhand att jag kanske skulle haft i en gnutta karamellfärg för att få den att se lite roligare ut (brukar göra med hallon eller jordgubbar annars och då blir glassen vackert rosa utan tillsatser, men päron är ju inte fullt lika färgstarka).
Glassmaskin anno 1986 in action:
Resultatet:
//Kristin
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
|
|
|
|
2009-04-04, 15:30
|
|
Stark
Reg.datum: Oct 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift
Freestylade fram en päronglass igår. Den blev otroligt god, men jag kom på i efterhand att jag kanske skulle haft i en gnutta karamellfärg för att få den att se lite roligare ut (brukar göra med hallon eller jordgubbar annars och då blir glassen vackert rosa utan tillsatser, men päron är ju inte fullt lika färgstarka).
Glassmaskin anno 1986 in action:
Resultatet:
//Kristin
|
Känslan blir ju annorlunda när den päronsmakande glassen inte är riktigt grön. För min del tror jag det hade varit positivare, känns som en mer naturlig päronglass. Dessutom lär den ju smaka mer päron än köpeglass?
|
|
|
2009-04-04, 15:55
|
|
Registred User
Reg.datum: Feb 2004
|
Wintersnowdrift: Fin glassmaskin, har en EXAKT likadan. Kanske dags att plocka fram den nu när sommaren närmar sig med stormsteg
|
|
|
|
2009-04-04, 17:55
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av omnibus
Wintersnowdrift: Fin glassmaskin, har en EXAKT likadan. Kanske dags att plocka fram den nu när sommaren närmar sig med stormsteg 
|
Har också precis likadan 
Bra skit!
|
|
|
2009-04-04, 18:28
|
|
special snowflake
|
Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs
Känslan blir ju annorlunda när den päronsmakande glassen inte är riktigt grön. För min del tror jag det hade varit positivare, känns som en mer naturlig päronglass. Dessutom lär den ju smaka mer päron än köpeglass?
|
Hm, menar du att jag gjorde rätt som inte hade i karamellfärg? Pluskvamperfekt i denna mening: "hade varit positivare", gjorde mig lite förbryllad  . Vad som är mer eller mindre smak är lite svårt att avgöra i det här fallet. Köpt päronglass har ju en massa kemiska aromer etc i sig och den smaken får man inte om man använder färska päron. Smaken på min glass blev mycket "mildare" skulle jag vilja säga.
Citat:
Ursprungligen postat av omnibus
|
Citat:
Ursprungligen postat av Altec
Har också precis likadan 
Bra skit!
|
Hiva fram den bara!  Hur smidigt som helst att bara blanda glassingredienserna och låta maskinen göra jobbet. Jag har ärvt maskinen av min mamma, som kanske använt den ca 5 ggr eller så på 23 år. Obegripligt! Den tar ju lite plats, men jag har oproportionerligt många köksskåp i min etta så det är inget direkt problem för mig personligen. Glassmaskinen ftw!
|
|
|
|
2009-04-04, 20:10
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Altec
Har också precis likadan 
Bra skit!
|
Vi med! Ska tjata på hon som kan den, lär inte vara speciellt svårt?
|
2009-04-04, 21:40
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2008
|
Fråga från en person som aldrig gjort glass lr använt en glass maskin. Vad är det dem gör som inte vanliga människor kan göra? Bara undrar vad det är dem gör tbh!
|
|
|
2009-04-04, 23:00
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Snobbe
Fråga från en person som aldrig gjort glass lr använt en glass maskin. Vad är det dem gör som inte vanliga människor kan göra? Bara undrar vad det är dem gör tbh!
|
Vad jag vet hålls smeten kall samtidigt som den rörs om, den håller på ett tag. Med lite ork så går det nog utmärkt att att göra själv, typ ställa en skål med smet på ett par kylblock och röra ett bra tag.
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:37.
|

|