Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-01-20, 13:18   #1
Carolinew
Kolozzeums hjältinna.

Carolinews avatar

Reg.datum: Dec 2006
Byta efternamn hur som helst?

Jag har två efternamn, men är bara döpt till ett av dem (man blir väl döpt även med efternamn? ) och använde således bara det fram tills jag var 9 år. Då hände lite saker som gjorde att jag fick byta efternamn (från pappas till mammas, de hade olika) och använde således bara det andra. Dock gjordes det ingen "registrering" etc. vad jag vet.

Efter några år ville jag dock ha tillbaka mitt "riktiga" efternamn, men då jag hette mammas efternamn typ överallt (skola, fritidsaktiviteter etc. etc. så skulle det bli en massa meck om jag bytte helt så jag tog båda två helt enkelt.

Nu är jag förbannat trött på att använda båda (jobbigt att skriva autografer ) och undrar hur man går tillväga egentligen för att "ta bort" ett? På körkort och diverse andra kort står ju båda namnen. Båda namnen är registrerade i princip överallt.

Och hur kan man egentligen bara byta efternamn sådär? Det räckte tydligen att bara börja använda det i mitt fall...

Förresten så står båda efternamnen även på ratsit...
Gammal 2009-01-20, 13:22   #2
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Skatteverket om namnbyte.

Döpt är du inte till något namn, namngivning är helt en fråga för staten.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-20, 13:31   #3
Carolinew
Kolozzeums hjältinna.

Carolinews avatar

Reg.datum: Dec 2006
Okej har läst, men då återstår ju frågan hur sjutton jag har kunnat byta efternamn utan att ansöka hos skatteverket?
Gammal 2009-01-20, 13:36   #4
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Som jag fattar det kan man byta barns efternamn till endera förälderns (eller bådas, antar jag, även om det inte står något om det) utan att ansöka, man endast anmäler att det är gjort. Om det inte är anmält, borde det synas på brev från myndigheter, deklarationspapper etc., om där bara står det ena efternamnet.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-20, 13:53   #5
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Kan man även ändra stavningen på ens förnamn? I pappa statens register stavas mitt förnamn Matthias, men jag vill bara stava med th.
Gammal 2009-01-20, 14:57   #6
Anna.L
SL-groupie

Anna.Ls avatar

Reg.datum: Oct 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Kan man även ändra stavningen på ens förnamn? I pappa statens register stavas mitt förnamn Matthias, men jag vill bara stava med th.
Ja, men det räknas som ett vanligt namnbyte. Jag ändrade mitt mellannamn från Maria till Marie (som mina föräldrar egentligen hade som avsikt att namnge mig till men de strulade till det när jag registrerades som liten) och det räknades som ett namnbyte precis som om jag skulle ändrat från Maria till Pernilla eller liknande. Som jag förstått det får man bara ett gratis namnbyte och sedan kostar det pengar. Jag ändrade i samband med att jag registrerade nytt efternamn vid vigsel.
Anna.L är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:35.