Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-01-14, 13:13   #1
130kg finsk sisu
130 kg finsk fotomodell

130kg finsk sisus avatar

Reg.datum: Apr 2006
Frihetslistan

Känner mig oerhört stolt över att Finland toppar denna frihetslista. Men var kan man hitta listan i sin helhet? Man får gärna lägga in listan här.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.j...73371&rss=2216

Min youtube videos: http://www.youtube.com/profile?user=superhurri

Journal: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=86629
130kg finsk sisu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-14, 13:31   #2
rememberence
Registered User

rememberences avatar

Reg.datum: Jan 2005
http://www.letmegooglethatforyou.com...m in the world

Ber om ursäkt om det anses "drygt"
Folk som pratar om sig själva, och är kända för att de gör just det, brukar inte ha så mycket substans. Lägg till obefintlig självkritik och ödmjukhet, överdriven arrogans och gudkomplex. Så har du hela den moderna fitnessligan.

Senast redigerad av rememberence den 2009-01-14 klockan 13:33.
rememberence är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-14, 13:32   #3
Ungrim
Registered User

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Ursprungligen postat av rememberence Visa inlägg
Ungrim är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-14, 13:38   #4
130kg finsk sisu
130 kg finsk fotomodell

130kg finsk sisus avatar

är troligtvis dummaste mannen på kolo. Och jag hittade websidan, mycket intressant läsning men en direkt topp lista från nr.1 till 193 hittade jag inte.

Gammal 2009-01-14, 13:44   #5
rememberence
Registered User

rememberences avatar

Reg.datum: Jan 2005
Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
mycket intressant läsning men en direkt topp lista från nr.1 till 193 hittade jag inte.
http://www.freedomhouse.org/uploads/...aphsForWeb.pdf

Visserligen ingen numrerad lista, men ändå något.
Numrerad lista borde finnas.
Folk som pratar om sig själva, och är kända för att de gör just det, brukar inte ha så mycket substans. Lägg till obefintlig självkritik och ödmjukhet, överdriven arrogans och gudkomplex. Så har du hela den moderna fitnessligan.
rememberence är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-14, 14:23   #6
130kg finsk sisu
130 kg finsk fotomodell

130kg finsk sisus avatar

hittade den där jag oxå. Men som sagt ingen numrerad lista.

Gammal 2009-01-15, 09:26   #7
palme
Välhängd medlem

palmes avatar

Reg.datum: Oct 2002
Jo Finland är bra på mycket.

Support 81
palme är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-15, 17:57   #8
stahlberg
Registered User

Reg.datum: May 2003
Finland är på många sätt ett bra land, där medborgarna har stor frihet och goda möjligheter att t.ex nå framgång i yrkeslivet på basen av sin egen förmåga.

Men frihet är svår att mäta. Finland är historiskt sett ett land som haft väldigt liten frihet. Först hörde Finland till Sverige och sedan till Ryssland, och under en stor del av självständighetstiden har vi fått gå på tå för Sovjetunionen. Numera är det EU vi går på tå för. När EU nickar så nickar vi, och när EU skakar på huvudet så gör vi samma sak. Vi har en väldig vilja att vara till lags.

Också de enskilda medborgarna har lärt sig buga och bocka. Finnarna har en väldig (över)tro på auktoriteter. I Finland hade det varit omöjligt att ställa sig utanför t.ex i valutafrågan (alltså gällande euro). I Sverige snusar man, i Finland är det förbjudet. Visserligen är Sverige ett sjåpigt förmyndarland, men Finland är inte sent att ta efter alla möjliga eller omöjliga idéer, t.ex ifråga om rökförbud på restauranger (eller småningom, högst sannolikt, egna balkonger).

Inget land har enligt min åsikt politiska partier som inte har några som helst motsättningar. Den främste samlingspartisten (moderaten) var länge Paavo Lipponen (egentligen socialdemokrat). Och vem är den främste företrädaren för arbetarna? Jo "arbetarnas Sauli" (Sauli Niinistö, samlingspartist). Thomas Blomqvist, SFP, hade så lite råg i ryggen att han röstade mot viktiga vägförbättringar i sin egen region, för att inte stöta sig med regeringen (dit hans parti hör).

Statsminister Vanhanen (Centerpartiet) har skarpt uttalat sig mot rasism. Minister Wallin (SFP) har i sin tur föreslagit att alla partier måste ena sig om att inte vara rasistska eller främlingsfientliga. Rasism är förstås förbjuden i lag, men vad är främlingsfientlighet? Får man säga att man inte vill ha flera flyktingar till en kommun? Får man vara emot rumänska tiggare på gatorna? Ska man ge tillåtelse till Altaf Mohammad (iof en gammal kompis till mig) att bygga moské i Ingå? Ska man tillåta s.k hedersmord, som ju hör till vissa delar av den islamiska kulturen. Ve den främlingsfientlige! Det gäller att vara politiskt korrekt.
Gammal 2009-01-15, 18:26   #9
von huff
Banned User

Reg.datum: Aug 2006
Tycker att invandrarna tas bra emot i FinlandFinns väl ingen plats i Finland man behöver gå och vara rädd för utlänningar heller vad jag vet.Vad man hört så är det värre i Sverige med stenkastning och skit.
von huff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-15, 18:52   #10
Wain
Three apples high and rising

Wains avatar

Reg.datum: Jan 2003
Finns det utlänningar i Finland? Trodde bara att man emigrerade därifrån?

Fö sjukt svårt att hitta kurser i det finska språket (iaf i Åbo) om man inte har tid att gå kurser på dagtid (vilken ger mig en bra ursäkt att inte lära mig eländet. ).
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-16, 07:51   #11
stahlberg
Registered User

Reg.datum: May 2003
Rädd kanske man inte behöver vara, det beror på personligheten. Men den som rör sig kvällstid t.ex i närheten eller i Helsingfors järnvägsstation råkar nog på högljudda, stökiga, påverkade och ibland aggressiva människor, av vilka en stor del är unga utlänningar. En storandel av brotten, bl.a våldsbrotten, utförs av utlänningar (i synerhet med tanke på hur liten andelen utlänningar i Finland är).

Men naturligtvis - ministrarna Vanhanen och Wallin befinner sig på tryggt avstånd.
Gammal 2009-01-16, 08:09   #12
CVN
Banned User

Reg.datum: Nov 2007
Citat:
Ursprungligen postat av von huff Visa inlägg
Tycker att invandrarna tas bra emot i FinlandFinns väl ingen plats i Finland man behöver gå och vara rädd för utlänningar heller vad jag vet.Vad man hört så är det värre i Sverige med stenkastning och skit.
Det är väll Finland som inte släpper in några invandrare alls? istället får Sverige ta dem.
CVN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-16, 08:50   #13
palme
Välhängd medlem

palmes avatar

Reg.datum: Oct 2002
Visst är det Finland som fortfarande har hakkors på sina hedersmedaljer inom militären?

Support 81
palme är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-16, 10:25   #14
Tiina
Registered User

Reg.datum: Mar 2008
Citat:
Ursprungligen postat av stahlberg Visa inlägg
Rasism är förstås förbjuden i lag, men vad är främlingsfientlighet? Får man säga att man inte vill ha flera flyktingar till en kommun? Får man vara emot rumänska tiggare på gatorna? Ska man ge tillåtelse till Altaf Mohammad (iof en gammal kompis till mig) att bygga moské i Ingå? Ska man tillåta s.k hedersmord, som ju hör till vissa delar av den islamiska kulturen. Ve den främlingsfientlige! Det gäller att vara politiskt korrekt.
Varför skulle det vara politiskt inkorrekt att kritisera mord? Hur främlingsfientlig man är har väl inget att göra med om man motsätter sig mord överhuvudtaget. Hedersmord förekommer i flera kulturer och är inget som jag enbart förknippar med islamisk kultur utan är istället något som förekommer likväl som andra våldsbrott. Det finns inget stöd för hedermord i koranen. Att sedan hedersmord i vissa länder anses mindre allvarligt än mord motiverat av annat än familjeheder är förstås mycket upprörande, men tillåtet är det knappast i något land.
Tiina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-16, 10:29   #15
Nitrometan
Mjäll & SL

Nitrometans avatar

Reg.datum: Mar 2003
Frihet? För att det är tvåhundra år sen vi släppte Finland fritt?

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:19.