2009-01-12, 10:15
|
|
Gubbe
Reg.datum: Feb 2007
|
Så mycket har du tjänat på alliansen
På www.jobbskatteavdrag.se kan du räkna ut hur mycket du tjänat genom skattesänkningarna.
Själv så lyfter jag drygt 2300kr/månad netto mer i inkomst än 2006 med jobbskatteavdraget. De som tjänar minst har fått den största procentuella skattetsänkningen, 7,6% för de med lägst inkomst och 1,5% till de med mycket hög inkomst.
Pappa, lejon har inga händer och får inga paket.
|
|
|
|
2009-01-12, 10:55
|
|
Banned User
Reg.datum: May 2002
|
2400 spänn mer netto sen 2006 om jag haft samma brutto då.
|
|
|
2009-01-12, 11:49
|
|
I´m just kidding. Or am I?
Reg.datum: Oct 2001
|
Verkar ju vara svårt att komma över 2719kr oavsett hur mycket eller lite man tjänar. Beror väl delvis på vilken kommun också men om vi pratar en kommun med låg skatt.
Kul att se att de flesta gått+. Jag kan inte riktigt förstå alla som är så pass missnöjda med regeringen då de flesta ju har mer pengar att röra sig med idag. Sedan har det ju tillkommit skatt på trafikförsäkringen, högre A-kassa men å andra sidan numera slopad fastighetsskatt så nog har medelsvensson med jobb det bättre idag.
|
2009-01-12, 12:26
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2005
|
2746kr. Var jäkligt mkt när jag tänker efter.
|
2009-01-12, 12:29
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2007
|
Man har väl snarare sparat, inte tjänat
|
2009-01-12, 13:02
|
|
Maaaaaaat!
Reg.datum: Feb 2006
|
Men de höjde väl en annan avgift så man tjänade precis lika dåligt som innan, bara att pengarna inte drogs ifrån samma ställe, eller har jag fel?
|
|
|
2009-01-12, 13:14
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av mangs
Jag kan inte riktigt förstå alla som är så pass missnöjda med regeringen då de flesta ju har mer pengar att röra sig med idag. Sedan har det ju tillkommit skatt på trafikförsäkringen, högre A-kassa men å andra sidan numera slopad fastighetsskatt så nog har medelsvensson med jobb det bättre idag.
|
Ja, det är väl detta som är problemet, det är svårare att ha råd att vara utan jobb idag, i en tid när fler och fler blir just utan jobb. Till råga på allt höjdes bränsleskatterna som en sista pungspark vid nyår. Låga priser på bensin nu, så det var väl väntat, men vänta till i sommar och tanka för kanske 15+ kr/liter, samtidigt som du blivit varslad, trafikförsäkringen är högre, elpriser högre (antingen kommer det att regna dåligt i svenska eller norska fjällen, då stiger ju priset  ). Just bil är något som regeringen tydligt signalerar att man bara ska ha råd med om man har ett jobb, som du inte ska behöva ta bilen till.
Bor du i hyresrätt skulle jag vilja påstå att den sänkta fastighetsskatten inte är något du ser röken av, den går nog direkt till bostadsbolaget, för inte sjönk väl hyran i alla fall?
Summa summarum påstår jag att Högerkartellen inte genomfört något de inte redan sagt före valet att de skulle göra, förutom den klassiska pungsparken att höja bränslepriserna, något som vänsterkoalitionen med all säkerhet också hade gjort.
De som klagar röstade väl antagligen vänster, och de som känner sig lurade och svikna röstade väl höger utan att till fullo inse vad de utlovade förändringarna skulle betyda, särskilt i en lågkonjunktur.
hypokondri + internet = win
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
vill du maximera fettförbränningen skall du sluta äta helt
|
"Wikipedia är INTE en pålitlig källa"
|
|
|
2009-01-12, 13:19
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av saab900
Ja, det är väl detta som är problemet, det är svårare att ha råd att vara utan jobb idag, i en tid när fler och fler blir just utan jobb. Till råga på allt höjdes bränsleskatterna som en sista pungspark vid nyår. Låga priser på bensin nu, så det var väl väntat, men vänta till i sommar och tanka för kanske 15+ kr/liter, samtidigt som du blivit varslad, trafikförsäkringen är högre, elpriser högre (antingen kommer det att regna dåligt i svenska eller norska fjällen, då stiger ju priset  ). Just bil är något som regeringen tydligt signalerar att man bara ska ha råd med om man har ett jobb, som du inte ska behöva ta bilen till.
Bor du i hyresrätt skulle jag vilja påstå att den sänkta fastighetsskatten inte är något du ser röken av, den går nog direkt till bostadsbolaget, för inte sjönk väl hyran i alla fall?
Summa summarum påstår jag att Högerkartellen inte genomfört något de inte redan sagt före valet att de skulle göra, förutom den klassiska pungsparken att höja bränslepriserna, något som vänsterkoalitionen med all säkerhet också hade gjort.
De som klagar röstade väl antagligen vänster, och de som känner sig lurade och svikna röstade väl höger utan att till fullo inse vad de utlovade förändringarna skulle betyda, särskilt i en lågkonjunktur.
|
Detta är något som stör mig. Vilka är ni nötskallar som röstade höger och fick högerpolitik men som ändå nu är förvånade och missnöjda. Vilka är ni? Hur tänkte ni? Personligen röstade jag inte höger men jag kan inte påstå att jag är missnöjd ändå eftersom jag ligger perfekt i mittfåran som man, arbetstagare osv.
|
|
|
2009-01-12, 13:36
|
|
Registered User
|
Var skrev jag att jag röstade höger? Vi diskuterade ganska mycket om det här på extrajobbet innan valet, och många av dessa kommunaljobbare skulle ju naturligtvis rösta höger för de såg bara den där utlovade tusenlappen på lönebeskedet, och det gick inte att försöka få dem att även se ökade avgifter och minskad trygghet. Just medellånga till långa sjukskrivningar är kommunal överrepresenterade i.
Det var ju ganska enkelt att räkna ut att om du jobbar kommunalt och tjänar runt 18 000 kommer de andra höjda avgifterna att äta upp besparingen, och så här i efterhand med lågkonjunktur och allt fick man ju tyvärr verkligen rätt.
I realiteten fick dessa personer ~600 mer i månaden, och en höjning på a-kassa och fackavgift på ~300, trafikförsäkring med ~100, reseavdraget sattes väl till 8000 istället för 7000 etc.
Dessa personer har också till stor del hus som drabbas bakvänt av "fastighetsavgiften", eftersom de tidigare hade en fastighetsskatt lägre än fastighetsavgiften.
Varför de gnäller och känner sig lurade?
Alla har inte tiden, intresset eller kunnandet att sätta sig in i politik och ekonomi, och läser inte mellan raderna. Jag känner inte heller någon vidare sympati för de som anser sig lurade, de har själva valt.
|
Citat:
|
|
|
|
2009-01-12, 13:38
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd
Detta är något som stör mig. Vilka är ni nötskallar som röstade höger och fick högerpolitik men som ändå nu är förvånade och missnöjda. Vilka är ni? Hur tänkte ni? Personligen röstade jag inte höger men jag kan inte påstå att jag är missnöjd ändå eftersom jag ligger perfekt i mittfåran som man, arbetstagare osv.
|
Frågan är vem som är dummast, de som röstade höger och gnäller eller de som inte röstade höger och inte är missnöjda.
|
2009-01-12, 13:43
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2003
|
Citat:
Dessa personer har också till stor del hus som drabbas bakvänt av "fastighetsavgiften", eftersom de tidigare hade en fastighetsskatt lägre än fastighetsavgiften.
|
Är du säker på att det verkligen är så? "För småhus blir avgiften 6 000 kronor per år, men högst 0,75 procent av det totala taxeringsvärdet." Tidigare var det 1%
Men det stämmer alltså inte?
http://www.regeringen.se/sb/d/9662/a/91120
|
2009-01-12, 13:46
|
|
Banned User
|
Citat:
Var skrev jag att jag röstade höger? Vi diskuterade ganska mycket om det här på extrajobbet innan valet, och många av dessa kommunaljobbare skulle ju naturligtvis rösta höger för de såg bara den där utlovade tusenlappen på lönebeskedet, och det gick inte att försöka få dem att även se ökade avgifter och minskad trygghet. Just medellånga till långa sjukskrivningar är kommunal överrepresenterade i.
Det var ju ganska enkelt att räkna ut att om du jobbar kommunalt och tjänar runt 18 000 kommer de andra höjda avgifterna att äta upp besparingen, och så här i efterhand med lågkonjunktur och allt fick man ju tyvärr verkligen rätt.
I realiteten fick dessa personer ~600 mer i månaden, och en höjning på a-kassa och fackavgift på ~300, trafikförsäkring med ~100, reseavdraget sattes väl till 8000 istället för 7000 etc.
Varför de gnäller och känner sig lurade?
Alla har inte tiden, intresset eller kunnandet att sätta sig in i politik och ekonomi, och läser inte mellan raderna. Jag känner inte heller någon vidare sympati för de som anser sig lurade, de har själva valt.
|
Var skrev jag att du röstade höger?
|
|
|
2009-01-12, 13:47
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av D Andersson
Frågan är vem som är dummast, de som röstade höger och gnäller eller de som inte röstade höger och inte är missnöjda.
|
Det handlar om huruvida du är egoistisk eller ej. Jag kanske tänker på fler än mig själv när jag lägger önskelappen i lådan. Jag klarar mig mycket bra även med sousse-regering eftersom jag har bra betalt, inte är sjuk, inte är kvinna, pensionerad osv. Men min far som är förtidspensionär gör det inte och det gör inte heller kompisar som studerat länge men som (ännu) inte kommit ut ordentligt på arbetsmarknaden.
|
|
|
2009-01-12, 13:52
|
|
Registered User
|
Ok, jag köper det och ber m ursäkt, skrev och tänkte lite snabbt där
Faktum kvarstår dock att de som känner sig lurade på mitt extrajobb de facto naivt räknade med +1000 kr/månad och sedan i praktiken fick som bäst ~200 extra över, som om du kör 200 mil/månad blir ~100 kr med den samtidiga höjningen av bensinskatten på 29 öre, och ännu värre med diesel. Något som var lätt att förutse, varför jag inte tycker att de kan ursäktas för att känna sig lurade.
|
Citat:
|
|
|
|
2009-01-12, 13:52
|
|
I´m just kidding. Or am I?
Reg.datum: Oct 2001
|
Alltså oavsett vilken situation man själv är i borde man väl tycka att de som jobbar och gör rätt för sig är värda att ha mer pengar att röra sig med än om man ligger hemma och pillar sig i naveln?
Det är klart att det skall löna sig att jobba. I Sverige är vi alldeles för givmilda till de som är arbetslösa etc. Jag säger inte att vi skall göra som i USA då de gått för långt åt andra hållet men något är fel när folk sjukar sig för att de nästan får ut lika mycket penagr och då ju slipper jobba och transportera sig till och från jobb.
Jag pendlar dagligen 8 mil med min bil vilket blir en del kostnad. Dessutom har jag 90% av min lön när jag sjukar mig. Som det var tidigare var det upplagt för att folk med dålig karäktär stannar hemma några dagar extra...
När jag var pappaledig så skämdes jag nästan när jag fick betalt för att vara hemma med mitt barn. Visserligen pengar som jag själv betalat in i form av skatt men det känns konstigt att få något när man egentligen inte har utfört något.
I min lilla värld har jag lärt mig att man måste jobba för att kunna leva. Jag har inte fått någonting gratis utan jag har pluggat och jobbat för att jag skall kunna ha ett bra liv. Att sätta sig i en hyresrätt eller välja att äga sitt eget boende är ett val de flesta kan styra över själv. Många beklagar sig över att de inte har råd med ditten eller datten men det handlar oftast om vad man prioriterar.
Därför blir jag irriterad när folk som valt den "enkla vägen" förväntar sig att få samma förmåner. Sedan är det klart att inte allting är rättvist som det är idag men det går aldrig att få riktig rättvisa.
De som oftast har en bra lön/bra ekonmi har i regel gjort vissa val i livet som gjort att de försakat vissa andra saker på gott och ont. Många har pluggat hårt, jobbat för mycket och försakat roliga saker och jag tycker att man på något sätt skall uppmuntra folk att gå till sitt jobb och vara produktiva både för den egna utvecklingen samt för välfärden i stort. Finns alltför många som ligger hemma och klagar men om de verkligen velat hade kunnat få ett jobb istället.
Vem som gjort rätt eller fel kan man inte avgöra förrän deras liv skall sammanfattas. Man kan ALLTID göra något åt sin situation, speciellt i ett land som Sverige.
Jag vet att denna diskussion lätt kan urarta men försök att hålla den på en ok nivå
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:58.
|

|