Citat:
Ursprungligen postat av actiwe
undrade bara hur styrkelyftare värmer upp på tävling??
man kan väl inte gå ut och köra en 1a på 200kg i bänk utan att ha gjort nåt innan t.ex.?
|
Finns många saker att ta i beräknelse när man säger förberedelse... Jag är ingen styrkelyftare (har tävlat någon gång men i bänken försöker jag allt hänga med).
Så jag tävlar i klass -125kg dvs min kroppsvikt måste vara under 125kg och över 110 (som aldrig är någon problem

). Men en av förberedelserna för mig är att komma till tävling med så mycket kroppsvikt och energi som möjligt, väldigt viktig sådan oxå.
Skulle kunna sammanfatta det lite.
Förberedelser
1. Vila upp kroppen några dagar innan tävling.
2. Äta bra och mycket mat som ger dig det lilla extra. (Alla har olika vanor här).
3. Sova ordentligt.
Uppvärmning
Börja i god tid innan tävlingsstart så du slipper någon stress i just uppvärmningen.
Då du skall köra med utrustning så är det väldigt viktigt med bra hjälpare som drar på dräkter, tröjor, lindar knän och framför allt kan peppa och påpeka vad du kan göra bättre osv.
Tävling
De flesta sätter ofta en säker ingångsvikt i första lyftet och med det kan man säga oftast 10-15 kg under sitt pers för att komma in i tävlingen bra och få nervositeten/oron ang. eventuell utbommning (inga godkända lyft) att lägga sig.
Under tävlingen så är det livsviktigt att "tända" till... Går du in och känner dig osäker/rädd eller gäspar mm så vågar jag lova att du inte kommer att kunna ge ditt max.
Vikt är helt ointressant det viktiga är att tävla mot sig själv och förhoppningsvis även kunna bli bättre och höja sina resultat hela tiden. Visst kan det vara ok med en förebild/idol men det är vad DU besämmer att göra med DIN träningstid och vilja som bestämmer var DU kommer att hamna till sist.
Ingen (ja nästan ingen i allafall) startar någonslags tävlingsform som nr:1 men en hel del kommer tillsist upp på prispallen efter en massa slit.
Har jag missat något?