Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-11-21, 15:27   #1
Black Star Abyss
Banned User

Reg.datum: Mar 2008
Gainer efter pass trots deff

Kroppen behöver väl fortfarande kolhydrater osv efter träning? Jag vet att många tar proteinpulver efter träning men går det inte lika bra med gainer, även om man deffar? Jag gick upp 11kg på 2 månader och blev så otroligt smalfet, därför ska jag nu ner till stenhårda magrutor för att sedan påbörja en långsammare och mer kvalitativ viktökning. Men kort och gott alltså, spelar det någon roll om jag tar proteinpulver eller gainer efter träningen?
Black Star Abyss är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-21, 15:33   #2
Danny Devito
Registered User

Danny Devitos avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av SH86 Visa inlägg
Kroppen behöver väl fortfarande kolhydrater osv efter träning? Jag vet att många tar proteinpulver efter träning men går det inte lika bra med gainer, även om man deffar? Jag gick upp 11kg på 2 månader och blev så otroligt smalfet, därför ska jag nu ner till stenhårda magrutor för att sedan påbörja en långsammare och mer kvalitativ viktökning. Men kort och gott alltså, spelar det någon roll om jag tar proteinpulver eller gainer efter träningen?
Jag själv tar lite Esapro + druvsocker efter passet under deff, men det är bara för att jag bor så långt från gymmet att jag annars inte kan få i mig käk förrän 40-50 minuter efter passet. Skulle jag bo nära gymmet skulle jag nog bara ta lite Esapro, sen dra hem och äta riktig mat så man får i sig näring. Plus att riktig mat mättar bättre.
Danny Devito är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-21, 15:37   #3
Sniggel
Registered User

Sniggels avatar

Reg.datum: May 2005
kolhydraterna från gainern borde göra nytta för återhämtningen och kanske även proteinbalansen. Bara man har koll så att det fortfarande är ett kaloriunderskott man befinner sig i över tid.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-21, 15:47   #4
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Har man inte mycket kalorier att spela med, är det vettigare att lägga dessa på icke-flytande, näringsrika och mättande sådana, dvs mat, i stället för flytande. Åtminstone socker/glukospolymerer låter onödigt. Kolhydrat och protein efter passet är minst lika viktigt som vid uppbyggnad, men man måste inte få dessa från pulver (men vill man, så försämrar det inte deffresultaten, trots att det heter "gainer").

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-21, 18:34   #5
Black Star Abyss
Banned User

Reg.datum: Mar 2008
Okej, får testa och se hur det känns. Om en gainer innehåller 500kcal så blir det ju 500 mindre i mat, och jag vet inte ännu om det kommer innebära att man går hungrig eller ej. Ska räkna och testa vad som känns bäst.
Black Star Abyss är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-21, 18:38   #6
TjeckRacer
Registered User

Reg.datum: Feb 2008
T.ex. 20g protein och 30g kolhydrater är väl bara 50*4 = 200 kcal. Dra i dig omkring de mängderna och gå sen hem och ät?
TjeckRacer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-22, 09:22   #7
roosm
Registered User

Reg.datum: Oct 2008
Jag hade verkligen inte rekommenderat att ta en hel gainer portion, det blir väldigt mycket flytande kalorier.
Personligen kör jag whey protein + havregryn i en shaker. Lite bökigt att hälla i sig, men mättar mycket bättre än gainer och ger ganska bra protein/kolhydrat ratio.
Vad tycker förresten ni kost-kunniga om detta? Försämras återhämtningen mycket av att havregrynen är långsammare kolhydrater än gainern?
roosm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-22, 10:33   #8
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Ursprungligen postat av roosm Visa inlägg
Jag hade verkligen inte rekommenderat att ta en hel gainer portion, det blir väldigt mycket flytande kalorier.
Personligen kör jag whey protein + havregryn i en shaker. Lite bökigt att hälla i sig, men mättar mycket bättre än gainer och ger ganska bra protein/kolhydrat ratio.
Vad tycker förresten ni kost-kunniga om detta? Försämras återhämtningen mycket av att havregrynen är långsammare kolhydrater än gainern?
Havregryn är ett mycket bra val!
Gammal 2008-11-22, 12:31   #9
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av roosm Visa inlägg
Försämras återhämtningen mycket av att havregrynen är långsammare kolhydrater än gainern?
Jag är med Scratch89 här. Du är uppenbarligen själv medveten om att det åtminstone blir skillnad på hastigheten av glykogeninlagringen, kolhydraterna är långsammare samt att de i havregrynen dessutom förekommer tillsammans med fett protein och fibrer.

Då återstår ju frågan för huruvida skillnaden är stor eller ej och där vågar jag påstå att fördelarna med att få i sig något godare, mer mättande och mer näringsrikt överstiger fördelen med en något snabbare glykogeninlagring. Det handlar ju trots allt bara om styrketräning vad jag förstått?
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:07.