Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-10-13, 14:11   #1
Karl Johansson
Banned

Reg.datum: Feb 2008
Tobak och dessa förbud

Hej,

Jag skrivet detta för att jag behöver ett svar som kan få mig att acceptera detta.

Staten lägger minimum 1,24 kr skatt per cig, detta innebär att även om ett paket är gratis utomlands så kostar samma paket minimum 24,80 kr + tull, moms, frakt m.m. Priset bli då runt 30 kr.

Varför har staten så hög skatt?

Är det för att bidra till minskad rökning? Nej, det är för att strypa att nya företag inte startar och börjar tjäna pengar.

För de företag som vill satsa och betala skatten och ändå starta eget så finns hinder om TOTALFÖRBUD mot reklam. Ingen reklam alls är tillåtet.

Så vi ha skatt, ingen reklam samt etiketter som skall hindra folk att röka?

Den som vill börja ta in tobak i detta land får absolut ingen chans till att starta. Varför är det så?

Vem säger att tobak är så hemkt att det måste straffas på detta vis?

Om det är för hälsan så kan ni i så fall förbjuda allt som är icke hälsosamt, cola, koffein, godis m.m. prova ät/drick detta 10/20 ggr per dag och jämför med 10/20 cigg om dagen. Vad är skillnaden?

Jag är inte en rökare ens och jag bllir förbannad på detta. Varför skall någon annan bestämma hur mycket jag får röka, vad jag får göra osv?

Är det inte bättre att strypa sjukvården och inte hjälpa/rehabilitera folk med sånna sjukdomar istället? De får ju skylla sig själv istället.

Är det inte i grund och botten ett fegt sätt för staten att utnyttja alla små som stora tobaksimportörer att dra in en massa extra skatt????

Kan vi diskutera detta lite då jag säkerligen inte är ensam om att tänka så här eller inte förstå vitsen. Jag vill gärna förstå varför dessa förbud finns.
Karl Johansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-13, 14:21   #2
MasterChief
Världens Största Kyk®

MasterChiefs avatar

Reg.datum: Jan 2004
Folkhälsoperspektivet är lite lustigt eftersom det ökade priset gör att fattiga inte har råd, men de rika har.

Skulle nu rökning vara så jävla dumt kanske det vore bättre om staten förbjud det? Men se, det går nog inte. Inte vill man bli av med sådana fina skatteintäkter.

Jämför med Svenska spel - spelberoende. Systembolaget - Alkoholism. Dubbelmoral? Jajamensan!
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-13, 14:25   #3
mini
Svensk mästarinna 2011.

minis avatar

Reg.datum: Sep 2003
Orsaken att du blir förbannad är ju för att du får svårare att profitera på andra människors dåliga karaktär och beroenden. Jag har inga som helst problem med att cigaretter ska vara sjukt jävla dyra. Att försvara det med att andra saker också är ohälsosamma är trams.

Varför tycker du att en industri ska få göra människor sjuka utan att betala kostnaderna för det?
Gammal 2008-10-13, 14:26   #4
MasterChief
Världens Största Kyk®

MasterChiefs avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Orsaken att du blir förbannad är ju för att du får svårare att profitera på andra människors dåliga karaktär och beroenden. Jag har inga som helst problem med att cigaretter ska vara sjukt jävla dyra. Att försvara det med att andra saker också är ohälsosamma är trams.

Varför tycker du att en industri ska få göra människor sjuka utan att betala kostnaderna för det?
Så det är alltså inte rökaren som "gör sig sjuk"?

Förresten. Är det industrin som betalar? Det är väl den enskilde skattebetalaren?
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-13, 14:27   #5
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
mini är drottning i den här tråden.

EDIT: Masterchief med.
Gammal 2008-10-13, 14:28   #6
mini
Svensk mästarinna 2011.

minis avatar

Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Så det är alltså inte rökaren som "gör sig sjuk"?
En kombination skulle jag påstå.
Gammal 2008-10-13, 14:29   #7
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Oavsett min politiska ställning, så tycker jag att det är rätt med hög skatt på cigaretter. Varför skulle det vara billigare? Ju dyrare det är, desto lättare är det att göra avvägningen att sluta.
Gammal 2008-10-13, 14:29   #8
psirus
Registered User

psiruss avatar

Reg.datum: Feb 2005
Tobak är vårt största folkhälsoproblem och ca 500 personer dör varje år av passiv rökning.
psirus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-13, 14:29   #9
mini
Svensk mästarinna 2011.

minis avatar

Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Förresten. Är det industrin som betalar? Det är väl den enskilde skattebetalaren?
Nämen titta så fiffigt, då betalar ju den enskilde skattebetalaren för att den gör sig sjuk. Lose/lose situation.
Gammal 2008-10-13, 14:31   #10
Nitrometan
Mjäll & SL

Nitrometans avatar

Reg.datum: Mar 2003
Citat:
Ursprungligen postat av psirus Visa inlägg
Tobak är vårt största folkhälsoproblem och ca 500 personer dör varje år av passiv rökning.
Kan du visa att nån dör av passiv rökning?

Jag är mot rökning och slipper gärna all rök överallt. Men jag har aldrig sett nån lyckats bevisa att passiv rökning dödar. Vilket det kanske gör, jag kanske har tittat på fel ställen?

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-13, 14:32   #11
Karl Johansson
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg

Som jag skrev så tycker jag inte att staten skall bistå med rehabilitering/sjukvård för denna grupp om de inte betalar för sig. Vi har ju helt fel system inom sjukvården också.

Alla som röker, super, knarkar har valt detta själv? INGEN tvingar de till detta, varför ska staten då TVINGA mig att betala skatt, näst dyraste i världen dessutom. Vem fan hjälper detta än att fylla statens budget?

Och hur fördelas dessa fina stålar då om man får fråga? Inte går de tillbaka till sjukvården för där jobbar ingen och man får vänta 10 h innan man får en alvedonjävel.

om du tror att allt funkar bra i Sverige så är det dags att vakna människa. Ta inte illa upp men det är folk som tänker som dig som driver dessa frågor och som förstör mer och mer.
Gammal 2008-10-13, 14:35   #12
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Jag tycker cigarettpriserna borde tiodubblas från dagens nivåer, om det inte går att förbjuda dom rakt av.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-13, 14:35   #13
Karl Johansson
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag tycker cigarettpriserna borde tiodubblas från dagens nivåer, om det inte går att förbjuda dom rakt av.
för att du inte röker och är en hälsosam människa?
Gammal 2008-10-13, 14:36   #14
psirus
Registered User

psiruss avatar

Reg.datum: Feb 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan Visa inlägg
Kan du visa att nån dör av passiv rökning?

Jag är mot rökning och slipper gärna all rök överallt. Men jag har aldrig sett nån lyckats bevisa att passiv rökning dödar. Vilket det kanske gör, jag kanske har tittat på fel ställen?
Nej, jag kan inte det men fhi säger det så jag hoppas att de kan.
psirus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-13, 14:36   #15
Nitrometan
Mjäll & SL

Nitrometans avatar

Reg.datum: Mar 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Karl Johansson Visa inlägg
för att du inte röker och är en hälsosam människa?
För att rökning är ett folkhälsoproblem?

För att tobak inte tillför nåt positivt?

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:56.