Här är min journal, är ny på gymmet och även här.
Tänkte börja med att dra lite kort historia om mig och min kropp.
Har sedan jag var liten knodd på ynka 3 år stått på ett par skridskor, älskade de hårda ispassen, de stenhårda sängarna på lägret i norrtälje, det var min grej i livet helt enkelt. Det hela fick ett abrupt slut när jag fyllde 14-15 år då mina föräldrar skiljde sig(lugn, det är ingen snyft historia) samtidigt som hockeylaget flyttade till en arena ett par mil bort. Varken mor eller far ville skjutsa och jag bodde inte nära någon annan hockeygrabb. Det funkade att cykla ett par mil, men när vintern kom så var det ingen höjdare. Hockeyn fick läggas ner tyvärr.
Här börjar min viktökning, låg redan på dryga 10-15kg övervikt och det blev minst 10kg till på något år(tack counter-strike), samtidigt som jag förlorade muskler. Åren gick och många halvt genomförda träningsscheman senare så hade det bara blivit värre. Inför förra nyåret ställde jag mig på en våg och fick 106,3kg inpräntat innanför pannbenet, en riktig chock. Självförtroendet vid det här läget var lågt, vem fan mår bra av att ha 30kg övervikt.
Det tog ytterligare ett halvår innan jag vakna upp och insåg att jag skulle ta tag i min hälsa, jag hade dessutom börjat röka. Träffade en flicka som boostade min självkänsla rejält och jag såg helt plötsligt en anledning, förutom alla dom andra t.ex hälsa, att ta tag i det hela.
Jag hade läst på lite tyckte jag och jag kände mig redo, löparskorna var införskaffade, det här paret kom jag faktiskt att använda.
Såhär har det sett ut sedan slutet på augusti, med en startvikt på 104kg.
Morgonpromenader: Innan frukost(optimalt eller ej så gav det nice energi) 40-60min, 3-4/vecka.
Löpning: Mest lugn jogg första veckorna 12-50min, 3-5/vecka.
De första veckorna tog det emot rejält inför joggningen. Orkade knappt 12 minuter i lugnt tempo. Det blev bättre med tiden, mycket bättre.
I början av december avverkade jag 7-8km i ett bra tempo, löptempo. frestades att börja ta tid men jag ville inte ändra något nu när allt gick så bra
Maten som var en stor del i att jag gick ner mina kilon la ja upp på följande sätt. Kunde ha gjorts bättre inser jag nu när läst runt bland alla trådar här på kollo.
I alla fall.
Frukost: Mestadels lättfil, lättyoghurt eller gröt. All-bran eller äpple till.
Dagsmål: ibland ingenting, var arbetslös ett tag så det blev lååånga mornar. Frukt åts emellanåt. Liten sallad möjligtsvis.
Löpning
Kvällsmål: Kyckling/kalkon/köttfärs i olika form. Har alltid varit hyffsat duktig i köket så här tillät jag mig att göra något gott, men fortfarande nyttigt. Varken bröd eller pasta till, endast en stor sallad med diverse rotfrukter och annat gott. Detta intogs alltid sent på kvällen, vid ca 22-23, gillar att löpa på kvällen.
Jag åt som en bantande flicka ser jag såhär efteråt.
Givetvis tillät jag mig en krogrunda då och då men med måtta. totalt 4 gånger tror jag.
Lite korta fakta.
Period: Sista halvan av Augusti 2008 till 20 Decemeber 2008.
Startvikt: 104kg
Dåvarande Mål: 80kg
Slutvikt: 71kg
Längd: 191cm
Kön: Man
Ålder: 19
Dock så har jag redan fallit tillbaka i gamla matvanor och har på en ynka månad gått upp 4kg, allt la sig på magen, blev helt klart skrajj. Startar därför denna journalen, men också för att kunna dela med av mina resultat och min utveckling samt för att få lite feedback och kanske något tips här och där av er kloka kollo-medlemmar
Har börjat gymma och det går bra, har läst runt i timmar efter bra övningar och bokat intruktionspass så det känns som en bra början.
Mål: Att till nästa sommar se mig själv som vältränad. Viktmål kommer inom kort, även mål för olika övningar.
De senaste två veckorna har jag kört 4-5 pass/vecka, känns lagom. Mycket värk i musklerna och det känns otroligt jävla bra. Träningsvärk slår det mesta, speciellt den där förbannade nattmackan
Såhär ser schemat ut:
Måndag: Mage & Axlar + 20 min cardio
Tisdag: Rygg, bröst & biceps
Onsdag: Ben + 20 min cardio
Torsdag: Triceps & mage, axlar
Fredag: ev vila
Lördag: Bröst, biceps, Rygg
Söndag: Vila
Detta ska följas så gott det går, tål att töjjas på bara man kör hårt right? Jag tränar gärna varje dag men vila är inte att underskatta antar jag.
Jag vet inte hur ja ska göra med kosten riktigt än men den bör se ut såhär:
Frukost: 1½ port h-gröt, 200gr kvarg, frukt/smörgås.
Lunch: En komplett måltid, typ tallriksmodellen.
Kvarg med bär eller fun-light.
Middag/efter träning: Som Lunch, fast jag skippar gärna en större mängd kolhydrater, fyller gärna på med kvarg efter maten istället, mättar bättre.
Självklart, bilderna, det var inte lätt att få tag på bilder, dessa var det bästa jag kunde hitta, har skaffat mig en ok kamera dock så lite nya bilder dunkas upp under veckan och kontinuerligt på mat och resultat!
Mycket text, hoppas ni stod ut!