Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-01-13, 13:58   #1
Carolinew
Kolozzeums hjältinna.

Carolinews avatar

Reg.datum: Dec 2006
Strictly baby fight club (kanal 5)

Lät som ett intressant program, handlar om barn som "rekryteras" till thaiboxningen i en ålder av enbart 4-5 år. Är inte så insatt i det där med kampsport så har väl egentligen ingen riktig åsikt men det känns ju lite underligt kanske. Börjar 21.00.
Gammal 2009-01-13, 14:18   #2
Sparven från Minsk
Grov som en bofink!

Sparven från Minsks avatar

Reg.datum: Nov 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Carolinew Visa inlägg
Lät som ett intressant program, handlar om barn som "rekryteras" till thaiboxningen i en ålder av enbart 4-5 år. Är inte så insatt i det där med kampsport så har väl egentligen ingen riktig åsikt men det känns ju lite underligt kanske. Börjar 21.00.
Så har det varit länge om inte alltid, i Thailand. Ungefär som vår knatteishockey eller barnfotbollslag. Man får inte glömma att boxning för dem är lika naturligt som fotboll för oss
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Att se dina utförande är å andra sidan en orgasm för ögonen
Min journal
LOOK @ ME!!11!1!!!!1 klickiz!
Min bildjournal - Sparvens näste
Sparven från Minsk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-13, 14:21   #3
Carolinew
Kolozzeums hjältinna.

Carolinews avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Sparven från Minsk Visa inlägg
Så har det varit länge om inte alltid, i Thailand. Ungefär som vår knatteishockey eller barnfotbollslag. Man får inte glömma att boxning för dem är lika naturligt som fotboll för oss
Jo det är klart, men när 4-åringar börjar med fotboll här börjar de ju med att "leka boll" i princip. Inte att slåss med varandra I hockeyn är det väl till och med förbjudet att tacklas tills de är 13 år?
Gammal 2009-01-13, 14:24   #4
Sparven från Minsk
Grov som en bofink!

Sparven från Minsks avatar

Reg.datum: Nov 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Carolinew Visa inlägg
Jo det är klart, men när 4-åringar börjar med fotboll här börjar de ju med att "leka boll" i princip. Inte att slåss med varandra I hockeyn är det väl till och med förbjudet att tacklas tills de är 13 år?
Ändå har de fler skador i både fotboll och i hockey än i thaiboxning. Jag säger bara att det är deras kultur.
Bra tips dock, ska ses!
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Att se dina utförande är å andra sidan en orgasm för ögonen
Min journal
LOOK @ ME!!11!1!!!!1 klickiz!
Min bildjournal - Sparvens näste
Sparven från Minsk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-13, 14:59   #5
kaer
Gillar just DIG!

Reg.datum: May 2005
Det känns som att upplägget kommer att bli: 'Titta vad kampsport är farligt och moraliskt förkastligt och vad andra länder utom sverige är hemska' som stöd för tesen har man gjort ett program om några extremexempel.

Hursomhels så tror jag nog inte att det är särskilt bra att för unga personer tränar sparring.

Däremot tror jag kampsport i sig är alldeles utmärkt för alla åldrar.
kaer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-13, 15:34   #6
kaer
Gillar just DIG!

Reg.datum: May 2005
Såhär står det om programmet på www.tv.nu

Citat:
Brittisk dokumentär från 2008. Här får vi inblick i den snabbt växande företeelsen thaiboxning för barn. I Storbritannien finns mer än 500 registrerade klubbar som lär ut den våldsamma sporten. Barn så unga som fyra och fem år rekryteras till de organiserade slagsmålen. Vi möter fyra familjer som investerar allt i sina barns träning för att de ska bli de bästa barnen i Storbritannien.
kaer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-13, 15:35   #7
Whistler
Registered User

Whistlers avatar

Reg.datum: Feb 2005
De brukar vara rätt söta när de är 4-5 år. De går in med handskar lika stora som dem själva, viftar lite och till slut får en av dem in en träff på den andres näsa. Han börjar gråta lite, får tröstgodis och den andre är glad som vann.

När de blir 12-15 är det värre, då kan det bli ganska brutala matcher, just för att deras framtid ofta hänger på det. Får de till bra matcher och kan påbörja en karriär så är familjen/släkten försörjd sen. En bra fighter som går 1-2 matcher i veckan tjänar tillräckligt för att de ska kunna leva drägligt (efter deras standarder sett). Ändå är det managern/tränaren som tar större delen av förtjänsterna.

Vill ni se en riktigt bra film så rekommenderar jag Chok Dee (går lustigt nog under namnet Muay Thai i Sverige), den handlar om en fransman som under sin fängelsevistelse stöter på thaiboxning och åker till thailand för att bli proffs när han släpps ut. Baserad på verklig berättelse, och killen det handlar om spelar sig själv i huvudrollen. Speglar väldigt mycket hur det såg ut när jag själv bodde i Thailand och tränade där.

Vill ni ha mer actionbetonade thaiboxningsfilmer så är Tony Jaas filmer Ong Bak och Tom Yum Goong mycket bra. Lite väl Jackie Chan emellanåt, men Tony Jaa är en otroligt välkoreograferad thaiboxare och de visar ändå rätt bra hur det ser ut i Thailand.
REN IDROTT

"Dödsknark och nakenchock" - Whistler svälter ihjäl sig (eller någon annan)
Whistler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-13, 16:47   #8
Carolinew
Kolozzeums hjältinna.

Carolinews avatar

Jag tycker inte heller det är fel att börja med kampsport i låga åldrar, men jag hoppas innerligt att de har strikta regler där om vad som är tillåtet och att barnen inte blir tvingade. Det är en sak att bli tvingad av sin mamma att spela flöjt, en annan att bli tvingad att slåss.

Jag hoppas också att de inte börjar med kampsporter där "allt är tillåtet" i så låga åldrar. För då känns det som att det kan gå ganska snett...
Gammal 2009-01-13, 17:39   #9
Jazen
Foshizzle squad

Reg.datum: Jul 2005
är så dom bästa fighters blir till =)

Vad gör du medans kelda gör jobbet?

jo flexar...
Jazen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-13, 17:53   #10
Solros
Registered User

Solross avatar

Reg.datum: Jul 2003
Spontant ser jag inga problem med det. Något jag däremot inte gillar är skönhetstävlingar för barn.

Slutsats: Jag föredrar att barnen knäar varandra i huvudet, snarare än att pluta med läpparna :/
Solros är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-13, 18:08   #11
kalajset
Registered User

kalajsets avatar

Reg.datum: Nov 2006
Med tanke på programbeskrivningen låter det lite sådär, med tanke på ordval som "som lär ut den våldsamma sporten" och "organiserade slågsmål". Nej, thaiboxning är inte pingis, men man bör försöka se det hela ur ett litet större perspektiv än att haka upp sig på att det skulle vara någon form av organiserade slagsmål, (vilket det är, men på en helt annan nivå än jag får känslan av att programinformationen försöker framställa det som iaf).

Men vi får väl se, jag vill inte dömma ut det på förhand. Passar ju dessutom bra efter dagens kampsportsträning.
Gammal 2009-01-13, 19:26   #12
Kwon
<Walking Apocalypse>

Kwons avatar

Reg.datum: Jun 2003
Skall ses
Gammal 2009-01-13, 21:12   #13
Carolinew
Kolozzeums hjältinna.

Carolinews avatar

Alltså, av det man sett tills nu så är det lite delade känslor. Vissa av kidsen ville ju verkligen boxas, och då är det ju lugnt, och att de tränar typ 15 timmar i veckan är ju bara imponerande.

Men däremot, att de i Thailand får slå mot huvudet med både armbågar och knän i ALLA åldersklasser, tycker jag är överdrivet. Jag menar hallå, att vuxna personer skall stå och hetsa två femåringar att slå varandra i huvudet?
Gammal 2009-01-13, 21:48   #14
PowPow
Registered User

PowPows avatar

Reg.datum: Jan 2005
Ha, snygga frontsparkar av lillkillen som fick måla benskydden.
PowPow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-13, 22:02   #15
Carolinew
Kolozzeums hjältinna.

Carolinews avatar

De killarna som det handlade om i programmet tycker jag bara är så grymt imponerande. Riktigt duktiga killar och jag fick bara ett positivt intryck av sporten

Fast jag trodde det skulle handla om hur det gick till i thailand, där kanske det inte är lika trevligt.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:43.