2008-06-23, 20:36
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2004
|
Hjälp ang. förstärkare + högtalare
Hej Kolo!
Nu är det så att jag bestämt mig för att införskaffa en musikanläggning som har ett vettigt surround för filmer och tv-spel samt även god uppspelning av "vanlig" musik.
Dock är jag total n00b vad det gäller såna här saker, och skulle därför uppskatta lite hjälp av kunniga hifi-nördar.
Krav:
- Pris cirka 7-8 k för förstärkare + högtalarsystem (med sub)
- Kunna spela upp de tillgängliga surroundljud som finns i dagsläget.
- Det ska finnas gott om ingångar, med mölighet till många ljudkällor.
- Den ska även ha ett bra ljud vid lägre volymer, finns inget jag avskyr mer än när man måste ha öronbedövande volym för att njuta av ljudet.
Tror att ett 5.1 ljud hade passat mig ganska bra, men finns det några nackdelar med detta jämfört med t.ex. 7.1?
Sjukt tacksam för eventuella råd och tips!
|
|
|
2008-06-23, 21:49
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2006
|
Har du några hifi affärer där du bor? Ta annars en dagstur till närmsta storstad och gå runt och provlyssna allt i prisklassen. Ta med dig en skiva med musik du gillar.
Nu vet jag inte om du vill ha stora högtalare osv, eller ett sånt dära paket med små högtalare + sub. Jag utgår ifrån att du vill ha stora, då du vill lyssna på musik.
Inte för at vara audiofilsnobb men 8k för allt du vill ha är rätt lite. Jag hade satsat på bra frontar och center. Centern är viktig i film då tal brukar komma där. Bakhögtalare kan du köpa för en billig peng och eventuellt uppgradera.
Skippa subwoofer, för de pengarna kommer du bara få en massa muller som är helt meningslöst för musik och ger inte så himla mycket för film om du har ok frontar.
Fundera på vad du behöver för ingångar, vill du ha hdmi in och ut så kostar det en slant mer än bara digitalt ljud + komponent till exempel.
|
|
|
2008-06-23, 22:17
|
|
Projektledare
Reg.datum: Mar 2003
|
7-8000 kr för det du vill ha blir nog en utmaning
det jag kunde tänka mig är begagnat, men då får du kanske inte det senaste lullullet som du vill ha
om det är musik du prioriterar hade jag nog satsat på 2-kanal, men jag misstänker att det är långt ifrån det du är ute efter
en förstärkare du beskriver med "massa" utgångar går i stort sett för 7-8000 kr för instegsmodellen till mellanstegsmodellen beroende på vilket märke du väljer, o då finns det bara pengar kvar till burkhögtalare
men anyway, den ultimata lösningen blir nog ändå ett hemmabiosystem
sånt med dvdförstärkare och 5.1 högtalare i ett paket
förslagsvis samsung då som designmässigt slår alla konkurrenter if you ask me,
sen finns ju sony, philips och hela det kompaniet också
personligen hade jag då hållt mig till de utgångarna jag känner till och kommer att använda, allt annat extra känns överflödigt
|
|
|
2008-06-23, 22:23
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2005
|
För det priset kan du få en mysig musikanläggning om du skippar surroundtankarna.
Nu var det ju inte det du efterfrågade. Men jag bara säger
I din prisklass får du nog hålla dig till kompaktlösningarna, som chidde nämnde. Och det kommer inte låta lika bra som en tvåkanalslösning. Men du får ju i alla fall surroundljud.
Ett alternativ skulle kunna vara att satsa på en flerkanalsförstärkare och ett par fronthögtalare bara (kanske får hosta upp lite till då iofs). Sen kan du bygga ut i den takt ekonomin tillåter.
|
|
|
2008-06-23, 22:28
|
|
My boobs are Ok
Reg.datum: Mar 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av PowPow
För det priset kan du få en mysig musikanläggning om du skippar surroundtankarna.
Nu var det ju inte det du efterfrågade. Men jag bara säger
I din prisklass får du nog hålla dig till kompaktlösningarna, som chidde nämnde. Och det kommer inte låta lika bra som en tvåkanalslösning. Men du får ju i alla fall surroundljud.
Ett alternativ skulle kunna vara att satsa på en flerkanalsförstärkare och ett par fronthögtalare bara (kanske får hosta upp lite till då iofs). Sen kan du bygga ut i den takt ekonomin tillåter.
|
Frågan är vad man vinner genom att skaffa dåligt surroundljud i förhållande hyffsat stereo. Visst wow, det kommer regnskogsljud ut från högtalarna bak men personligen gillar jag bra kvalitet oavsett om det gäller film eller musik.
|
|
|
2008-06-23, 22:31
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av bubbe
Frågan är vad man vinner genom att skaffa dåligt surroundljud i förhållande hyffsat stereo. Visst wow, det kommer regnskogsljud ut från högtalarna bak men personligen gillar jag bra kvalitet oavsett om det gäller film eller musik.
|
Jag kan inget annat än att hålla med dig. Till 100 %.
Men killen ville ju ha surround, så jag kände mig tvungen att reservera mig i min 2-kanalspropaganda
|
|
|
2008-06-23, 23:03
|
|
Projektledare
|
håller med powpow, det kändes som sagt att ts var mer ute efter surround
jag hade också kört en annan lösning alla dagar i veckan
säg att jag har 8000 kr som jag ska spendera på ljud
då hade jag surfat sönder internet och gjort research to the bone
då snackar jag om att kolla på begagnatmarknaden framförallt, jämföra priser, kanske pruta lite
det jag hade tittat efter är en bra 2-kanalsförstärkare med tillhörande dvd-spelare för ca 4000 kr och sen hade jag kikat på ett par frontar för 4000 kr
jag hade också skippat alla nymodigheter som dts, dolby surround, gfx, wtf, ftw, bluetooth, hdmi och gud vet vad
man kan få en imponerande filmupplevelse även om det inte är surround som bubbe är inne på, med fördelen att man får en jäkligt ball ljudupplevelse när man spelar musik.. så det hade jag gjort, och det är ungefär så min egen anläggning ser ut idag
thule PR100 (försteg)
thule PA100 (slutsteg)
Primare v25 (dvd)
= ca 7000 kr
jo, o sen saknar jag ju ett par bra högtalare.. men säg att jag hittar ett par schyssta stativare för 3000 kr då är man minsann hemma. vi har visserligen överskridit budget med 2000 kr men det är piss i mississippi med tanke på det man får OCH skillnaden i kvalité mot random yamaha, sony tillsammans med proson 5.1
|
|
|
2008-06-24, 07:16
|
|
Living the good life
|
Pris : 3990:-
Pris 3990:-
Så får du 20 spänn över till kablar
finns på fyndbörsen.
|
2008-06-24, 12:27
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2006
|
jag orkar inte skriva så mycket idag.. men eftersom dina önskemål påminner
lite om grisbil3ns i en annan tråd så hänvisar jag till det jag skrev i den
|
|
|
2008-06-24, 12:48
|
|
Projektledare
|
onkyo gör bra grejer men vill man ha den maskinen? den är ju extremt ful, det gäller tyvärr samtliga av deras modeller
en fröjd för ögat är minst lika viktigt i mitt tycke
därför hade jag personligen kört på litecore's förslag (no offense robroy, förresten så var högtalarna också extremt fula)
man vill ju att det ska se bra ut när ens dejt eller polare är på besök, alla kanske inte känner vibbar av bra ljud men vilken apa som helst kan avgöra om nånting är fint eller inte
|
|
|
2008-06-24, 21:45
|
|
Registered User
|
Tack för mycket för hjälpen grabbar!
Prio nummer ett är faktiskt att få musik att låta bra, surround är väl lite i andra hand. Så om man är ute efter ett bättre ljud för musik är det alltså en schysst stereo som gäller istället?
Det är ju ffa för musik som spelas vid datorn jag ska använda den för. Filmer och sånt kommer lite i andra hand...
Ni får gärna förklara fördelen med 2-vägs stereo vs. surround, då jag är lite dum vad det gäller förstärkare/högtalare och vad som skiljer dem åt.
Ge gärna tips på bra sidor om schyssta hifi-sidor.
Tack för hjälpen dudes
|
|
|
2008-06-24, 22:01
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av martin86
Tack för mycket för hjälpen grabbar!
Prio nummer ett är faktiskt att få musik att låta bra, surround är väl lite i andra hand. Så om man är ute efter ett bättre ljud för musik är det alltså en schysst stereo som gäller istället?
Det är ju ffa för musik som spelas vid datorn jag ska använda den för. Filmer och sånt kommer lite i andra hand...
Ni får gärna förklara fördelen med 2-vägs stereo vs. surround, då jag är lite dum vad det gäller förstärkare/högtalare och vad som skiljer dem åt.
Ge gärna tips på bra sidor om schyssta hifi-sidor.
Tack för hjälpen dudes 
|
Fördelen med stereo är att du ofta får bättre ljud för pengarna.
Anledningen till detta är bland annat att du endast använder 2 högtalare. Och 2 högtalare är billigare än 5 högtalare. Håller du dig i samma prisklass kan du alltså köpa 2 bättre högtalare istället för 5 (eller mer) sämre högtalare. Och 2 bra högtalare låter bättre än 5 dåliga, speciellt när du spelar musik som ofta producerats för just två kanaler.
Stereoförstärkare är också billigare om man jämför med flerkanalsförstärkare, eftersom de inte behöver lika mycket funktioner som en flerkanalsförstärkare, och eftersom de endast är gjorde för att driva ett högtalarpar (oftast).
Kolla runt på minhembio.com
Sen får man väl säga att det inte handlar om några absoluta sanningar. Visst, de flesta är ganska överens om att man får en bättre musikanläggning per krona om man satsar på stereo jämfört med flerkanalssystem. Men det behöver ju inte innebära att just du tycker så. Det bästa är såklart att bege sig ut och lyssna själv.
|
|
|
2008-06-24, 22:22
|
|
Registered User
|
Exempel 1: Stereoförstärkare + Golvhögtalare
Högtalare:
Dali Concept 6 (finns i andra färger)
Pris: 4500:-
Förstärkare:
Harman Kardon 3380
Pris: 3000:-
------------------------------
Exempel 2: Stereoförstärkare + Stativhögtalare
Högtalare: B&W DM685
Pris: 5000:-
Förstärkare: NAD C325BEE (bilden i länken är på det gamla utförandet. Det nya ser du nedan)
Pris: 4000:-
|
|
|
2008-06-24, 22:34
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2005
|
Jag hade lätt satsat på en bra förstärkare samt ett par bra stativhögtalare. Själv har jag en hembiorigg med Quad´s 12L högtalare. Dessa högtalare går ibland att hitta billigt begagnade och de ger enligt mig det bästa ljudet man kan hitta under 10lök. De kostar nya ca 5700:- nya och är helt underbara. Sen skulle jag leta upp en begagnad Nad eller HK att driva dem med. Visst, du får inte surroundljud men jävligt bra 2-kanals sound.
|
|
|
2008-06-24, 22:38
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2006
|
alltså jag VET att B&W låter som gudars nektar men jag kan inte för allt i världen
komma till ro med designen på 685:orna! osymetriska aluinlägg runt diskanterna 
kunde vem fan som nu är ritade dem inte bara vänt den ena 90 grader eller?! GRRR
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:34.
|

|