2008-09-07, 12:37
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2008
|
Luras spegeln??
Jag har hört det förut men har glömt bort hur det ligger till, lärde mig även det i skolan men det är bort glömmt!!
Det jag undrar är ju att då när man ser sig själv i spegeln så ser man ut på ett annat sätt än då man ser sig själv på foton,filmer mm
Men hur ligger det till ser man ut som man gör i spegeln?? eller luras den bara??
det borde ju bli spegelvänt.. Då ser man ju sig själv såsom andra ser en.. eller??
|
|
|
2008-09-07, 12:42
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2008
|
Jag hade en gång en smalspegel på min förra arbetsplats...den var fantastisk! Oh how i miss it...suck...
Edit: Förlåt, det svarade inte på din fråga. Men fina minnen väcktes till liv!
Senast redigerad av blaki den 2008-09-07 klockan 12:43.
Anledning: off t
|
|
|
2008-09-07, 13:37
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2005
|
Jag tycker alltid speglen luras, ser alltid så vältränad ut i badrummet men desto värre när man ser sig själv på bild/film
|
2008-09-07, 13:55
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2007
|
Oftast så tittar man på sig själv ur optivinklar och med opti-ansiktsuttryck, vilket sällan är fallet på bild (tänk: fyllebild siljaline).
|
|
|
2008-09-07, 14:15
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2007
|
Tycker alltid jag ser grym ut i spegeln, men endast ca 5 % av gångerna jag är med på en bild.
|
|
|
2008-09-07, 14:22
|
|
God jul?
Reg.datum: Jan 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ajin
Oftast så tittar man på sig själv ur optivinklar och med opti-ansiktsuttryck, vilket sällan är fallet på bild (tänk: fyllebild siljaline).
|
Visst, så kan det mycket väl vara. Dock tycker jag det ser ut som om mitt ansikte nästan får helt andra proportioner om jag jämför spegelbilden med ett foto, även om båda är spikrakt framifrån. Naturligtvis ser det sämre ut på foto
|
|
|
2008-09-07, 14:24
|
|
fjollhulken
Reg.datum: Sep 2003
|
spegeln är mer korrekt.
Foton, framförallt fyllefoton är tagna på nära håll med vidvinkel och allt ser bara förjävligt ut med kass blixt och allt.
Ett bra porträtt tas på flera meter avstånd till exempel, för att få det mer naturligt. Vi ser med två ögon och därför kommer man få en syn som avspeglas bäst med ett foto på långt avstånd. Svårt att förklara utan att rita.
Så, spegel är mer korrekt, foton är kassa. Kortfattat
|
2008-09-07, 15:12
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Coldsmith
spegeln är mer korrekt.
Foton, framförallt fyllefoton är tagna på nära håll med vidvinkel och allt ser bara förjävligt ut med kass blixt och allt.
Ett bra porträtt tas på flera meter avstånd till exempel, för att få det mer naturligt. Vi ser med två ögon och därför kommer man få en syn som avspeglas bäst med ett foto på långt avstånd. Svårt att förklara utan att rita.
Så, spegel är mer korrekt, foton är kassa. Kortfattat
|
ok,tack för det i såfall !!!
för jag tycker jag ser helt ok ut i spegeln fast när man kollar på alla bilder jag är med på så sjunker mitt självförtroende som en sten.. för det är inte alls jag på bilderna om man jämför spegelbilden o foto !!
|
|
|
2008-09-07, 15:16
|
|
Finlands svar på Schenkenberg
Reg.datum: Apr 2002
|
Den bild du ser i spegeln är den du är van med, men den är inte "rätt", dvs du ser inte ut så i verkligheten. Bilden du ser är spegelvänd. Väldigt sällan man ser sig själv icke-spegelvänd, som t.ex. på en videofilm, så det kan vara ovant. Det är iaf den krassa verkligheten.
Du ser ut som du gör på foton tagna från vettigt avstånd.
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
|
|
|
|
2008-09-07, 16:14
|
|
Delusion of grandeur
Reg.datum: Mar 2008
|
Som tidigare nämnt är foton ofta tagna på nära håll och förstör storleken på t.ex ens näsa. Foton är också ofta tagna med blixt som förstör exakt allting efterom inga skuggor förekommer.
|
|
|
2008-09-07, 19:41
|
|
fjollhulken
Reg.datum: Sep 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast
Den bild du ser i spegeln är den du är van med, men den är inte "rätt", dvs du ser inte ut så i verkligheten. Bilden du ser är spegelvänd. Väldigt sällan man ser sig själv icke-spegelvänd, som t.ex. på en videofilm, så det kan vara ovant. Det är iaf den krassa verkligheten.
Du ser ut som du gör på foton tagna från vettigt avstånd.
|
Eftersom man ser tredimensionellt så kommer foton aldrig komma nära verkligheten. Spegelvänd blir man ja, men det är inget att tala om jämfört med foton som alltid kommer att bli en onaturlig bild av verkligheten.
Spegeln kommer alltid vara den korrekta bilden, om man bortser från att det är spegelvänt.
|
2008-09-07, 19:53
|
|
Finlands svar på Schenkenberg
Reg.datum: Apr 2002
|
Citat:
Eftersom man ser tredimensionellt så kommer foton aldrig komma nära verkligheten. Spegelvänd blir man ja, men det är inget att tala om jämfört med foton som alltid kommer att bli en onaturlig bild av verkligheten.
Spegeln kommer alltid vara den korrekta bilden, om man bortser från att det är spegelvänt.
|
Du har helt fel. Testa kolla på dig själv via två eller fler speglar så att spegelbilden vänds rätt, så får du se hur illa det ser ut.
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
|
|
|
|
2008-09-07, 19:59
|
|
mot 100 pannor
Reg.datum: Dec 2004
|
Citat:
|
Jag är med på din tes, fast något som alltid slagit mig med den teorin är att andra människor ofta ser ut exakt på kort som man uppfattar dom i verkligheten. Är det på grund av att man är så van att se dom och hjärnan spelar ett spratt med en ?
Om det är ett kort med dig och fyra andra och de andra ser ut exakt som dom gör i verkligheten, varför skulle inte du göra det då ?
|
|
|
2008-09-07, 20:08
|
|
Know what im sayin´?
Reg.datum: Oct 2001
|
Tycker inte vänner ser riktigt likadan ut på kort som i verkligheten.
Ofta fula och flummiga miner, skumma poser, ful hud etc. (iofs, mina källor är mestadels partybilder, men stämmer lite på andra kort också)
Däremot är det nog mindre skillnad än från en själv, men det har nog mycket med att göra att man själv är mer självkritisk +att spegeln faktiskt förskönar lite och det är den versionen av en själv som man är van vid att se.
|
|
|
2008-09-07, 20:15
|
|
Hey, Hey, My, My
Reg.datum: Dec 2003
|
Citat:
|
Men är en spegelbild mer tredimensionell än ett fotografi?
Sedan kan ni prova att kolla hur folk ser ut i spegeln och hur det ser ut i "verkligeheten" nästa gång ni är på gymet. Det kan göra väldigt stor skillnand beroende på hur symmetriskt ansikte personen har.
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:07.
|

|