2008-01-04, 13:13
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2007
|
soya isoflavoner påverkar astma positivt studie
länken längst ner står det lite mer lättförståeligt och lite djupare om detta.
jag tyckte detta var en intressant studie då jag har astma, och misstänker att flertalet andra har det.
A mechanism of benefit of soy genistein in asthma: inhibition of eosinophil p38-dependent leukotriene synthesis.
Citat:
Background Dietary intake of the soy isoflavone genistein is associated with reduced severity of asthma, but the mechanisms responsible for this effect are unknown. Objective To determine whether genistein blocks eosinophil leukotriene C(4) (LTC(4)) synthesis and to evaluate the mechanism of this effect, and to assess the impact of a 4-week period of soy isoflavone dietary supplementation on indices of eosinophilic inflammation in asthma patients. Methods Human peripheral blood eosinophils were stimulated in the absence and presence of genistein, and LTC(4) synthesis was measured. 5-lipoxygenase (5-LO) nuclear membrane translocation was assessed by confocal immunofluorescence microscopy. Mitogen-activated protein (MAP) kinase activation was determined by immunoblot. Human subjects with mild-to-moderate persistent asthma and minimal or no soy intake were given a soy isoflavone supplement (100 mg/day) for 4 weeks. The fraction of exhaled nitric oxide (FE(NO)) and ex vivo eosinophil LTC(4) production were assessed before and after the soy isoflavone treatment period. Results Genistein inhibited eosinophil LTC(4) synthesis (IC(50) 80 nm), blocked phosphorylation of p38 MAP kinase and its downstream target MAPKAP-2, and reduced translocation of 5-LO to the nuclear membrane. In patients with asthma, following 4 weeks of dietary soy isoflavone supplementation, ex vivo eosinophil LTC(4) synthesis decreased by 33% (N=11, P=0.02) and FE(NO) decreased by 18% (N=13, P=0.03). Conclusion At physiologically relevant concentrations, genistein inhibits eosinophil LTC(4) synthesis in vitro, probably by blocking p38- and MAPKAP-2-dependent activation of 5-LO. In asthma patients, dietary soy isoflavone supplementation reduces eosinophil LTC(4) synthesis and eosinophilic airway inflammation. These results support a potential role for soy isoflavones in the treatment of asthma.
|
http://www.nutraingredients.com/news...nistein-asthma
|
|
|
2008-01-04, 19:16
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2005
|
Man kanske inte ska vara så rädd att variera sin kost med lite mer vegetariska inslag om man är astmatiker. Det är ju dessutom inte första gången man får höra om sojaprodukters hälsofördelar (även om det inte är lika analoptimalt för muskeltillväxt som animaliska proteinkällor).
|
C4L
|
|
|
2008-08-19, 05:52
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2003
|
Har ingen aning om vad isoflavonoider är. Får man i sig dem av ett vanligt soyaproteinpulver?
|
|
|
2008-08-19, 07:34
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av AJO
Har ingen aning om vad isoflavonoider är. Får man i sig dem av ett vanligt soyaproteinpulver?
|
Isoflavoner är en typ av antioxidanter och ja de finns i pulver. Dock har jag läst studier där man både sett hälsofördelar från sojaisolat men samtidigt studier där detta inte varit lika tydligt men att effekterna setts hos människor med sojarik kost och intag av sojabönor t.ex.
Men då har det gället faktorer som blodlipider, insulinkänslighet och prostatacancer t.ex. I samtliga fall förefaller alltid sojan värdefull och det är isoflavonerna som tillskrivs dessa positiva effekter. Så sojabönor is the shit helt enkelt, sjukt näringsrikt och gott dessutom!
|
|
|
2008-08-19, 09:01
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2007
|
Efter att jag har läst denna studie så har jag börjat lägga till vanlig soja till maten och min astma har blivit markant bättre, sojan hjälper visserligen bara för tillfället men det är perfekt att ta lite soja till maten precis innan man tränar så att min astma blir bättre. En dag när jag inte ätit soja eller har ätit någonting annat än soja innan träningen så gör min astma sig betydligt mer påmind än om jag hade ätit lite soja till maten.
Har man astma är det definitivt värt ett försök.
|
|
|
2008-08-19, 09:59
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av insolation
Efter att jag har läst denna studie så har jag börjat lägga till vanlig soja till maten och min astma har blivit markant bättre, sojan hjälper visserligen bara för tillfället men det är perfekt att ta lite soja till maten precis innan man tränar så att min astma blir bättre. En dag när jag inte ätit soja eller har ätit någonting annat än soja innan träningen så gör min astma sig betydligt mer påmind än om jag hade ätit lite soja till maten.
|
När du skriver "soja" vad menar du då? Sojabönor, sojabönsbaserade "köttprodukter" eller sojasås?
|
|
|
2008-08-19, 10:23
|
|
Registered User
|
Citat:
|
Intressant att det har en akut verkan. Jag ska testa att dricka ett glas sojamjölk innan träning, kanske fungerar.
|
|
|
2008-08-19, 10:25
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
När du skriver "soja" vad menar du då? Sojabönor, sojabönsbaserade "köttprodukter" eller sojasås?
|
Innehåller sojasås sojaböner, det är väl baserat på champinjoner?
|
|
|
2008-08-19, 11:02
|
|
Registered User
|
Det har alltså en akut effekt? Det verkar jag inte ha fattat.
offT: Fan vad du är hård nu Johan
|
C4L
|
|
|
2008-08-19, 11:04
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel
|
Inte studieresultaten i alla fall. Det var en fyraveckorsperiod.
|
|
|
2008-08-19, 11:05
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel
offT: Fan vad du är hård nu Johan 
|
Citat:
Har man astma är det definitivt värt ett försök..
|
Det tolkar jag som att TS upplever en akut effekt.
Senast redigerad av AJO den 2008-08-19 klockan 11:08.
|
|
|
2008-08-19, 11:07
|
|
Registered User
|
Jo, jag bara funderade på om det var placebo eller ej
|
C4L
|
|
|
2008-08-19, 11:18
|
|
Registered User
|
Men du dricker väl grönt te mot astma. Upplever inte du en akut effekt av det? Soja skulle ju också kunna fungera direkt. Jag tror att jag är rätt okänslig för placebo så om det skulle fungera för mig så fungerar det nog på riktigt.
|
|
|
2008-08-19, 12:36
|
|
Registered User
|
Hmm jo det är sant, det är ju antioxidanter i både grönt te och sojaprodukter och antioxidanter brukar ju kunna utnyttjas ganska så akut så det borde tämligen fungera så om jag inte tänker fel. Vad det är i grönt te som har den akuta effekten på mig vet jag inte. Ska inte helt utesluta placebo där heller förstås (med det tror jag ju förstås inte, lite ironiskt sagt).
|
C4L
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:18.
|

|