Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-07-11, 09:30   #1
Salle
Registered User

Reg.datum: Jan 2003
Stela muskler i benen

När jag tränat ben så blir jag så jäkla stram i främst arslet och baksida lår. Det gör att jag får problem med korsryggen (jag tror det var det som tidigare utlöste en diskbuktning). Det stramar och jag har svårt att sitta rakt utan att bli jäkligt trött i ryggen, korsryggen krummar... Uppenbarligen räcker det inte att stretcha endast efter passet. Jag behöver bli mer flexibel helt enkelt. Hur ofta och hur länge bör jag stretcha för att få bra resultat?
Salle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-11, 10:24   #2
thatkrillesshow
Krillov

thatkrillesshows avatar

Reg.datum: Jun 2007
Det blev samma sak för mig förut. Skitstram i baksida lår och röv efter rakmark, vilket ledde till problem med ländryggen för mig.
Jag stretchade 2 ggr/dag (på morgonen och kvällen). Jag körde på 3 stretchövningar i ca 30 sek/övning, som jag gjorde 2-3 ggr/"stretchpass". Annars rekommenderar jag massage starkt! Min rygg har mått jättebra efter det och jag har inte behövt stretcha nåt extra sen dess.
Glöm inte Krille!
thatkrillesshow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-11, 18:12   #3
Salle
Registered User

Tack! Ska testa att köra regelbunden stretching samt få lite massage. Thaimassage kanske..
Gammal 2008-07-11, 18:19   #4
thatkrillesshow
Krillov

thatkrillesshows avatar

Reg.datum: Jun 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Salle Visa inlägg
Tack! Ska testa att köra regelbunden stretching samt få lite massage. Thaimassage kanske..
Jag körde på en vanlig massage, sa vart jag hade ont och ville bli masserad så fixa han det. Men thaimassage kanske är bra, vad vet jag.
Glöm inte Krille!
thatkrillesshow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-12, 10:37   #5
Mr. Moose
Registered User

Reg.datum: Sep 2005
Citat:
Ta vanlig sportmassage. Thaimassage ger mig absolut ingenting om jag är stel efter en tids hård/tung träning. När jag tänker efter ger Thaimassage ingenting annars heller. Förrutom nack o ryggskador om massören/massösen inte vet vad dom sysslar med.
Mr. Moose är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-12, 10:38   #6
machine gun
Triatleten

machine guns avatar

Reg.datum: Apr 2006
Idrottsmassage/djupmassage är helt klart att rekommendera i sammanhanget. Vanlig helkroppsmassage ger ingenting för stela muskler.

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-25, 00:10   #7
DiorAranel
Registered User

DiorAranels avatar

Reg.datum: Mar 2007
Jag rekomenderar också stretch. Massa stretch. Det kan aldrig blir för mycket...
DiorAranel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-03, 14:18   #8
Strosaren
Registered User

Reg.datum: Jul 2008
Fokusera på att stretcha hamstrings, sätesmuskler och höftböjare.
Strosaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-03, 14:20   #9
regus
Regustered Abuser

reguss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
Idrottsmassage
Prepare for pain
Konventionell styrketräning
regus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-03, 14:21   #10
machine gun
Triatleten

machine guns avatar

Citat:
Ursprungligen postat av regus Visa inlägg
Prepare for pain
Haha, yep. Kunde knappt gå på 4 dagar första ggn jag fick en genomgång av mina vader

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-03, 22:22   #11
pony
Athletic chick on a stick.

ponys avatar

Citat:
Uppenbarligen räcker det inte att stretcha endast efter passet.
Hur stretchar du efter passet? Vilka övningar? Hur många övningar per muskelgrupp? Hur länge håller du dem? Springer/cyklar/hoppar du innan du stretchar? Är du svettig och varm när du börjar stretcha?

Idrottsmassage är guld, men det är ett dyrt nöje. Jag personligen ser det som ett sätt att åtgärda snarare än förebygga.
Satsa på kvalitet, inte kvantitet, med din stretch. Du behöver inte alls stretcha flera gånger per dag. Det räcker med några enstaka, bra pass i veckan.
Gammal 2008-08-04, 08:09   #12
Salle
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av pony Visa inlägg
Hur stretchar du efter passet? Vilka övningar? Hur många övningar per muskelgrupp? Hur länge håller du dem? Springer/cyklar/hoppar du innan du stretchar? Är du svettig och varm när du börjar stretcha?

Idrottsmassage är guld, men det är ett dyrt nöje. Jag personligen ser det som ett sätt att åtgärda snarare än förebygga.
Satsa på kvalitet, inte kvantitet, med din stretch. Du behöver inte alls stretcha flera gånger per dag. Det räcker med några enstaka, bra pass i veckan.
Jag kör en stretchövning per muskel, håller den ca 20sek-1min. Cyklar inget innan, bara styrketräning.

Hur skulle ett bra pass för höftböjare/hamstrings/sätesmuskeln se ut?
Gammal 2008-08-04, 23:33   #13
pony
Athletic chick on a stick.

ponys avatar

Citat:
Jag kör en stretchövning per muskel, håller den ca 20sek-1min. Cyklar inget innan, bara styrketräning.

Hur skulle ett bra pass för höftböjare/hamstrings/sätesmuskeln se ut?
(Det här är en svår sak att ta tag i via text, men vi provar.)

Se till att du har gott om tid och inte behöver stressa. Värm upp inför stretchingen, crosstrainer/hamsterband/cykel, you name it. Bara du får igång benen ordentligt under kanske 10min.

Kör gärna två stretchövningar för varje muskelgrupp, men inte efter varandra. Typ höftböjare-quadriceps-säte-hamstrings-vader x2. Om du inte känner att vader och framsida lår är dina problemområden behöver du inte lägga särskilt mycket krut där, men det är fördelaktigt att fortfarande ha med det i sin stretch. Annars blir det någon motsvarighet till att bara styrketräna bröst och biceps.

Håll gärna varje position minst en minut. Helst mer. Det behöver inte vara superjättejobbigt eftersom du nu håller lite längre, men du ska känna att det bränner lite.
Det viktigaste: tänk på att slappna av. Andas djupt och lugnt. Fokusera på det du gör.
I början kanske du bara behöver hålla positionen, statiskt. Men efter ett tag kan du prova att fortsätta sjunka försiktigt men progressivt under den tiden du håller.

Jag tror inte att du behöver stretcha annat än efter benpassen. Aldrig ouppvärmd. Och om du efteråt känner dig avslappnad i hela kroppen och nästan lite dåsig, då vet du att du har lyckats.

Prova i 2-3veckor och byt strategi om du inte ser någon förbättring.

Edit: Glömde att jag skulle posta ett par länkar med övningar:
http://www.ryggochmuskelakuten.se/sy...=397&HSID=4460
http://www.trickstutorials.com/index...e=content/flx3
Gammal 2008-08-05, 18:40   #14
Pepparkakssmurfen
Banned User

Pepparkakssmurfens avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
Idrottsmassage/djupmassage är helt klart att rekommendera i sammanhanget. Vanlig helkroppsmassage ger ingenting för stela muskler.
Tips på någon bra i Stockholmsområdet?

(+under vilken rubrik hittar man dessa i gula sidorna?)
Pepparkakssmurfen är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:59.